از روز شنبه ۱۴ مهر تا روز جمعه ۲۰ مهرماه ۱۳۹۷ در گوشه و کنار شهرهای ایران شاهد سرکوب و نقض حقوق بشر از جمله اعدام و  موج گسترده ای از  بازداشت های خودسرانه، صدور احکام حبس و شکنجه زندانیان بودیم.

اعدام:

به گزارش کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، در هفته ای که گذشت دست‌کم یک زندانی به دار آویخته شد. روز شنبه ۱۴ مهرماه  حکم یک زندانی که با اتهام قتل عمد به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بود در زندان مرکزی قزوین به اجرا درآمد

 

بازداشت ها:

در هفته‌ای که گذشت اداره اطلاعات اهواز با یورش به خانه‌های مردم در جنوب اهواز اقدام به بازداشت تعدادی از اهالی این شهر کرد. روز شنبه ۱۴ مهر ماه ۹۷ حدود ۳۰ نفر از اهالی منطقه ملاشیه اهواز در جنوب شهر اهواز توسط نیروهای قرارگاه ابوالفضل العباس تابع اطلاعات سپاه بازداشت و به محل نامعلوم منتقل شدند.

 

در جریان اعتصاب سراسری کامیونداران که از روز اول مهرماه ۹۷ شروع شده است تعداد زیادی از رانندگان کامیون بازداشت شده‌اند. در هفته‌ای که گذشت نیز همچنان این دستگیریها ادامه داشته و تاکنون بیش از دست کم ۲۶۰ نفر از رانندگان در شهرهای مختلف از جمله قزوین، همدان، اصفهان، نیشابور، سمنان، اردبیل و چند شهر دیگر بازداشت شده اند.

اتهام این رانندگان اعتصابی که برای حق خود دست به اعتصاب زده‌اند «افساد فی‌الارض، اخلال در نظم و امنیت و قطاع‌الطریق» عنوان شده است.

 دادستان کل کشور نیز در روزهای اخر بازداشت‌شدگان را تهدید به صدور احکام سنگین کرد و گفت: «مجازات این حکم می‌تواند اعدام باشد».

روز شنبه ۱۴ مهرماه ۹۷ نیلوفر حکیمی یکی از شهروندان بهایی ساکن شیراز،  از سوی مأموران اداره اطلاعات در این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

صبح روز دوشنبه ۱۶ مهرماه  نیز دو شهروند بهایی دیگر با نام فرزاد دل‌آرام و همسرش روحیه نریمان توسط نیروهای وزارت اطلاعات در شیراز بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر منتقل شدند.

یک فعال مدنی از اهالی شهرستان دورود به نام مینا راد که در اعتراضات دی‌ماه ۹۶ بازداشت و پس از بازجویی آزاد شده بود، روز شنبه۱۴ مهر ماه پس از احضار و حضور در اداره اطلاعات این شهرستان بازداشت شد.

روز یکشنبه ۱۵ مهر یک معلم اهل سقز به نام محمدصالح شکری از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. آقای شکری مدت ٢۴ سال است که در مدارس سطح شهر سقز مشغول تدریس می باشد و به اتهام همکاری با یکی از احزاب کرد اپوزبسیون ایران بازداشت شدە است.

مجتبی پروین، فعال آذربایجانی ساکن اردبیل روز سه‌شنبه ۱۷ مهرماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

روز پنج شنبه۱۹ مهر ۹۷ عباس واحدیان فعال صنفی معلمان در مشهد، توسط نیروهای امنیتی در منزلش دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شد. نیروهای امنیتی پس از بازداشت عباس واحدیان،  منزل وی را تفتیش کرده و وسایل شخصی‌اش را به غارت بردند.

 علی حیدری، یک فعال اینترنتی در تهران به علت پست‌های انتقادی روی فیسبوک از سوی وزارت اطلاعات بازداشت شد.

