به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، از روز شنبه دهم آذر تا روز جمعه ۱۶ آذر ماه ۱۳۹۷ در گوشه و کنار شهرهای ایران شاهد سرکوب و نقض حقوق بشر از جمله موج گسترده اعدام، بازداشتهای خودسرانه، صدور احکام حبس، شکنجه و قتل بودیم.

اعدام:

در هفته‌ای که گذشت دست‌کم ۱۵ زندانی در زندان‌های مختلف در ایران به دار آویخته شدند.

 صبح  روز شنبه ۱۰ آذر ماه، حسین اسماعیل پور به اتهام قتل یک آخوند حکومتی اعدام شد. حسین اسماعیل‌پور، از سن ۱۴ سالگی در حوزه علمیه رودسر درس علوم دینی میخواند و در نوجوانی بارها مورد تعدی یک آخوند به نام فخری لنگرودی قرار گرفته بود. او در سن ۲۰ سالگی به همراه دو تن از دوستانش فخری لنگرودی را به سزای اعمالش رساند.

صبح روز سه‌شنبه ۱۳ آذر ماه ، حکم اعدام یک زندانی به نام جمشید آقارحیمی در زندان مرکزی بندرعباس به اجرا درآمد.  

صبح روز سه‌شنبه ۱۳ آذر ماه، یک زندانی در گرگان به دار آویخته شد. زمان بازداشت تا اجرای حکم این زندانی تنها ۶ ماه به طول انجامید. 

سحرگاه روز پنجشنبه ۱۵ آذرماه ۹۷ دست‌کم ۱۲ تن از زندانیان با اتهامات مربوط به حمل و نگهداری مواد مخدر در زندان مرکزی کرمان به دار آویخته شدند.

همچنین شامگاه شنبه ۱۰ آذر یک زندانی ۶۲ ساله به نام حسین عطری پس از بیماری و انتقال به بهداری زندان مرکزی ارومیه به دلیل حاضر نبودن پزشک زندان و عدم رسیدگی پزشکی جانش را از دست داد.

حسین عطری حدود دو ماه پیش به دلیل جریمه دولتی به مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بازداشت و در بند ۱۰ زندان مرکزی ارومیه نگهداری می‌شد.

 

 بازداشت ها:

در هفته ای که گذشت رسانه‌های نزدیک به نهادهای امنیتی از بازداشت تعدادی از شهروندان از جمله شهروندانی با تابعیت کشورهای دیگر، به اتهام وابستگی به جریان مسیحیت‌ صهیونیستی خبر دادند.

روز یکشنبه ۱۱ آذر سحر کاظمی فعال مدنی کرد اهل سنندج پس از مراجعه به دادگستری این شهر بازداشت و به زندان منتقل شد. 

روز یکشنبه ۱۱ آذر یک روحانی اهل سنت در شهرستان بانه استان کردستان به نام عبدالباقی سعیدی به دلیل اعتراض به کشتار کولبران کرد توسط نیروهای امنیتی این شهر بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات بانه منتقل شد.

بامداد روز دوشنبه ۱۲ آذرماه، نیروهای اطلاعاتی جهت بازداشت سوران خضری ٢١ ساله  به منزل شخصی آنان یورش بردند، اما آنان موفق به بازداشت وی نشده و اقدام به بازداشت برادرش کاروان خضری و طوبی شهیدی مادر وی کردند.

روز دوشنبه ۱۲ آذر نیروهای اداره اطلاعات ارومیه یک شهروند کرد به نام سعید کاکایی را به اتهام همکاری با احزاب کرد اپوزیسیون بازداشت کردند.

صبح روز سه‌شنبه ۱۳ آذرماه ۹۷، عسل محمدی، فعال کارگری و دانشجوی داروسازی واحد علوم دارویی دانشگاه آزاد تهران از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به شعبه یک بازپرسی دادسرای اوین منتقل شده است. خانم محمدی طی هفته‌های اخیر یادداشت‌هایی در حمایت از اعتراضات کارگران نیشکر هفت‌تپه و فولاد اهواز نوشته بود.

در هفته ای که گذشت مأموران امنیتی اقدام به بازداشت ۵ تن از شهروندان عرب در شهرهای اهواز و حمیدیه کرده و آنها را به مکان نامعلومی منتقل کردند. این شهروندان به نام‌های مرتضی دبی، علی دبی، فایز دبی، محمد حمادی و عباس باوی می‌باشند.

 

اذیت و آزار و فشار بر زندانیان:

مسئولان زندان مرکزی اردبیل پس از اعتراض زندانیان سیاسی تبعیدی به حضور زندانی مبتلا به هپاتیت تماسهای تلفنی این بند را قطع کردند. این در حالی است که مسئولان زندان تا یک هفته پیش این موضوع را به زندانیان نگفته و آنها را در معرض ابتلاء به این بیماری قرار دادند. زندانیان سیاسی این زندان که همگی تبعیدی هستند، به این امر اعتراض کرده و خواهان بیرون بردن این زندانی شدند. اما مسئولان زندان مرکزی اردبیل به جای انتقال این زندانی، جهت سرپوش گذاشتن بر کار خود اقدام به قطع تماس تلفنی زندانیان سیاسی تبعیدی کردند.  

