ساعت ۸ و ۷ دقیقه شب یکشنبه ۴آذرماه زلزله ای در مقیاس ۶.۴ ریشتر، شهرهای سرپل ذهاب و قصر شیرین و روستاهای اطراف آنرا را لرزاند. زلزله همچنین در مناطقی از کردستان عراق در استانهای سلیمانیه، حلبجه و دیاله نیز احساس شد. آخرین آمار مصدومان زلزله شب گذشته به ۷۲۹ تن رسیده است. گزارش می رسد که ویرانی های ناشی از زلزله گسترده است و خانه های بسیاری بویژه در روستاهای منطقه بطور جدی آسیب دیده اند. در این رابطه امیر خسروانی مدیر کل امور روستایی استانداری کرمانشاه اعلام کرد که زلزله یکشنبه شب ۱۹۰۰ روستای استان کرمانشاه را در برگرفته است و خسارت های وارد شده به واحدهای مسکونی روستایی زیاد است.

این زلزله در شرایطی اتفاق می افتد که حدود یک سال قبل، در شب ۲۱ آبان زلزله ای به شدت هفت و دو دهم در مقیاس ریشتر، که قوی ترین زلزله جهان در سال گذشته محسوب می شد، همین منطقه را لرزاند، بیش از ۷۰۰ نفر را به خاک و خون کشید و هزاران مجروح بر جای گذاشت. هنوز و پس از گذشت یک سال ویرانی های ناشی از آن برجاست و مردم آسیب دیده با نتایج دردناک آن دست و پنجه نرم می کنند.

این بار نیز مانند سال گذشته، گزارش های اولیه حاکی از تاخیر ارگانهای رژیم در کمک رسانی به منطقه زلزله زده است. ۳۶ ساعت بعد از وقوع زلزله هنوز مناطقی هست که هیچ کمکی دریافت نکرده اند. سرمای زمستان در منطقه زلزله زده فرا رسیده است و در حالیکه زلزله زدگان سال گذشته هنوز در کانکس و چادر به سر می برند، زلزله زدگان جدید این امکانات را نیز دریافت نکرده اند. زلزله بالاتر از ۶ ریشتر قوی تر از آن است که خانه های گلی و سست بنیاد، بویژه در مناطق روستائی بتوانند در مقابل آن مقاومت کنند. در مناطق شهری نیز، بویژه حاشیه نشینان در خانه هایی زندگی می کنند که با مصالح ساختمانی غیر استاندارد بنا شده اند و در مقابل چنین حوادثی تاب مقاومت ندارند. این عوامل زلزله را در کشوری مانند ایران، در مقایسه با بسیاری از نقاط دیگر جهان مرگبار تر و فاجعه بارتر می سازند. مردم تهیدستی که در چنین خانه هائی زندگی میکنند. قربانیان همیشگی اینگونه بلایای طبیعی هستند.

در ایران، وقتی فاجعه ای نظیر زلزله اتفاق می افتد، دستگاه اداری غرق در فساد و بروکراسی، وظیفه نجات آسیب دیدگان را بعهده میگیرد. در حالیکه امداد رسانی در لحظات اول حادثه نقش تعیین کننده ای در پائین آوردن میزان تلفات دارد، معمولا این کار با تاخیر آغاز میشود. وقتی هم عملیات شروع شد کار نجات مردم گرفتار شده و آسیب دیده بدلیل اختصاص امکانات محدود و ناکارا با کندی و تاخیر پیش میرود. اگر سنتهای انسان دوستانه قوی در میان مردم که در اینگونه مواقع عمل میکند، و به یاری همدیگر می شتابند، نباشد، آثار مخرب فاجعه دو چندان میشود.

سال گذشته در چنین روزهائی مردم کردستان و ایران صحنه های با شکوهی از همبستگی انسانی با آسیب دیدگان و آوارگان این واقعه را به نمایش گذاشتند. با پخش خبر وقوع زلزله، بلافاصله اکیپ هایی در شهرهای مختلف سازمان یافتند و سیل کمکهای مردمی در یک مارش همبستگی عظیم، بسوی مناطق آسیب دیده روان شدند. توده های مردم با هر امکان و توانی که در اختیار داشته اند، وسایل و محموله های کمکی لازم را به اکیپ های ویژه جمع آوری این کمک ها تحویل میدادند. سازمان دهی این اکیپ ها و جمع آوری کمک و ارسال آن به آوارگان زلزله استان کرمانشاه و استقبال مردم از این حرکت انسانی، بار دیگر ظرفیت های بالای نهفته در جنبش انقلابی مردم کردستان را نشان داد. شماری از این اکیپ ها، در روزها و ماههای بعد، داوطلبانه در مناطق زلزله زده باقی ماندند. با امکانات محدود اما با بکار بردن نیروی ابتکار و خلاقیت، تا همین امروز هم داوطلبانه به خدمت مردم آسیب دیده ادامه داده اند. جمهوری اسلامی که خود با تاخیر و با سستی آشکار در این مناطق عمل می کند، چشم دیدن این همبستگی را ندارد و مدام بر سر راه فعالین مردمی سنگ اندازی میکند، تا جائیکه گاهی برای آنها پاپوشهای امنیتی نیز می دوزد.

با همه ارزش معنوی و مادی این حرکتهای انسانی و انقلابی، باید تاکید کرد که جمهوری اسلامی موظف است که همه خسارتهای ناشی از زلزله را برای مردم زحمتکش و تهیدست این منطقه جبران کند. زخمی ها و آسیب دیدگان سریعا تحت درمان و مداوا قرار گیرند. کمکهای اولیه برای تخفیف آثار فاجعه هر چه سریعتر توزیع شود. کار بازسازی خانه های آسیب دیده به سرعت آغاز شود. این حق طبیعی همه مردم ایران است که از سرپناه مناسب و آنچنان ایمنی برخوردار باشند که بتوانند شبها بدون دلهره سر بر بالین نهند.

در کشوری مانند ایران که ثروتهایش توسط رژیمی ضد مردمی صرف سیاستهای سرکوبگرانه میشود، در کشوری مانند ایران که نیروی کار مولد دهها ملیون انسان کارگر و زحمتکش که خالق همه ارزش های این جامعه اند، در خدمت ثروت اندوزی مشتی سرمایه دار و قدرتمند کردن دولت حامی آنها قرار می گیرد، این امکان مادی و عملی وجود دارد که در صورت رهائی از حاکمیت این ستمکاران و استثمارگران، با تنظیم و اجرای برنامۀ مقاوم سازی ساختمانهای مسکونی، میزان تلفات زلزله را در سرتاسر کشور به حداقل رساند.

ما با مردم مصیبت زده در استان کرمانشاه ابراز همدردی می کنیم و از فعالین مدنی میخواهیم بدور از دخالت رژیم و نیروهایش، اینبار نیز، مستقیما” به سازماندهی حمایت از زلزله زده گان برخیزند، و با استفاده از هر امکانی که در دسترس دارند، برای تخفیف آلام مردم مصیبت زده اقدام کنند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com