‎یائسگی دوره ای از زندگی زنان است که در آن عادت ماهیانه شان قطع میشود،در علم پزشکی این دوره به وقتی اطلاق میشود که پریود ۱۲ماه پیاپی اتفاق نیافتاده باشد.

‎اکثر زنان در سنین ۴۷تا۵۱سالگی باتوجه به شرایط محیطی و فردی یائسه میشوند،اما اگر یائسگی در زمانی زودتر از موعد طبیعی رخ دهد،مثلاً در سنین زیر۴۰سال و یا درمواردی قبل از۳۰سالگی دیگر یائسگی طبیعی محسوب نمیشود ودر حقیقت فرد دچار یائسگی زودرس شده است.

‎(بدون اینکه نگران وضعیت جسمانی اش باشد باگریه میگوید که دیگر نمیتواند مادر شود وامکان این هست که همسرش او را ترک کند،از او میپرسم که درمورد یائسگی زودرس چیزی میداند سرتکان میدهد که نه….)

‎دراین مدتی که درمورد زنان مطالعه دارم و فعال هستم داستان های زندگی هایشان را خواندم و بعضاً پای حرفهایشان نشستم به موارد زیادی برخورد کردم که قبل از توجه به خودشان سلامتیشان و پذیرفتن خود به عنوان انسان با حقوق انسانی شان ،نگران تنها شدن و جای نشدن توی چهارچوب زن خوب که زاییده نظام مردسالار هست هستند.
‎زمانی به عمق این مشکل پی میبریم که میبینیم این موضوع بین دختران جوان و گاهاً تحصیلکرده هم به چشم میادو کاری از دست ما فعالان حقوق زنان بر نمی آید.

‎این روزها ماجراها وداستان هایی از زندگی زنانی که مورد خشونت خانگی وآسیب از سوی خانواده و جامعه را شاهدیم،که رسانه ها به دلیل تکراری و مشابه بودن ویا حتی عادی شدن آن دیگر اهمیت زیادی به آن نمیدهند.
‎وقتی داستان به قتل رسیدن زنی توسط همسرش را میشنویم اوج خشونت در ذهن ما الگو داده میشود.
‎وقتی ماجرای چند همسری مردی رسانه ایی میشود دیگرنباید انتظار داشت داستان های خشونت علیه زنان جذاب باشد.

‎حقایقی درمورد یائسگی زودرس

‎*یکی از دلایل پزشکی یائسگی زودرس نارسایی زودرس تخمدان است.
‎*از دلایل دیگر آسیب دیدگی تخمدان ها بخاطر شیمی درمانی یا پرتو درمانی یا برداشتن تخمدانها باجراحی هستند.
‎*اختلالات خلق،خشکی واژن،یا تغییراتی در هوش،گرگرفتگی،کاهش میل جنسی و اختلالات خواب را شامل میشوند.
‎آزمایشات تشخیصی وجود دارند که میتوانند سطح بالای هورمون محرک فولیکول و. سطح استرادیول پایین را نشان دهند.
‎تا امروز درمانی پیدانشده که بتواند یائسگی زودرس را متوقف کند یا از آن جلوگیری کند،هورمون درمانی و یا سایر درمان ها میتوانند شدت علائم یائسگی زودرس را کاهش دهند.
‎یائسگی زودرس میتواند باعث مشکلاتی مانند ناباروری و افزایش خطر پوکی استخوان شود.

‎در سالهای اخیر به این اکتفا شده که بگوییم حقوق زنان پایمال شده است،باید برای آن چاره اندیشید.
‎حتی خبرهای تکان دهنده از گسترش خشونت فیزیکی وقطع اعضای بدن زنان توسط افراد خانواده و..بگوش. میرسد اما ارائه این آمارها چه فایده ای داشته است؟..

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com