دومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده کهریزک (شکنجه گاه برخى از معترضان به انتخابات ٨٨) دیروز بدون حضور خبرنگاران برگزار شد.عبدالحسین روح الامینی، پدر محسن روح‌الامینی از قربانیان کهریزک، پس از جلسه دادگاه گفت: «هیچ آثار تنبه و پشیمانی در چهره مرتضوی مشاهده نکردیم.»

به گزارش مهر، صبح دیروز سعید مرتضوی، متهم اصلی این پرونده، با خودروی امنیتی وارد دادگاه شد. شاکیان و اولیای دم محسن روح‌الامینی، محمد کامرانی و جوادی‌فر، سه قربانی بازداشتگاه کهریزک، نیز در دادگاه حضور داشتند. سعید مرتضوی دادستان سابق تهران به همراه علی اکبر حیدری‌فر (معروف به “قاضی حداد”) و حسن زارع دهنوی، دو قاضی معلق شده، متهمان این پرونده هستند که به اتهام “مشارکت در بازداشت غیرقانونی”، “معاونت در تنظیم گزارش خلاف واقع” و “معاونت در قتل” در برابر دادگاه قرار گرفته‌اند.

بنا بر این گزارش، مرتضوی با پایان دومین جلسه دادگاه در برابر خبرنگاران قرار گرفت و گفت   «موضوع در حدی نبود که پنج قاضی به آن رسیدگی کنند؛ و آخرین ایرادی که به آن گرفتم عدم صلاحیت رئیس دادگاه بود.»

دادستان برکنار شده تهران درباره اتهام “مشارکت در بازداشت” گفت که در آن زمان مشارکتی نداشته است: «در آن زمان من برای دفاع از تز دکترا در مرخصی بودم و قاضی دستور بازداشت‌دهنده و تاییدکننده نیز دو نفر بودند.» وى افزود: «رئیس دادگاه نیز سکوت و ترک فعل را معاونت و مباشرت در نظر گرفته که از نظر قانونی درست نیست.»

مرتضوی اتهامات وارده علیه خود و دو قاضی دیگر را بی‌اساس و بر پایه اغراض سیاسی خواند: «من خودم را برای دفاع علنی آماده کرده بودم و دلم می‌خواست مردم بدانند قضات کوچکترین دخالتی در حادثه کهریزک نداشتند؛ این اتهامات فقط برمبنای اغراض سیاسی بوده است. من و همکارانم هیچ دخالتی در این حادثه نداشته‌ایم.»

عبدالحسین روح الامینی، پدر محسن روح‌الامینی پس از جلسه دادگاه گفت: «امروز دومین جلسه دادگاه در حالی برگزار شد که هیچ آثار تنبه و پشیمانی در چهره مرتضوی مشاهده نکردیم.»

وی افزود: «چه طور یک فردی که مسئول است در دوران ماجرای انتخابات ۸۸ برای دفاع از دکترای خود به مرخصی می‌رود. متهمان در جلسه دادگاه همه اتهامات را رد کردند و هیچ تقصیری نداشته و فرزندان ما با شهاب سنگ کشته شده‌اند.»

محمد کامرانی، پدر دیگر قربانی کهریزک  نیز در جمع خبرنگاران گفت در حالی که “تعدادی از بازداشت شده‌های کهریزک در حال حاضر در کشورهای دیگر آواره هستند، متهمان پرونده اتهامات خود را نمی پذیرند”. وی افزود: «چهار سال است وضع به همین صورت است و آنها همچنان مسئولیت کارخود را قبول نمی‌کنند و هیچ تغییری در این مدت در رفتار آنها دیده نمی‌شود.»

همزمان با برگزارى دادگاه، سایت “بازتاب” در باره‌ی اتهاماتی که پیش از این به سعید مرتضوی وارد شده و تاکنون به دلیل دست داشتن محافل امنیتی و قدرتمند مسکوت مانده است نوشت: «اتهامات مالی متعددی علیه مرتضوی مطرح است که دست کم از شش سال قبل در پرونده ستاد اجرایی فرمان امام، به جریان افتاده است. اما هیچ‌گاه این اتهامات به نتیجه نرسیده است، پرونده زهرا کاظمی، فروش سوالات کنکور، پروژه نگین غرب و ده‌ها پرونده دیگر که ادعا می‌شد در زمان مسئولیت وی در دادستانی تهران به نفع مفسدان دانه درشت اقتصادی اعمال نفوذ شده، همه و همه بدون رسیدگی نهایی قضایی معطل مانده‌اند.»

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com