دولت جمهوری اسلامی ایران جانشین دولتی که بیش از ۷ دهه است سابقه عضویت در سازمان ملل متحد و نهادهای حقوق بشری وابسته این سازمان جهانی را دارد، در ۴۰ سال گذشته از پیوستن و الحاق به معاهدات جدید حقوق بشری بین المللی خودداری ورزیده است.به رغم کوشش و تلاشهای پرخطر فعالان و تلاشگران حقوق بشر در داخل این کشور و با وجود چند دهه نظارت ویژه کمیسیون و شورای حقوق بشر ملل متحد بر وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی و علیرغم اعتراض های مداوم داخلی و بین المللی نسبت به نقض گسترده حقوق بشر و اعدامهای سیاسی و غیر سیاسی در این کشور، این دولت نه تنها اقدام موثری برای اصلاح قوانین تجویز کننده اعدام ها و نقض کننده حقوق بشر به عمل نیاورده، بلکه با افزایش تعداد اعدام ها بویژه اعدام های سیاسی در “کوردستان” و مناطق ملیتها، وضعیت حقوق بشر را هرسال نسبت سال قبل وخامت بارتر نموده است. بطوریکه هم اکنون هیچگونه چشم انداز امیدوار کننده ای حتی در زمینه کاهش اعدامها در این کشور دیگر وجود ندارد.

قوانین جمهوری اسلامی از جمله قانون مجازات اسلامی نه نتها برای جرایمی چون قتل، راهزنی، سرقت مسلحانه، آدم ربایی، تجاوز به عنف و گردانندگان باندهای فساد و فحشا حکم اعدام تجویز نموده بلکه برای اعضای گروه ها و جمعیت های سیاسی و تشکل هایی که در برابر جمهوری اسلامی مقاومت مسلحانه نمایند، یا افراد و گروههایی که برای براندازی حکومت طرح ریزی و اقدام کنند، حکم اعدام در نظر گرفته است.

همچنین برای برقرار کنندگان ارتباطات جنسی خارج از روابط زناشویی و روابط جنسی همجنس گرایانه حکم اعدام تجویز کرده است. مضاف بر اینها کسانی که به مقدسات مذهبی اهانت نمایند و یا اعتقادی به ماموریت پیامبران نداشته باشند به عنوان ” ساب النبی” محکوم به اعدام می شوند.

در قانون مجازات اسلامی بویژه مجازاتهای مربوط به قتل و قصاص، هیچگونه مرزبندی مشخصی در خصوص سن افراد مشمول مجازات اعدام وجود ندارد، بطوریکه در اجرای این قوانین کودکان و نوجوانان زیر ۱۸ سال نیز همانند بزرگسالان بدون هیچگونه ترحم و ارفاقی به چوبه دار آویخته می شوند و این عمل با طرح این توجیه که اعدام کودکان و نوجوانان تنها در صورت محکومیت به قصاص اجرا می گردد کماکان ادامه دارد، که در هر صورت نقض آشکار میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و کنوانسیون حقوق کودکان است.

سازمان دفاع از حقوق بشر کُردستان، با  ابراز نگرانی از افزایش آمار اعدام ها، بویژه اعدام زندانیان سیاسی و زندانیان “کورد” در ماههای اخیر، در روز جهانی ” نه به اعدام” ، از جمهوری اسلامی می خواهد روند مجازات اعدام را متوقف نموده و از وجدانهای بیدار در جهان نیز درخواست می نماید همراه و همگام با سازمان حقوق بشر کُردستان و دیگر فعالان حقوق بشر ایرانی، از خواست الغای قوانین تجویز کننده اعدام و اجرای آن، و از ” نه به مجازات اعدام در ایران” حمایت و پشتیبانی نمایند.

تاریخ: ۱۷ مهر ۱۳۹۷ / ۹ اکتبر ۲۰۱۸

سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان

 

https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86_%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82_%D8%A8%D8%B4%D8%B1_%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86

http://www.hro-kurd.net

https://t.me/rmmkurdistan

http://www.hro-kurd.net

http://www.didban.net

https://www.facebook.com/prmmkkurd1
https://www.facebook.com/DIDBAN.KURDISTAN/?ref=hl
https://twitter.com/prmmkkurd1
https://www.balatarin.com/users/prmmkkurd1/links/submitted

https://t.me/hrokurd

https://www.instagram.com/prmmkkurdistan/

ایمیل:
prmmkkurd1@gmail.com
info@hro-kurd.net

 

 

 

 

 

 

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com