زندانی سیاسی کرد ناصر فهیمی محکوم به ۱۰ سال حبس به‌رغم ابتلا به بیماری قلبی همچنان محروم از رسیدگی درمانی در زندان اوین می‌باشد. براساس نظر پزشکان، این زندانی باید تحت معالجه تخصصی خارج از زندان قرار بگیرد اما مسئولان از اعزام وی به مرخصی استعلاجی خودداری می‌کنند.

سپیده قلیان، فعال مدنی که ۲۷ آبان‌ماه ۹۷ در ارتباط با اعتراضات کارگران نیشکر هفت‌تپه در اهواز بازداشت‌شده‌است، در انفرادی و تحت بازجویی‌های مکرر از سوی اطلاعات سپاه به‌سر می‌برد. وی در طول این مدت، از حق داشتن وکیل محروم بوده و کماکان ممنوع‌الملاقات، در سلول انفرادی اطلاعات سپاه اهواز نگهداری می‌شود.

قاسم قنبری، زندانی سیاسی محبوس در زندان یاسوج که در اعتراض به عدم موافقت دادستانی با مرخصی خود  دست به اعتصاب غذا زده بود روز دوشنبه ۱۲ آذر به دلیل وخامت حالش به بیمارستان منتقل شده است.

شامگاه شنبه ۱۰ آذر یک زندانی محبوس در زندان زاهدان به نام “ولی مزارزهی” توسط یکی از مسئولان زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفته و سپس به هواخوری زندان منتقل و تا صبح در آنجا نگه داشته شد.  

وضعیت جسمانی علی احمدی، شهروند بهایی ساکن قائم‌شهر که صبح روز سه‌شنبه  ۲۹ آبان، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت‌شده بود، به دلیل ابتلا به بیماری تیروئید، چربی خون و درد شدید کمر و عدم دسترسی به دارو در بازداشتگاه اطلاعات نامناسب گزارش‌شده است.

خانواده‌ اسماعیل بخشی طی دیدار کوتاهی که با وی داشتند اعلام کردند که اسماعیل شدیدا مضروب و پیشانی وی براثر ضربه کبود شده و تحت فشارهای روحی و جسمی شدیدی بوده است.

 

صدور احکام:

شعبه یک دادگاه انقلاب اراک، حکم پنج تن از فعالین بازداشت شده در اعتراضات سراسری دی ماه در شهرستان شازند اراک را به صورت گروهی صادر کرد

بر اساس احکام صادر شده، محمد نجفی و علی باقری هر یک به ۱۳ سال حبس تعزیری، مسعود عاجلو و بهزاد علی بخشی هر یک به ۲ سال حبس تعلیقی محکوم شدند. این حکم در حالی صادر شده است که آقایان محمد نجفی و علی باقری به اتهام «کمک به دولت متخاصم» از طریق مصاحبه با رسانه‌های خارجی، به ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

۱۵ تن از کارگران پتروشیمی ایلام که در اردیبهشت ماه سال جاری (۱۳۹۷) به مدت چند روز مقابل ساختمان این شرکت دست به اعتصاب زده بودند جمعا به ۹ سال حبس تعزیری و ۱۱۱۰ ضربه شلاق محکوم شدند.

محمود معصومی و الهام رسولی باغی، دو فعال مدنی ساکن تهران توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران به ترتیب به ۱۲ سال حبس و ۵ میلیون تومان جریمه نقدی بدل از یک سال حبس محکوم شدند.

با حکم دادگاه، مسعود باباپور، فعال سیاسی و زندانی سیاسی سابق به اتهامات بر هم زدن امنیت کشور، اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام به ۱۳ سال حبس و ۲ سال محرومیت از حقوق اجتماعی پس از اتمام حبس محکوم شد.

 افشین بایمانی که در حال حاضر نوزدهمین سال حبس خود را میگذراند به صورت غیابی به پرداخت ۱.۲ میلیارد تومان دیه محکوم شد. این حکم بدون تشکیل دادگاه و حضور آقای بایمانی انجام گرفته و به صورت شفاهی به ایشان ابلاغ شده است. پرداخت ۱.۲ میلیارد دیه برای هزینه نگهداری از مامور آسیب دیده در هنگام بازداشت برادر افشین که وی به اتهام کمک به او در سال ۱۳۷۹ بازداشت شده بود است.

قتل:

یک زندانی محکوم به اعدام محبوس در زندان رجایی شهر کرج شنبه شب دهم آذرماه توسط افراد ناشناسی با تزریق مستقیم یک ماده نامعلوم به قتل رسید.

صبح روز سه شنبه ۱۳ آذر ، دو جوان بلوچ  سوخت‌‌بر  در اثر تعقیب و گریز و تیراندازی ماموران تصادف کرده و یکی از آنان جان خود را از دست داد. ماموران یگان امداد با اشراف به  اینکه خودرو دارای سوخت است به سمت این خودرو آتش گشودند و پس از تصادف محل را ترک کردند.

 پس از حمله نیروی انتظامی به یک کاروان ۲۰ نفره کولبران چند تن از آنان از جمله دو کولبر مهابادی با اسامی مسعود شیخه و رحیم شیخه بیش از یک هفته است که ناپدید شده اند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com