در شرایط کنونی که حداقل حقوق یک کارگر، ۳۹۷ هزار تومان است ۳ شب اقامت در شیراز برای نوروز ۱۳۹۲ برای هر نفر ۷۸۰ هزار تومان تمام می‌شود؛ یعنی یک خانواده ۳ نفره برای ثبت نام در تور شیراز باید حداقل ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان پرداخت کند.

اما قیمت‌های نجومی به همین جا ختم نمی‌شود. تور بندر عباس – قشم برای نوروز ۱۳۹۲ برای هر نفر در اتاق دو تخته ۸۵۹ هزار تومان، تور ۴ روزه اصفهان ۵۵۹ هزار تومان، تور ۴ روزه کرمان ۷۵۹ هزار تومان، تور ۳ روزه چابهار ۸۰۹ هزار تومان، تور ۵ روزه کردستان و کرمانشاه ۶۵۹ هزار تومان، تور ۴ روزه گیلان و آستارا ۵۴۹ هزار تومان، تور ۴ روزه چهار محال و بختیاری ۳۳۹ هزار تومان، تور ۴ روزه قشم ۷۹۹ هزار تومان تمام می‌شود. اما نرخ سفرهای داخلی و خارجی هم امسال بسیار از هم فاصله گرفته‌اند؛ به طوری‌که برای سفر به امارات حداقل نفری یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان هزینه شود.

۹ روز مالزی و سنگاپور برای هر نفر ۲ میلیون و ۴۵۵ هزار تومان به اضافه یک هزار و ۶۸۰ یورو اعلام شده است که با احتساب هر یک یور ۵ هزار تومان، هزینه انجام این سفر برای یک نفر معادل ۱۰ میلیون و ۸۵۵ هزار تومان می‌شود.

۱۰ روز چین برای هر نفر ۱۱ میلیون و ۲۹۵ هزار تومان، ۶ روز یونان ۸ میلیون و ۵۴۵ هزار تومان، ۸ روز سوئیس ۱۵ میلیون و ۳۴۵ هزار تومان، ۱۳ روز دومینیکن، فرانسه و هلند ۲۴ میلیون و ۵۳۵ هزار تومان، ۱۱ روز ایتالیا و فرانسه ۱۶ میلیون و ۲۳۵ هزار تومان، ۱۳ روز سفر دریایی با کشتی به اسپانیا نفری ۱۵ میلیون و ۵۲۵ هزار تومان، ۱۴ روز ایتالیا و اسپانیا نفری ۲۱ میلیون و ۸۲۵ هزار تومان، ترکیه حداقل نفری یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، ۳شب در ارمنستان یک میلیون و ۳۹۰ هزار تومان و… است. البته آژانس‌های گردشگری رقمی را هم که به یورو و دلار اعلام کرده‌اند به جای آن «ریال» دریافت نمی‌کنند.

مقایسه برخی نرخ‌های سفرهای خارجی افزایش بیش از ۵۰ برابری نرخ‌ها را نشان می‌دهد که علت عمده آن نیز گران‌شدن نرخ ارز است. اتفاقی که شاید تا حدودی به نفع رونق گردشگری داخلی باشد و عده‌ای را مجبور به ماندن در کشور و جلوگیری از خروج ارز کند. اما آیا این وضعیت افزایش نرخ سفرهای داخلی و خارجی، کنترل شده است؟

مرتضی شریفی، مدیر کل دفا‌تر خدمات گردشگری کشور در پاسخ به این پرسش می‌گوید: بازرسی‌های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای نوروز ۱۳۹۲ از اول بهمن‌ماه امسال آغاز شد و با آژانس‌های گردشگری که گران فروشی کرده‌اند نیز برخورد و به آن‌ها تذکر داده شد. او تأکید می‌کند که بازرسی‌ها از اسفندماه شدت بیشتری می‌یابد.

مدیر کل دفا‌تر خدمات گردشگری میزان افزایش قیمت متعارف در تورهای گردشگری برای سال ۱۳۹۲ را بین ۲۰ تا ۳۰ درصد اعلام کرده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com