تفسیر خبر ‎ چهارشنبه ۲۵ مهر

http://iranefardalive.com/Archive/44068

متن مکتوب برنامه تفسیر خبر ایران فردا        
مصاحبه مکتوب شده با ایران فردا
لینک مشاهده تصویری هم در اختیار شما می باشد.

در جنوب شرقی ایران سیستان و بلوچستان رویداد تازه ، به اسارت گرفتن ۱۴ تن از کارگزاران مسلح حکومت فقیه توسط جیش العدل ، چه انگیزه هایی و چه هدفهایی را این رویداد هست ، آیا باند های قاچاق در این ماجرا دخیل اند ، چرا مردمان سیستان و بلوچستان همچنان از ابتدایی ترین امکانات مانند آب آشامیدنی محرومند. در سال تحصیلی جدید بسیاری از کودکان سیستان و بلوچستان از رفتن به مدرسه محروم شدند به دلیل فقر و نداری.

همراه من و شما هستند سه میهمان چهار شنبه شب تفسیر خبر در سوئد آقای ناصر بلیده ای عضو حزب مردم سیستان و بلوچستان و ریاست سازمان ملیت های بی سرزمین ، و در فرانسه ، پاریس دکتر آلان توفیقی طبیب و تحلیلگر سیاسی، و در آنکارا میثم مهرانی عضو تشکل جدید فرشگرد.

چالنگی : آقای بلیده ای شما بما بگویید جریان چیست جیش العدل کیست؟ حکومت ایران این گروه را تروریستی میخواند ولی خود جیش العدل اعلام کرده هدف از به اسارت گرفتن این عده اعتراض به همراهی ایران با حکومت بشار اسد در سوریه و مابقی مسائل.؟

بلیده ای: سازمان جیش العدل خودش اعلام کرده که یک سازمان بلوچی هستش و همینطور یک سازمانی که از حقوق مردم سنی و در نوشته هایشان بر روی تمام مردم ایران تاکید میکنند و خودشان را بخشی از جنبش اسلامی سنی در منطقه میدانند که جندالله هستش . این کاری که انجام داده اند مسلماً بر اساس سیاست و روابط کاری آنها هستش با جمهوری اسلامی و آنها مسلماً هردو گروه بهم میگویند گروه های تروریستی و کارهایی که در منطقه انجام میشود آن مسائل سیاسی و حل آن را از بین برده ، و در همین مسئله بنزین بردن و نفت بردن در مرزها کشته میشوند و همه اینه نارضایتی مردم را زیاد تر کرده است. و در همچین شرایطی گروه هایی مثل جیش العدل میتوانند راحتتر در آن منطقه کار بکنند و تمام اینها دست در دست هم داده که منطقه بیشتر نا امن بشود. و حل سیاسی آن را دورتر بکند، رژیمی در ایران روی کار هست که میخواهد در مناطقی مثل بلوچستان و کردستان و خوزستان تا اندازه ای بی ثباتی در این مناطق وجود داشته باشد تا برخی از سیاست های خودش را در منطقه توجیه بکند،

چالنگی : تا چه اندازه این به حل مسائل این اقدامات جیش العدل کمک میکند ؟

بلیده ای: حل مسائل هر کسی اعتقاد خودش را دارد و آنها تصور میکنند کاری که ما بدون خشونت انجام میدهیم مسئله را حل نکرده است در این سالیان سال، و به جایی نرسیده است و بنظر اونا این کاری که اونا انجام میدهند عملا توجه بیشتری از لحاظ بین المللی و داخلی جلب میکند، ولی حل مسئله جنبه های متفاوتی دارد ویک موضوعش هم این نیست که اگر چند تا سرباز را به گروگان بگیری موضوع را حل میکند .
چالنگی: تفسیر شما را میشنویم آقای توفیقی؟ بخصوص اینکه به نظر میرسد حکومت ایران یک دایره بسته ای است که خودی و غیر خودی دارد یعنی اگر هرکس در این دایره باشد با حکومت است اگر هم سنی هست حتی از مذاهب دیگری هم هست و اگر نیست حالا اگر شیعه هست روحانی است کرد و بلوچ و لر و فارس غیر خودی است؟

توفیقی :البته من برخلاف گفته شما که گفتید تعدادی از کارگزاران جمهوری اسلامی افرادی که به گروگان گرفته شده اند مرزبانان ایران به حساب می آورم و معتقدم این عمل عمل تروریستی است و باهر هدف و نیتی که انجام شده باشد نمیتوان و ما از آن دوران عبور کرده ایم که هدف بتواند وسیله را توجیه کند .عدم پایبندی به اصولی که در دنیا جاری است مثل مبارزات مدنی اینها فراموش بشود نتیجه این امر حتی اگر به حق هم باشد تاثیری نخواهد داشت. منطقه سیستان و بلوچستان یکی از محرومترین استانهای کشور است هم از لحاظ اقتصادی هم از لحاظ فرهنگی و هموطنان ما که در آنجا ساکن هستند از آنجایی که مذهب متفاوت با مذهب رسمی حاکم بر ایران دارند، و تحت عنوان تشیع رسمیت یافته مورد ستم مضاعفی قرار گرفته اند، و مسجل هستش که کسانی که در سیستان و بلوچستان زندگی میکنند در یک جغرافیای کاملا خشن زندگی میکنند و بی توجهی های حاکمان در ۱۰۰ سال گذشته چه رژیم گذشته و چه جمهوری اسلامی از آنجا که یک نگاه امنیتی به اینها داشته اند مثل کرد ها و بلوچها و کسانی که در حاشیه های ایران زندگی میکنند . این نگاه امنیتی موجب مشکلاتی شده و زمینه ساز حرکتهای خشن از این قبیل شده است که امروز با آن مواجه شده ایم.

چالنگی: چرا باید مرزبانان ما بسیجی باشند این ها همان افرادی هستند که در خیابانهای ایران عملکردشان مشخص است.

مهرانی : ما در اساسنامه سپاه پاسداران داریم که این نیرو از جمهوری اسلامی دفاع میکند و مرزبان های ما از نیروهای ارتش و انتظامی باشند، این مرزبانها چرا باید سپاهی و بسیجی باشند ، چند سال پیش اینها دیدند قاچاق سوخت و مواد مخدر وضعیت مناسبی دارد و برادران سپاه به آنجا حمله کردند و گفتند امنیت سیستان وبلوچستان را در اختیار ما بگذارید بعد از اینکه سپاه روی کار آمد آنجا نه تنها امنیتش افزایش پیدا نکرد و بخاطر رفتار خصمانه سپاهیان با مردم تعداد بیشتری اسلحه بدست گرفتند و من نمیخواهم تایید کنم رفتار مسلحانه را ، اما مردم بیشتر به خاطر رفتار سپاه اسلحه بدست گرفتند و اینها طرحی دادند به نام طرح شهید شوشتری در این طرح میگوید ما باید بسیجی ها را برای مرزبانی بیاوریم و مردم سیستان و بلوچستان را آموزش بدهیم برای مرزبانی ، قطعا اینها مردم مخالف خود را که انتخاب نمیکنند میروند از کسانی انتخاب میکنند که وصل به این سیستم باشند…………

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com