صبح شنبه ۲۷ اکتبر رابرت باوئزر به کنیسه یهودیان موسوم به “درخت زندگی” در شهر پیتزبورگ واقع در ایالت پنسیلوانیا حمله کرد و ۱. یهودی را به قتل رساند و ۶ نفر را نیز به شدت زخمی کرد که ۴ نفر از آنها جزو نیروهای پلیس می‌باشند. او هنگام حمله فریاد می‌زد که: “همه یهودی‌ها باید کشته شوند”.

اما شبکه اجتماعی گب (Gab) چه ارتباطی با این ماجرا دارد؟

گب یک شبکه اجتماعی شبیه به توییر در آمریکاست که در میان راست گرایان تندور آمریکایی از محبوبیت بالایی برخوردار است. این شبکه اجتماعی در سال ۲۰۱۶ شروع به کار کرد و موسس آن اندرو توربا است. اندرو توربا در رابطه با هدف ساخت شبکه گب گفته که این پاسخی در مقابل منوپولی چپ‌گرایان در شبکه‌های اجتماعی است و جایگزینی است برای توییتر. راست‌گرایان افراطی آمریکایی در شبکه اجتماعی گب بسیار فعال هستند و آزادانه از اعتقادات وطن‌پرستانه و نژادپرستانه خود سخن می‌گویند.

شبکه اجتماعی گب (GAB)

رابرت باوئرز

رابرت باوئرز نیز با اسم مستعار در شبکه اجتماعی گب بسیار فعال بود و نظرات خود را در مورد یهودی‌ها و انزجار از آن آنان به صراحت بیان می‌کرد. او معتقد بود که یهودیان به افزایش ورود مهاجران به آمریکا کمک می‌کنند و این باعث نا امن شدن آمریکا می‌شود. او در نوشته‌هایش یهودیان را فرزندان شیطان خوانده و در آخرین نوشته‌اش در شبکه گب قبل از حمله به کنیسه درخت زندگی نوشته بود:

“من نمی‌توانم دست روی دست بگذارم و ببینم که مردمم سلاخی می‌شوند”.

اشاره وی در این نوشته به موسسه “هیاس” یا جمعیت یهودیان است که به مهاجرانی که قصد ورود به آمریکا را دارند کمک می‌کند.

با این که بعد از این حادثه دلخراش شبکه گب بیانه‌ای صادر کرد و شدیدا ترور و خشونت‌طللبی را محکوم کرد، اما شرکت آمریکایی پی‌پال (PayPal) که در زمینه تجارت و انتقال وجه الکترونیکی فعالیت دارد، حساب‌های مرتبط با شبکه گب را مسدود کرد.

مدیران پی پال در ارتباط با مسدود کردن حساب‌های گب در گفت‌وگو با وبسایت The Verge گفته‌اند که: “این شرکت در انجام بررسی و اقدامات لازم برای حساب‌های کاربری جدی و سخت کوش است. هنگامی که وبسایتی اجازه دهند که نفرت، خشونت، تبعیض و نژادپرستی رواج پیدا کند، اقدام فوری و لازم را انجام خواهیم داد”.

اپلیکیشن گب هیچ گاه نتوانست در اپل استور خود را عرضه کند و در سال ۲۰۱۷ نیز از گوگل پلی حذف شد.

کابینه دولت اسرائیل روز یک شنبه لحظاتی را در سکوت برای ادای احترام و یادبود جان باختگان واقعه پتزبورگ به سر برد. سپس در آغاز جلسه هفتگی کابینه، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این کشور از جهان خواست تا در مبارزه علیه ضد یهودیان متحد شوند.

او در ادامه اظهار داشت که: “ملت اسرائیل با خانواده کشته شدگان جنایت هولناک پتزبورگ است و از این حادثه به شدت خشمگین هستند”.

پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان نیز این حمله را محکوم کرد. پاپ فرانسیس علاوه بر وحشتناک خواندن آن گفت: “حادثه روز شنبه را یک اقدام خشونت آمیز غیرانسانی است”.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com