یک فعال کارگری به نام زانیار دباغیان روز دوشنبه ۱۶ مهر ماه توسط ماموران اداره اطلاعات شهر سنندج بازداشت شد. زانیار دباغیان از اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به تشکل‌های کارگری می‌باشد.

 از روز شنبه ۱۴ مهر تا روز جمعه ۲۰ مهرماه ۱۳۹۷ در گوشه و کنار شهرهای ایران شاهد سرکوب و نقض حقوق بشر از جمله اعدام و موج گسترده ای از بازداشتهای خودسرانه، صدور احکام حبس و شکنجه زندانیان بودیم.

 

احضاریه ها و تهدیدها:

در هفته‌ای که گذشت پلیس تهران اعلام کرد که ۹۴۲ نفر تحت عنوان متخلفین بازار سکه و ارز احضار شدند.

جواد احمدی یئکانلی، یک فعال آذربایجانی ساکن خوی، روز دوشنبه ۱۶ مهرماه توسط پلیس اطلاعات و امنیت عمومی فرماندهی انتظامی این شهرستان احضار شد.

 به دنبال اعتصاب سراسری بازار در روز دوشنبه ۱۶ مهرماه ۹۷ اتاق اصناف و اداره اماکن سنندج، بازاریان اعتصابی را تهدید کردند که نسبت به بازگشایی محل کسب سریعا اقدام نمایند.

روز سه شنبه ۱۷مهر ۹۷ برای تعدادی از کامیونداران اعتصابی و معترض شهر مبارکه اصفهان، از سوی نیروهای حکومتی بر روی موبایل و یا تلفن منزل شان اس ام اس های تهدید آمیز ارسال شد. در این اس ام اس‌ها آمده بود که روز چهارشنبه ۱۸ مهر ۹۷ تا ساعت ۹ صبح خود را به اطلاعات معرفی کنند. در غیر اینصورت با حکم جلب به خانه هایشان ریخته و کارت هوشمندشان را می‌سوزانند.

 روز پنج‌شنبه ۱۹ مهر، یک فعال مدنی به نام  عباس لسانی،  با دریافت ابلاغیه‌ای به شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز احضار شد.

 

اذیت و آزار و فشار بر زندانیان:

 روز دوشنبه ۱۶مهرماه؛ مسئولین زندان تهران بزرگ برای چهارمین هفته متوالی از دیدار مادر سهیل عربی، خانم فرنگیس مظلوم با فرزندش خودداری کردند. در مراجعه فرنگیس مظلوم به زندان پس از ساعت‌ها معطلی به وی اطلاع دادند که سهیل تا ۱۷ مهرماه ممنوع الملاقات است.

زندانیان زندان مرکزی ارومیه به دلیل عدم رسیدگی های صنفی معمول توسط مسئولین زندان؛ در شرایط بسیار نامساعدی قرار دارند. چندین روز است که در بندهای ۳ و ۴ این زندان که بیش از ۵۰۰ زندانی محبوس می‌باشند فقط ۳ ساعت در شبانه روز امکان استحمام وجود دارد. بدلیل نبود آب برای استحمام و نظافت که از حداقل‌های ضروری بندها با جمعیت زیاد می باشد؛ زندانیان با مشکلات جدی بهداشتی مواجه هستند.

روز چهارشنبه ۱۸ مهرماه ۹۷ یکی از زندانیان به نام محمد آهوپا؛ اهل روستای کریم آباد ارومیه که به جرم مواد مخدر ۲۵ سال حکم زندان داشته و در زندان مرکزی ارومیه در حبس بسر می‌برد، اقدام به خودکشی کرد. محمد آهوپا روز چهارشنبه در بازدید رئیس زندان ارومیه ار بند ۱۵ این زندان از وی برای چندمین بار درخواست مرخصی برای دیدار با خانواده‌اش را کرد اما با مخالفت رئیس زندان روبرو شد. وی از شدت فشار و اندوه خود را عصر روز چهارشنبه ۱۸ مهر حلق آویز کرد. شایان ذکر است که بیش از ۷۰۰ تن از زندانیان زندان مرکزی ارومیه در اعتراض به این عمل، از صبح روز پنجشنبه ۱۹ مهر دست به اعتصاب غذا زده اند.

