از روز شنبه ۲۸ مهر ماه تا روز جمعه ۴ آبان ماه ۱۳۹۷ در گوشه و کنار شهرهای ایران شاهد سرکوب و نقض حقوق بشر از جمله اعدام، بازداشتهای خودسرانه، صدور احکام حبس و قتل بودیم.

اعدام:

به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، در هفته ای که گذشت دست‌کم ۲ زندانی در زندانهای مختلف ایران به دار آویخته شدند.

صبح روز شنبه ۲۸ مهرماه ۹۷ یک زندانی به نام مهدی میرشکار در زندان مرکزی زاهدان به دار آویخته شد. مهدی میرشکار ۳۱ ساله اهل زابل از ۶ سال پیش تاکنون در زندان زاهدان در انتظار حکم اعدام به‌سر می‌برد.

صبح روز یکشنبه ۲۹ مهرماه، یک زندانی به نام میثم صابر ۲۴ ساله در زندان مرکزی اردبیل اعدام شد.

 همچنین یک زندانی محکوم به اعدام به نام علی عباسی در زندان تبریز فوت کرد. علت مرگ وی مشخص نیست. علی عباسی ۵۰ ساله از اهالی مهاباد بود و ۳ سال پیش به اتهام قتل بازداشت و به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بود.

 

بازداشتها:

در هفته ای که گذشت ۷ تن از هموطنان در مریوان، ارومیه و سنندج به صورت جداگانه اما با یک اتهام واحد (ارتباط با احزاب کرد مخالف جمهوری اسلامی)، بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شدند.

نسیم صادقی، فعال آذربایجانی ساکن تبریز روز یکشنبه ۲۹ مهرماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. مأموران امنیتی در زمان بازداشت خانم صادقی اقدام به ضبط وسایل شخصی از جمله موبایل، کامپیوتر و کتاب‌های ایشان کردند.

روز دوشنبه ۳۰ مهرماه ۹۷ وریا خسروی یک فعال محیط زیست اهل سنندج با یورش نیروهای امنیتی به منزل شخصی‌اش بازداشت شد. نیروهای امنیتی پس از تفتیش منزل وی و بدون حکم بازرسی، این شهروند را بازداشت کرده و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

 

آقای هاشم خواستار نماینده معلمان ایران روز سه‌شنبه اول آبان ماه از سوی اطلاعات سپاه و به دستور دادستان مشهد بازداشت و به بیمارستان روانی ابن سینا منتقل شد. این اقدام اطلاعات سپاه در شرایطی صورت گرفت که آقای خواستار در سلامتی کامل جسمی و روانی قرار داشته و دارند. آقای خواستار از زمان بازداشت تاکنون در اعتصاب غذا به‌سر می‌برد.  

 

صبح روز پنج‌شنبه سوم آبان مأموران نیروی انتظامی شماری از غارت شدگان پدیده شاندیز در مشهد را که دست به تجمع اعتراضی زده و خواهان بازپس گیری سپرده هایشان بودند، بازداشت کردند.

شامگاه پنجشنبه ۳ آبان‌، مأموران شهرداری به همراه نیروی انتظامی اقدام به تهاجم به دستفروشان و جمع کردن کلیه دستفروشان فردیس کرج کردند. آنها همچنین اقدام به بازداشت تعدادی از دستفروشان و مردم حاضر در محل نمودند.

 

احضاریه ها و تهدیدها:

دو تن از دبیران کانون نویسندگان ایران به نام‌های کیوان بژن و رضا خندان مهابادی روز یک‌شنبه ۲۹ مهرماه به صورت جداگانه و طی تماس‌ تلفنی از سوی دادسرای امنیت زندان اوین احضار شدند. طی این تماس تلفنی از آن‌ها خواسته ‌‌شد که روز سه‌شنبه اول آبان‌ماه در شعبه شماره ۷ دادسرای امنیت اوین حاضر شوند.

 

بعدازظهر روز چهارشنبه دوم آبانماه دو مأمور امنیتی لباس شخصی با مراجعه به درب منزل خانواده همسر جعفر عظیم زاده ، آنان را تهدید کردند که چنانچه در صورت آمدن عظیم زاده به منزل ایشان، به آنها اطلاع رسانی نکنند برایشان مشکل درست خواهند کرد.

 

اذیت و آزار و فشار بر زندانیان:

رضا سیگارچی، درویش گنابادی محبوس در زندان تهران بزرگ از روز شنبه ۲۸ مهرماه دست به اعتصاب غذا و دارو زده است.

 

جعفر نرانی زندانی محبوس در زندان سراوان به علت اعتراض نسبت به بلاتکلیفی ۵ ساله و عدم رسیدگی به پرونده‌اش توسط مسئولان زندان سراوان به مکانی نامعلوم منتقل شد. این در حالی است که جعفر نرانی در حین بازداشت توسط ماموران انتظامی مورد اصابت چندین گلوله به ناحیه هر دو پا قرار گرفته و در زندان فلج شده و توان راه رفتن ندارد.

 

 صدور احکام:

 

روز دوشنبه۳۰مهرماه۹۷ دادگاه سردشت، ١۵کولبر اهل سردشت را به اتهام حمل بار قاچاق به حبس و پرداخت جریمه‌های نقدی محکوم کرد.

