در پی اوج گیری دور جدید اعتصاب کامیونداران و رانندگان کامیون در اعتراض به گرانی شدید لوازم یدکی و لاستیک، پلیس و دستگاه قضایی برخورد با اعتصاب کنندگان را آغاز کردند.
دور جدید اعتصاب کامیون‌داران که از روز اول مهرماه ۹۷ آغاز شده است در چند روز گذشته، در شهرهای مختلف ایران همچنان ادامه یافته و بیش از ۲۵۰ شهر از ۳۱ استان را فراگرفته است.

دستگاه قضاییه ایران به جای پاسخگویی به مشکلات رانندگان٬ به بهانه ایجاد اختلال اقدام به بازداشتهای گسترده و طرح اتهامات سنگین علیه آنها کرده است.

خبرگزاری حکومتی ایسنا در تاریخ چهارم مهرماه ۹۷ در چهارمین روز اعتصاب سراسری کامیونداران اعلام کرد که دادستان عمومی و انقلاب تهران با صدور بخشنامه‌ای خطاب به دادستان‌های شهرستان‌ها و رؤسای حوزه های قضایی بخش استان تهران، از آنان خواست که رانندگان اعتصابی را شناسایی کرده و تحت تعقیب قرار دهند.

جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران که از وحشت از گسترش اعتراضات و اعتصابات مردمی تلاش می کرد اعتصاب کامیونداران را طبق معمول به کشورهای خارجی و دشمنان نسبت دهد٬ در بیان ضرورت برخورد با این‌گونه اقدامات، به شرایط کشور اشاره کرد و گفت: «قصد دشمن مایوس نمودن مردم شریف از طریق اخلال در خدمت‌رسانی به آنان است و دستگاه قضایی تحمل نخواهد کرد که عده‌ای به خود جرأت داده و خدمت‌رسانی مردم را متوقف کنند؛ چرا که حمل کالا از بنادر و مرکز استان‌ها به شهرستان‌ها، امری معمول و ضروری است.

علی صالحی دادستان شیراز نیز کامیونداران اعتصابی را به برخورد قانونی تهدید کرده و با انتشار بیانیه ای گفت که با افرادی که به توصیف او، با تحریک دشمنان و به قصد ایجاد نارضایتی، از خدمات‌رسانی کامیونها و تردد آنها جلوگیری کنند، برخورد جدی خواهد شد».
قظ
داستان شیراز اتهام این افراد را اخلال در نظم و امنیت عمومی، راه‌بندان، تخریب عمدی اموال مردم و ایجاد ناامنی در جاد‌ه ها و راههای مواصلاتی خواند و گفت این افراد ممکن است عنوان محارب پیدا کنند.

در همین رابطه بازداشتهای گسترده ای در شهرهای مختلف صورت گرفته است که خبرگزاری های حکومتی این بازداشتها را جمعا بیش از ۸۰ نفر اعلام کرده اند.

خبرگزاری حکومتی ایسنا در تاریخ سوم مهرماه اعلام کرد سه نفر در پاکدشت دستگیر و بازداشت شده اند.

این خبرگزاری در تاریخ ۵ مهرماه نوشت: «دادستان عمومی و انقلاب قزوین ضمن هشدار به افرادی که با بستن جاده‌ها مانع عبور کامیون‌ها می‌شوند گفت: افرادی که موجب مزاحمت و اختلال در زندگی مردم می‌شوند متخلف هستند و با آن‌ها برخورد می‌شود که تا امروز ۱۵ نفر نیز در این رابطه دستگیر شدند».

سایت حکومتی تابناک در تاریخ پنجم مهرماه گزارش داد: «حاجی رضا شاکرمی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز از دستگیری ۷نفر درسطح استان به اتهام تعرض به کامیونهای باری خبر داد».

خبرگزاری ایسنا ششم مهرماه نوشت: «رئیس کل دادگستری استان فارس از دستگیری تعداد ۳۵ فرد به اتهام اخلال در نظم و امنیت و مخل حمل و نقل جاده‌ای در این استان خبر داد.
وی گفت: اتهام بر هم زنندگان امنیت جاده قطاع الطریق و افساد فی الارض است».

خبرگزاری حکومتی ایرنا در تاریخ ششم مهرماه نوشت: «احمد خسروی وفا رییس کل دادگستری اصفهان خبر از بازداشت ۱۳معترض به کامیونهای حامل کالا در اصفهان خبر داد».

همچنین خبرگزاری ایرنا در تاریخ هفتم مهرماه خبر از بازداشت ۴ تن از رانندگان کامیون در نهاوند داد.

سایت باس نیوز نیز در ششم مهرماه نوشت: کامیوندران کارخانه سیمان کاوانی بوکان مدت سه روز است که دست به اعتصاب زده و سه تن از آنها از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده اند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com