عفو بین‌الملل از مقامات ایران خواست سریعا سرنوشت و محل نگهداری صدها عرب اهوازی را که دسترسی به وکیل ندارند و خانواده‌هایشان از وضعیت آنان بی‌خبرند را اعلام کند. سازمان عفو بین‌الملل گفته که برخی از آنها به صورت مخفیانه اعدام شده‌اند.
در طی روزهای گذشته فعالان عرب اهوازی خارج از ایران به عفو بین‌الملل خبر داده‌اند که ۲۲ تن از جمله “محمد مؤمنی تیماس” فعال مدنی اهوازی، به صورت مخفیانه اعدام شده است.
از تاریخ ۲۴ سپتامبر / ۲ مهر یعنی ۲ روز پس حمله تروریستی به رژه اهواز در استان خوزستان، موج گسترده‌ای از دستگیری فعالین عرب اهوازی آغاز شد و تا کنون حدود ۶۰۰ نفر بازداشت شده‌اند.
فیلیپ لوتر مدیر تحقیقات عفو بین‌الملل در امور خاورمیانه و شمال آفریقا در این باره گفته:
“اگر اعدام‌های مخفی این افراد تایید شود، نه تنها به موجب قوانین بین‌المللی جرم و جنایت محسوب می‌شود، بلکه نقض کامل حق آنها برای زندگی است و حتی با استانداردهای تکان‌دهنده سیستم قضایی ایران نیز خفه کردن تمام و کمال عدالت است.”
وی‌ در ادامه می‌فزاید: دشوار است تصور کنیم که این افراد در عرض چند هفته پس از دستگیری‌شان روند یک محاکمه عادلانه را پشت سر گذاشته باشند و در شرایطی قرار داشتهنپ که فرصت مقابله با حکم اعدام را داشته‌اند.
یکی دیگر از افراد بازداشت شده که گمان می‌رود مخفیانه اعدام شده است، احمد حیدری فعال عرب ۳۰ ساله‌ای است که مغازه کاشی فروشی داشت.
خانواده احمد حیدری تاکنون هیچ اطلاعی از وضعیتش ندارند. به گزارش عفو بین‌الملل یک‌شنبه ۲۰ آبان با آنها تماسی گرفته می‌شود مبنی به این مرکز اداره اطلاعات اهواز مراجعه کنند. پس از مراجعه گواهی فوت احمد حیدری را به آنها داده‌ می‌شود و به آنها می‌گویند که او در تاریخ ۱۷ آبان اعدام شده است. ماموران امنیتی به خانواده احمد حیدری گفته‌اند که جنازه به آنها تحویل داده نمی‌شود و اجازه برگزاری مراسم ختم را نیز ندارند.
فرماندار استان خوزستان ۲۱ آبان به خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی ایران گفت که خبر اعدام ۲۲ زندانی عرب اهوازی «دروغ محض» است.
همچنین هفته گذشته، هنگامی که برای اولین بار خبر اعدام دسته جمعی و مخفی این ۲۲ فعال عرب رسانه‌ای شد و در شبکه‌های اجتماعی موج گسترده‌ای از اعتراضات را به پا کرد، خانم فرشته تابانیان وکیل دادگستری در اهواز، در توییتی در حساب توییر خود ادعا کردند که خبر مربوط به اعدام این افراد کاملا دروغ است و در روزهای گذشته، در هیچ یک از زندان‌های اهواز هیچ اعدامی صورت نگرفته است. ایشان در توییت‌های بعدی ادعا کردند که منبع این خبر بر حسب حرفه و رفت‌ و آمد‌های مکرر به زندان‌های اهواز، خودشان هستند.
فیلیپ لوتر اظهار کرد که: در صورت نبود اطلاعات کافی در مورد محل نگهداری بازداشت شدگان، ترس از به قتل رسیدن آنها بالاست و با وجود انکار فرماندار خوزستان مبنی بر اعدام نشدن این افراد، خانواده همچنان نگران هستند زیرا هیچ خبری از بستگانش ندارند. وی ادامه می‌دهد که اعدام‌های گزارش شده، نگرانی ما را از وضعیت صدها نفری که پس از حمله تروریستی اهواز دستگیر شدند، افزایش می‌دهد و احتمال دارد که مجازات‌ مرگ نیز در انتظار آنان باشد.
سازمان عفو بین‌الملل از در گزارش خود از مقامات ایران خواسته تا هرچه سریع‌تر وضعیت و‌ محل دقیق نگهداری دستگیر شدگان اطلاع دهند و به آنان اجازه دسترسی به وکیل و‌ ملاقات با خانواده‌شان داده شود و اطمینان حاصل کند که آنها مورد شکنجه و بد رفتاری قرار نگرفته‌اند.
 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com