« نشتی سطل کالا The leaky commodity bucket» مفهومی است که برای مدیریت مالی روستاها ساخته شده و به روستاییان برای مدیریت جریان نقدی و تغییر سبک زندگی شان برای کنترل مصرف و هزینه آموزش داده می شود. « مفهوم مدیریت نشتی سطل کالا » یکی از محورهای آموزشی است که روستاییان آموزش می بینند. این مفهوم که توسط مرکز جهانی جنلگداری در نایروبی به روستاییان معرفی شده است به این معناست که روستاییان با استفاده از یک دفتر( مثل یک سطل علامت گذاری شده ) جریان نقدی خروجی و ورودی در سطح خانوار را اندازه گرفته و مدیریت می کنند. بالا و پایین رفتن جریان نقدی نشان دهنده میزان مصرف است . هرچه جریان نقدی که مانند آب در یک سطل علامتگذاری شده، از حد معین پایین تر بیاید یعنی یک جایی نشتی دارد و باید آن نشتی شناسایی شده و رفع گردد.


دریک روستا در دره ریف والی کنیا هر سال جشن های و آیین های سنتی پرهزینه برگزار می شد که هزینه های زیادی به خانواده ها تحمیل می کرد. بتی می گوید این مراسم برای ما بسیار هزینه بر بود و مثلا من این مراسم من مبلغ ۵۰۰۰ شلینگ معادل ۵۰ دلار خرج میکردم و این معادل درآمد ماهیانه ما بود. برای دختران هزینه ها بسیار بالاتر است چراکه آنها در سن ۱۳ سالگی از مدرسه بازمانده وراهی خانه بخت می شوند.
با شروع خشکسالی و تغییر وضعیت زندگی ما، ما دریافتیم باید سبک زندگی مان را تغییر دهیم. از آن زمان بود که ما فکر کردیم باید برخی از هزینه ها، مانند هزینه های مراسم را کاهش دهیم و در عوض پول آن صرف آموزش و توانمندسازی دختران کردیم . ما اولویتهای مصرف را تغییر داده و زنان روستا برنامه دقیقی برای مدیریت مصرف تدارک دیدند. حاصل این تلاشها این بود که ۶ دختر بجای رفتن به خانه بخت وارد کالج و ۹ نفر وارد دانشگاه شدند. در مراسم دیگر هر خانواده یک حیوان ذبح نمی کند، دست جمعی فقط یک حیوان ذبح می کنیم و هزینه آن هم بین همه مردم تقسیم می شود.
« مفهوم مدیریت نشت سطل کالا » یکی از محورهای آموزشی است که روستاییان آموزش می بینند. این مفهوم که توسط مرکز جهانی جنلگداری در نایروبی به روستاییان معرفی شده است به این معناست که روستاییان با استفاده از یک دفتر( مثل یک سطل علامت گذاری شده ) جریان نقدی خروجی و ورودی در سطح خانوار را اندازه گرفته و بالا و پایین رفته جریان نقدی نشان دهنده میزان مصرف است . هرچه جریان نقدی که مانند آبی در یک سطل علامتگذاری شده از حد معین پایین تر بیاید یعنی یک جایی نشتی دارد و باید آن نشتی شناسایی شده و رفع گردد.
مردم روستا اکنون با این روش درآمد خود و هزینه های عمومی روستا را بخوبی مدیریت می کنند. آنها نشتی ها ؛ در واقع سوراخهای هدر رفت درآمد شان با وضع مقررات و مشاوره گروهی می بندند. هزینه های خانگی، هزینه های تحصیل، هزینه های مزرعه در یک حالت متعادل و منصفانه توزیع می شود و در نتیجه آنها می توانند آینده مالی سال بعد خود را نیز مدیریت کنند و پس انداز خانواده را برای روزهای سخت کنار بگذارند.

زنان مدیران نقش آفرین در این طرح هستند . مردم روستا یک انجمن را تاسیس کرده اند و خدمات مالی پایه ای مانند وام دادن به کسانی که مشکل مالی دارند برای اعضا فراهم کرده است. هر عضو از ۱ تا ۱۰۰ دلار می تواند ذخیره کند. نشستهای هفتگی در روستا برگزار می شود و طی آن درخواست اعضا برای وام بررسی می شود . وام ها در عرض یک تا ۳ ماه با ۱۰% سود بازپرداخت می گردد. در این نشستهای هفتگی البته علت نشتی فرد وام گیرنده نیز بررسی شده و راه حلهایی برای جلوگیری از آن پیشنهاد می شود. بئاتریس یکی از زنهایی است که از وامهای انجمن استفاده کرده است، او میگوید من در بررسی نشتی سطل درآمد متوجه شدم که سبک کشاورزی من که بطور سنتی ذرت و قهوه می کارم موجب کاهش درآمدم شده است ، لذا از انجمن وام گرفتم تا سبزجات خانگی نیز پرورش داده و به همسایه ها بفروشم .
نکته قابل توجه این است که تغییر سبک زندگی باعث شده که نگرش های جنستیی نیز تغییر کنند. هم اکنون زنان از امکان مالکیت زمین و دام ، برخورداری از تحصیلات کافی و جلوگیری از ازدواج زودهنگام ، داشتن حساب بانکی شخصی و شرکت در تصمیم گیری های مدیریتی در روستا برخوردارند. آموزش جریان نقدی در قالب پرژوه نشتی سطل ( یک مثال ملموس برای درک پیچیدگی های مالی) موجب شده که مردم روستا سبک زندگی خودر ا مطابق با نیازهای شان تغییر داده و جامعه روستا به درک مهمی نسبت به مصرف، هزینه و درآمد دست یافته است. علاوه بر آن این پروژه موجب شده که زنان فعالانه در امور روستا مداخله کنند ، نگرشها در مورد زنان تغییر کرده و خرافاتی مانند این که اگر زنان درخت بکارند، فرزندشان می میرد منسوخ شده و اکنون زنان در همه پروژه های اقتصادی از دامداری تا کاشت درخت و مزرعه داری شرکت کرده و خودشان می توانند مستقلا سرمایه گذاری کنند.
زنان روستا می گویند در شرایطی که خشکسالی زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است و در جریان اقتصادی امروز « یک زن نمی توان نشسته و صبر کند تا مردان همه چیز را تامین کنند ، بلکه او باید برخاسته و در جریان اقتصاد همکاری نموده و خود بخشی از این جریان شود».

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com