هند بزرگ‌ترین مجسمه ایستاده جهان با طول ۱۸۲ متر را ساخت. این مجسمه متعلق به سردار والابای پاتل از رهبران سیاسی و اجتماعی بسیار محبوب هند است که در کنار گاندی، نقش مهمی در مقابله با استعمار انگلیس ایفا کرد. سردار پاتل از رهبران استقلال هند، معاون نخست وزیر هند جواهر لعل نهرو و اولین وزیر کشور هند پس از آزادی بود. سردار پاتل در میان هندیان به مردآهنی شهرت دارد.
نام این مجسمه «مجسمه همبستگی The Statue of Unity» است، زیرا او باعث ایجاد وحدت ملی در هندوستان شد. این مجسمه غول‌پیکر در ایالت گجرات زادگاه سردار پاتل و در کرانه رود نارمادا ساخته شد است.
مجسمه سردار پاتل تقریبا دو برابر بزرگ‌تر از مجسمه آزادی در آمریکاست و ۵۴ متر از برزگ‌ترین مجسمه پیشین جهان، که در چین قرار دارد بزرگ‌تر است. در ساخت این مجسمه از ۲ هزار تن برنز استفاده شده و داخلش را تماما با بتن پر کرده‌اند. ساخت آن پنج سال زمان برده و ۳ هزار کارگر برای ساخت این مجسمه کار کرده‌اند. هزینه ساخت این مجسمه بالغ بر ۳۶۰ میلیون یورو بود.

Photo: AFP / Sam Panthaky

با وجود محبوبیت فراوان سردار پاتل در هندوستان، اما هزینه بالای ساخت این مجسمه، موجب ایجاد موجی از اعتراضات شد. بسیاری معتقدند که این هزینه صرفا برای ساخت یک مجسمه بسیار بیشتر از حد معقول است و علاوه بر این برخی دیگر نگران آلودگی‌های محیط‌زیستی آن هستند.
سران ۲۲ روستا که در مجاورت محل استقرار مجسمه زندگی می‌کنند، در نامه‌ای سرگشاده خطاب به نخست‌وزیر هند نوشتند که روستائیان از نصب این مجسمه رضایت ندارند و در روز رونمایی از او استقبال نخواهند کرد.
هند اعلام کرده که با ساخت این مجسمه می‌خواهد ظهور هند را به عنوان نماد یک قدرت جهانی معرفی نماید.
طراح آن شخصی به نام “سم سوتار” است و برای طراحی چهره سردار پاتل ۲ هزار عکس را مورد بررسی دقیق قرار داد تا بتواند ویژگی‌های چهره سردار پاتل را تا حد ممکن شبیه به خود او بازسازی کند. او حتی از مورخان و افرادی که با سردار دیدار و ملاقات کرده بودند، مشورت و راهنمایی گرفت. نحوه قرارگیری مجسمه نیز به گونه‌ایست که به نظر می‌رسد سردار پاتل در حال عبور از آب به سمت سد سردار ساروار است.
در درون مجسمه نیز دو آسانسور پر سرعت تعبیه شده تا بازدیدکنندگان را به بالای مجسمه ببرد.بازدیدکنندگان می‌تواند تا بالای قفسه سینه مجسمه بالا بروند.
سه مجسمه بزرگ جهان بعد از مجسمه سردار پاتل به ترتیب زیر می‌باشند:
۱- بودای بزرگ در چین با ۱۲۸ متر ارتفاع.
۲- لایکیون سکیا در میانمار با ۱۱۶ متر ارتفاع.
۳- اوشیکو دوبیتسو در ژاپن با ۱۱۰ متر ارتفاع.

Sam Panthaky/AFP

Sam Panthaky/AFP

Sam Panthaky/AFP

Sam Panthaky/AFP

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com