زندانیان سیاسی زندان رجایی‌شهر از شدت سرما و نداشتن وسایل گرمایشی در رنج و سختی بوده و شبها از سرما به خود می لرزند. سالن ۱۰ بند ۴ این زندان یک سالن محروم از امکانات معمول بندهای دیگر است. ضیایی رئیس زندان به عمد و جهت افزایش فشار از دادن وسایل گرمایشی به این سالن ممانعت به عمل می‌آورد.  

روز سه‌شنبه ۱۰ مهرماه، مریم اکبری منفرد، گلرخ ابراهیمی ایرایی و آتنا دائمی سه تن از زندانیان سیاسی بند زنان زندان اوین با دستور شفاهی رئیس بند زنان به مدت سه هفته از ملاقات با خانواده محروم شدند. دلیل این امر درگیری لفظی و شعار دادن توسط این زندانیان در سالن ملاقات عنوان شده است. 

 روز شنبه ۱۴ مهر ۹۷ مرتضی ظهرعلی از زندانیان بند روان درمانی ۲ در زندان مرکزی ارومیه توسط مسئول بند به شدت مورد ضرب و شتم با باتوم قرار گرفت. این ضرب و شتم وحشیانه منجر به شکستن کتف زندانی شده و چشم چپ وی نیز به شدت آسیب دید.

 یک زندانی محبوس در زندان سنندج به نام شهرام تخشا که در هنگام تعقیب و گریز قبل از دستگیری از ناحیه پا با شلیک گلوله مجروح شده، بدون رسیدگی پزشکی در این زندان رها شده است.

شماری از زندانیان سیاسی و امنیتی محبوس در زندان شیبان اهواز در روزهای اخیر به زندان مرکزی زنجان؛

زندان مرکزی تبریز؛ زندان مرکزی اردبیل و زندان الیگودرز تبعید شدند.
 

 صدور احکام:

علیرضا معینیان فعال مدنی اهل تبریز که در اعتراضات دی‌ماه سال ۹۶ از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و با تامین وثیقه آزاد شده بود، طی حکمی از سوی شعبه دوم دادگاه انقلاب این شهر به هشت ماه حبس تعزیری محکوم شد.

یک زندانی اهل کرمانشاه در زندان مرکزی ارومیه به اتهام سرقت، از سوی دستگاه قضایی ایران به قطع دست محکوم شد. مشخصات این زندانی کسری کرمی، ۳۸ ساله می‌باشد که توسط شعبه یکم دادگاه کیفری شهر ارومیه به اتهام سرقت به قطع دست محکوم شده است.

کسری کرمی ٢١ مهر ماه ٩۴ از سوی نیروهای ادارە آگاهی ارومیه به اتهام دزدی و سرقت بازداشت و از آن زمان تاکنون در زندان مرکزی این شهر محبوس می باشد.

روز دوشنبه ۱۶ مهر ماه؛ حکم اعدام هدایت عبدالله‌پور که در زندان مرکزی ارومیه محبوس است در دیوان عالی کشور تایید شد. 

حکم شش زندانی سیاسی دیگر نیز که در ارتباط با این پروندە به احکام سنگین محکوم شدە بودند عینا تأیید شد. بر اساس این احکام، حاصل عزیزی به ۲۵ سال زندان؛ محمدظاهر فرامرزی، به ۲۰ سال؛ یعقوب بااکرام به ۱۵ سال؛ جلال مسروی به ۱۵ سال؛ کمال مسروری به ۱۱ سال و صدیق بااکرام به ۱۰ سال زندان محکوم شدند. دست زندانی سیاسی آرش صادقی که مورد عمل نمونه برداری قرار گرفته بود، در حال حاضر به شدت عفونت کرده، اما عوامل و مسئولان زندان رجایی شهر کرج از انتقال وی برای قرار پزشکی ممانعت به عمل می‌آورند. در همین رابطه روز شنبه ۱۴ مهر ماه؛ زندانی سیاسی آرش صادقی قرار پزشکی داشت ولی مسئولان زندان از انتقال او به خارج از زندان خودداری کردند.

