سازمان حقوق بشر ایران، ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۷: یک زندانی تبعه کشور عراق که با اتهام قتل عمد به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بود در زندان مرکزی زنجان اعدام شد.

بنا به اطلاع سازمان حقوق بشر ایران، صبح روز سه‌شنبه ۱۵ آبان ماه، یک زندانی در زندان مرکزی زنجان اعدام شد. هویت این زندانی که با اتهام قتل عمد به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بود، سوران رشید زاهدی ۳۳ ساله، معروف به سوران هولیری احراز شده است.

سوران رشید زاهدی تبعه کشور عراق و اهل شهر اربیل بوده و از حدود ۲۸ سال پیش در ایران زندگی کرده بود.

یک منبع مطلع که نخواست نامش فاش شود در این خصوص به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «سوران در سال ۹۳ در کارخانه سیمان سلطانیه شهر زنجان کار می‌کرد و در کارخانه فردی به نام … [نام مقتول نزد سازمان حقوق بشر ایران محفوظ است] را به قتل رساند. سوران از … [مقتول] سه میلیون و پانصد هزار تومان طلب داشت و آن روز … [مقتول] ۷ میلیون تومان از کارفرمای کارخانه وام گرفته بود، ولی قصد نداشت بدهی‌اش را پس بدهد. سوران گفت که من التماس کردم که خواهرم مریض است و به این پول نیاز دارم، پولی که ۵ ماه پیش بهت دادم. سر همین هم با هم درگیر می‌شوند و این قتل اتفاق میافتد.»

خانواده این زندانی که اکنون در شهر بیجار زندگی می‌کنند موفق نشدند در طول این ۵ سال رضایت خانواده مقتول را جلب کنند.

اعدام این زندانی تا لحظه تنظیم این خبر از سوی رسانه‌های داخل ایران اعلان نشده است.

طبق گزارش واحد آمار سازمان حقوق بشر ایران ۲۴۰ اعدام از میان ۵۱۷ اعدام در سال ۲۰۱۷ با اتهام قتل عمد صورت گرفته است. عدم درجه بندی برای قتل عمد در ایران باعث می‌شود هر نوع قتلی فارغ از شدت و ضعف و انگیزه متهم، منجر به صدور حکم اعدام شود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com