سازمان حقوق بشر ایران، ۱۷ مهر ماه ۱۳۹۶: یک زندانی که گفته شده به اتهام “تجاوز به عنف” به اعدام محکوم شده بود در همدان اعدام شد. صدها نفر با لباس سیاه در مراسم ختم شرکت کردند و برخی رسانه‌ها می‌گویند او به دلایل عقیدتی بازداشت شده بود.


بنا به گزارش خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران، طی روزهای گذشته حکم اعدام یک زندانی در شهر همدان به اجرا درآمده است. این زندانی که هویتش «رامین مجیدی‌فر» اعلام شده، ظاهراً به اتهام «تجاوز به عنف» به اعدام محکوم شده بود.

این خبرگزاری می‌گوید که رامین در تاریخ ۸ مرداد ماه سال جاری در شهر همدان به اتهام «شرب خمر و تجاوز به عنف» بازداشت و بعد از طی مراحل قضایی به اتهام «۱۰ مورد تجاوز به عنف و آدم‌ربایی» محاکمه و به اعدام محکوم شد.

در این گزارش به محل و تاریخ دقیق اجرای حکم اعدام رامین مجیدی‌فر اشاره نشده است.

در انتهای گزارش خبرگزاری فارس آمده است: «طی روزهای گذشته، رسانه‌های بیگانه بدون اشاره به سوابق شخصیتی و جنبه‌های مجرمیت نامبرده، در خبری مشترک مدعی «قتل یک شهروند کرد در همدان» شدند.»

طی روزهای گذشته خبری در برخی رسانه‌های حقوق بشری از جمله مانیتورینگ حقوق بشر ایران منتشر شد مبنی بر اینکه یک جوان کرد یارسانی به نام رامین حسینی معروف به رامین مشعشعی روز ۳ مهر ۱۳۹۷، در اداره اطلاعات همدان اعدام شده و یا به قتل رسیده است. در این گزارش‌ها اتهام رامین حسینی که به نظر می‌رسد همان فرد مورد نظر خبرگزاری فارس باشد «تبلیغ برای آیین یاری» عنوان شده است. وی اوایل اسفند ماه سال ۱۳۹۶ توسط نیروهای امنیتی شهرستان تویسرکان بازداشت و پس از مدتی به اداره اطلاعات همدان منتقل شده بود.

رامین حسینی از ساکنین روستای قلقل شهرستان تویسرکان در استان همدان بودە و از خانوادەای مذهبی و از نوادگان نظام الدین مشعشعی از بزرگان آیین یارسان و طایفه تش بگی بوده است. همچنین فیلمی در یوتوب منتشر شده که نشان میدهد صدها نفر با لباس سیاه در مراسم ختم رامین حسینی شرکت کرده اند. (فیلم را از اینجا ببینید)

عدم شفافیت سیستم قضایی بخصوص در پرونده‌های منجر به صدور حکم اعدام همیشه این شائبه را در پی داشته که اتهام برخی از این افراد با آن چیزی که بصورت رسمی اعلام می‌شود تفاوت داشته باشد.

سازمان حقوق بشر ایران از کسانی که از پرونده رامین حسینی اطلاعات و یا شواهدی در دست دارند دعوت میکند که آن را با ما در میان بگذارند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com