روح‌الله مردانی دانشجوی کارشناسی رشته ادبیات دانشگاه تهران که به دلیل شرکت در تجمعی در دی‌ماه   ۹۶ درون دانشگاه تهران، بازداشت شده بود، در ابتدا به شش سال حبس تعزیری و در دادگاه تجدید نظر به ۲ سال حبس محکوم شد.

داریوش دارابی، شهروند ساکن اراک توسط شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری ۲ اراک و شعبه ۲ دادگاه انقلاب این شهر به اتهام «اخلال در نظم عمومی و توهین به خمینی» جمعاً به ۱ سال حبس و ۳۰ ضربه شلاق محکوم شد.

یک فعال کارگری و عضو سندیکای کارگران فلزکار مکانیک ایران به نام منوچهر سراج به اتهام اعتراضات صنفی به یک‌سال زندان محکوم شد. آقای سراج دی‌ماه گذشته بازداشت شده بود. وی حدود یک ماه در زندان اوین بند ۲۰۹ نگه داری شد و سپس با وثیقه سیصد میلیون تومانی به صورت موقت آزاد شده بود.

لیلا تاجیک زندانی محبوس در بند زنان زندان اوین به اتهام «جاسوسی برای کشور متخاصم» به ۱۵ سال حبس در تبعید محکوم شد.

 

 جنبش سراسری علیه مجازات اعدام در ایران به مناسبت روز ۱۰ اکتبر

کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، به مناسبت روز جهانی مبارزه علیه اعدام، اقدام به گردآوری اسامی و مشخصات بخشی از زندانیان سیاسی – عقیدتی زیر حکم اعدام در زندانهای مختلف نموده است که اسامی ۳۹ تن از آنان را منتشر کرد. 

عفو بین‌الملل به مناسبت روز جهانی اعدام، کمپین جدیدی را برای فشار بر پنج کشور ایران، غنا، ژاپن، بلاروس و مالزی راه‌اندازی کرد تا به شرایط غیرانسانی زندانیان محکوم به مرگ در زندان پایان داده و به سمت کامل لغو مجازات اعدام حرکت کنند.

استفان کاکبورگ،‌ معاون برنامه مسائل جهانی عفو بین‌الملل گفت: «مهم نیست که چه جرمی مرتکب شده‌اند، هیچ‌‌کس نباید مجبور به تحمل شرایط غیرانسانی در زندان شود. هنوز در بسیاری از پرونده‌ها، زندانیان محکوم به مرگ در سلول انفرادی نگهداری می‌شوند، دسترسی به خدمات درمانی کافی ندارند و از خطر اعدام دلهره و اضطراب دارند».

خانم فرنگیس مظلوم مادر زندانی سیاسی محبوس در زندان تهران بزرگ سهیل عربی، به مناسبت ۱۰ اکتبر روز جهانی علیه اعدام پیامی خطاب به سازمانهای مردمی و حقوق بشری فرستاد.
مادر سهیل عربی در این پیام با اشاره به اعدام گسترده در ایران از تمامی سازمانهای مردمی و حقوق بشری خواست که در راستای لغو اعدام در ایران تلاش کنند.

 به مناسبت روز جهانی علیه اعدام بیش از ۲۳۰۰ نفر از زندانیان زیر حکم ناعادلانه اعدام در زندانهای کشور طی فراخوانی خواهان لغو حکم اعدام شدند.

همچنین زندانیان سیاسی، خانواده های اعدام شدگان، خانواده‌های زندانیان سیاسی، فعالین حقوق بشر و فعالین مدنی، شخصیت های سیاسی و فرهنگی و طوایف و قومیت های ایرانی در سراسر کشور در این فراخوان سراسری شرکت کردند

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com