به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، از روز شنبه سوم آذر تا روز جمعه ۹ آذر ماه ۱۳۹۷ در گوشه و کنار شهرهای ایران شاهد سرکوب و نقض حقوق بشر از جمله اعدام، بازداشتهای خودسرانه، صدور احکام حبس و قتل بودیم.

اعدام:

در هفته‌ای که گذشت دست‌کم ۲ زندانی در زندان‌های مختلف در ایران به دار آویخته شدند.

صبح روز سه‌شنه ۶ آذرماه ۹۷ یک زندانی به نام حسن فخری اهل سراب به اتهام قتل، در زندان مرکزی تبریز به دار آویخته شد. این زندانی پیش از این نیز سه بار جهت اجرای حکم اعدام به قرنطینه زندان مرکزی تبریز منتقل شده بود اما هر بار اعدام وی به تعویق می‌افتاد.

 صبح روز پنج‌شنبه ۸ آذرماه یک زندانی در ملاء عام در شهر تفت در استان یزد  به دار آویخته شد. این زندانی به اتهام قتل عمد  به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بود.

میلاد عظیمی، کودک – مجرم زندانی که به اتهام قتل عمد یکی از همکلاسی‌هایش در سن ۱۶ سالگی طی یک نزاع دسته جمعی در مدرسه به قصاص نفس محکوم شده بود، در آستانه اعدام قرار دارد.

 

بازداشت ها:

روز سه شنبه ۶ آذر ماه ۹۷، عزت نصری از فعالان کارگری شهر سقز جهت تحمل حبس سه ماهه خود را به اجرای احکام دادگستری شهرستان سقز معرفی و به زندان مرکزی سقز منتقل شد.

روز شنبه سوم آذرد حامد نرگسی، از اعضای کانون صنفی معلمان دیواندره، از سوی ماموران نیروهای اطلاعات سپاه این شهر بازداشت و به اطلاعات سپاه سنندج منتقل شد.

روز شنبه ۳ آذرماه، ۵ تن از هواداران محمدعلی طاهری در ماهدشت کرج توسط اطلاعات سپاه استان بازداشت شدند.

روز شنبه ۳ آذر نیروهای اداره اطلاعات بانه سه شهروند اهل بانه را به نام‌های رضا مریمی ۲۱ ساله، پیام انوری و سینا احمدی به اتهام اقدام علیه امنیتی ملی از طریق همکاری با احزاب کرد ایران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

همچنین در این روز یوسف محمودی از فعالین مدنی ساکن بوکان جهت سپری نمودن دوران محکومیت، خود را به زندان مرکزی این شهر معرفی نمود.

روز پنجشنبه ۸ آذر ماه، مأموران امنیتی پس از هجوم به منزل علی نجاتی از اعضای سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، وی و فرزندش را بازداشت کردند. همزمان با یورش به منزل علی نجاتی، محمد امیدوار و همسرش خانم شهین پیشاهنگ؛ از فعالین کارگری شوش نیز بازداشت و بازجویی شده اند.

 

اذیت و آزار و فشار بر زندانیان:

 

سه تن از زنان درویش زندانی در زندان قرچک ورامین با دستور محمدی رئیس زندان قرچک ورامین مورد ضرب و جرح قرار گرفتند. صبح روز دوشنبه ۵ آذر ماه، ماموران زندان قرچک ورامین شکوفه یداللهی، الهام احمدی و سپیده مرادی را هنگام مطالبه وسایل شخصی‌شان که از ۲۳ خردادماه توسط مسئولان زندان ضبط شده بود، مورد ضرب و جرح قرار دادند.
شکوفه یداللهی، الهام احمدی و سپیده مرادی هم اکنون در بند ۷ زندان قرچک محبوس هستند و به دلیل آلودگی شدید زندان به بیماری‌های عفونی و بهداشتی، خواستار بازپس گیری وسایل شخصی‌شان توسط مسئولان زندان شده‌اند.  

 وضعیت جسمی زندانی سیاسی آرش صادقی به شدت رو به وخامت گذاشته است.  پس از عمل جراحی که روی دست آرش انجام شد، تعدادی از اعصاب حرکتی و حسی دست وی از کار افتاده و عملا دست وی فاقد فعالیت است، به طوریکه از مچ به پایین حرکت کمی دارد

روز دوشنبه ۵ آذر ماه یک زندانی به نام امید الاده ۲۳ ساله و محکوم به اعدام توسط خسروی رئیس زندان مرکزی زاهدان به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و ساق پایش شکست. این زندانی در حالی که ساق پای وی شکسته شده بود بدون درمان در زندان به حال خویش رها شده است. امید الاده  بیش از ۲ سال است که در بند ۳ زندان زاهدان زندانی بوده و محکوم به اعدام است.

صبح روز چهارشنبه ۷ آذر ماه، ماموران زندان خوی بدون ارائه هیچ دلیل مشخصی اقدام به تفتیش وسایل شخصی زینب جلالیان کردند. کلیه وسایل شخصی وی از جمله پتو، لباسهای شخصی، کتاب و دستنوشته‌هایش از سوی ماموران زندان ضبط شد. ماموران به او گفتند تا اطلاع ثانوی او به غیر از لباسهایی که بر تن دارد حق داشتن چیز دیگری را ندارد.

 

صدور احکام:

 روز دوشنبه ۵ آذر ماه، جلسه رسیدگی به اتهامات پنج تن از فعالان بازداشت شده در اعتراضات سراسری دی‌ماه ۹۶ در شهرستان شازند اراک، محمد نجفی، علی باقری، عباس صفری، مسعود عاجلو و بهزاد علی بخشی در شعبه یک دادگاه انقلاب اراک برگزار شد. این افراد پیش از این توسط شعبه اول دادگاه تجدیدنظر استان مرکزی به زندان و شلاق محکوم شده بودند.

محمد نجفی ، علی باقری و عباس صفری هر یک به سه سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق، بهزاد علی‌بخشی و مسعود عاجلو هر یک به ۱ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق تعلیقی به مدت پنج سال محکوم شدند.
همچنین علی باقری علاوه بر این به اتهام توهین به فرمانده نیروی انتظامی در فضای مجازی نیز به تحمل شش ماه حبس محکوم شده است.

شعبه یک دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان غربی سه تن از بازداشت‌شدگان اعتراضات دی‌ماه سال ۹۶ در ارومیه را مجموعاً به ۲۶ ماه حبس تعزیری محکوم کرد. این شهروندان در اسفندماه ۹۶ در دادگاه بدوی مجموعا به ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم شده بودند.

طبق این حکم، متین خالدی ۲۵ ساله و امین زنده‌دل ۲۲ ساله به اتهام «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرائم امنیتی» به تحمل یک سال حبس تعزیری و ناصر حسنی ۵۴ ساله به اتهام «تبلیغ علیه نظام از طریق سر دادن شعار ساختارشکن» به تحمل دو ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

 حکم اعدام سه جوان مهابادی به نام‌های کمال اصغری، دانیال دیوانی آذر و دانیال زین العابدین به اتهام قتل از سوی دیوان عالی کشور تأیید شده است.

 

قتل:

 یک کولبر کُرد اهل شهرستان بانه در پی شلیک مستقیم نیروهای امنیتی ایران جان خود را از دست داد.

روز پنج شنبه ۸آذر ۹۷ سپاە پاسداران در قرارگاە مالته از توابع شهرستان مرزی بانه در کردستان کولبر بی دفاع هادی سلیمی فرزند احمد ٣٠ ساله و پدر دو کودک خردسال را با شلیک مستقیم گلوله به قتل رساند. 

 

 

 

 

 

 

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com