این ١۵ کولبر جمعا به تحمل ٩ سال و ۶ ماه حبس و پرداخت ١٢۵ میلیون تومان به اتهام حمل مشروبات الکلی   محکوم شدند.

 

احکام ۱۱ فعال مدنی شهر اراک در شعبه اول دادگاه تجدید نظر استان مرکزی تایید شد. طبق این رأی، حکم هشت تن از متهمان این پرونده که به یک تا سه سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بودند به مدت ۵ سال به حالت تعلیق درآمده است.

 

برای وکیل دادگستری محمد نجفی، علی باقری و عباس صفری احکام ۳ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق در حکم دادگاه تجدید نظر تأیید شد.

 

محمدعلی راجی از دراویش گنابادی بازداشت شده در جریان حوادث گلستان هفتم در اسنفندماه ۹۶ و فرزند محمد راجی، درویشی که در اثر ضربات وارده حین بازجویی در بازداشتگاه پلیس جان باخت، با حکم قاضی صلواتی، رییس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ۹۱ روز حبس محکوم شد.

 

۵ فعال محیط زیست که از هشت ماه پیش بازداشت شده اند به افساد فی الارض متهم شدند. 

 

وضعیت زندانها:

زندان زابل
شرایط زیستی در زندان زابل برای زندانیان بسیار سخت است. زندانیان در شرایط خاص آب و هوای آلوده این شهرستان، تنها ۳روز در هفته از آب گرم برخوردار هستند. در این زندان جمعاً ۲۴دوش استحمام برای بیش از ۱۰۰۰ زندانی وجود دارد که تنها ۳ روز در هفته و هر روز ۲ الی ۳ ساعت آب گرم به آنان داده می‌شود. زندانیان در وعده ناهار ۶ الی ۷ قاشق برنج با ۳ قاشق آب خورشت سهمیه دارند. گزارش شده که به هر سه زندانی برای وعده غذایی فقط یک تخم مرغ آب پز داده می‌شود.
زندانیان دراتاقهای کوچک ۱۸ – ۲۳ نفره بصورت متراکم زندانی هستند.  مواد مخدر در زندان زابل توسط پرسنل زندان توزیع و خرید و فروش می‌شود و مصرف مواد مخدر بین زندانیان امری کاملا رایج است. کمترین اعتراض زندانیان با شکنجه همراه است. شکنجه مرسوم در این زندان ضرب و شتم و بستن به ستون به مدت طولانی است.
رئیس کنونی این زندان، فردی به نام محمد نارویی است. رئیس سابق زندان مرتضی پیری خود از شکنجه گران زندانیان بود.

زندان تهران بزرگ

زندانیان زندان تهران بزرگ در شرایط بسیار سخت و دشواری قرار دارند. سهمیه نان زندانیان یک هفته است که قطع شده و جیره غذایی زندانیان به شدت کم شده است. مأموران زندان با بی‌شرمی از زندانیان پول تختی که زندانی روی آن می‌خوابد را می‌گیرند و در صورتی که زندانی پول تخت ندهد وی را از داشتن تخت محروم می‌کنند.  همچنین با قطع کردن تلفنها، زندانیان را از تماس با خانواده‌هایشان محروم کرده اند.

زندان اوین

در زندان اوین نیز جیره غذایی زندانیان از ۱۲۰ گرم به ۸۰ گرم تقلیل یافته و آب گرم این زندان به‌رغم سرمای هوا قطع است و زندانیان برای استحمام دچار مشکلات جدی هستند.

زندان رجایی شهر کرج

زندانیان در بند ۲ زندان رجایی شهر کرج معروف به دارالقرآن از نداشتن وسائل گرمایشی شکایت دارند و همچنین در طول هفته حداکثر دو روز آب گرم دارند. رئیس بند بنام شجاعی از طرف مقامات زندان در جواب اعتراض و شکایت زندانیان گفته است برای تعمیر سیستم گرمایش و همچنین آب گرم برای حمام پول و بودجه نداریم و در صورت درخواست گرمایش و آب گرم خودتان باید هزینه آنرا متقبل شوید.

همچنین نانی که به زندانیان می‌دهند از کیفیت خیلی پایینی برخوردار است که قابل خوردن نیست، علاوه بر این اندازه هر قرص نان را کوچک کرده و سهمیه غذای زندانیان را نیز کم کرده اند.

 

 

قتل:

روز سه شنبه اول آبان۹۷ دو کولبر اهل سلماس با شلیک مستقیم نیروهای سپاه در سلماس کشته و زخمی شدند. نیروهای سپاه پاسداران در منطقه شپیران شهرستان سلماس به سوی گروهی از کاسبکاران کرد آتش گشودند که بر اثر این تیراندازی یک کولبر ٢۶ ساله به اسم فرامرز خلی باقو فرزند حمید جانش را از دست داد.

روز جمعه ۴ آبان۹۷ براثر تیراندازی مستقیم نیروهای انتظامی در منطقه قطور از توابع خوی، یک کولبر به نام  ادیب حسینی، پدر دو کودک به قتل رسید.

 

 

 

 

 

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com