دادگاه عالی لاهور در پاکستان هفته گذشته تصریح کرد که بیمارستان های عمومی در استان پنجاب باید امکانات جداگانه ای برای بیماران تراجنسی ارائه دهند. این حکم پس از تقاضای اشتیاک چادهری، مدافع حقوق بشر صادر شد.

قاضی علی اکبر قریشی با با ارزش دانستن شهروندان تراجنسی گفت که دولت باید از حقوق آنها محافظت کند.

به گفته رسانه های محلی، او گفت، “یک تراجنسی [فرد] می تواند در هر خانواده ایی متولد شود”.

او اداره بهداشت را  وادار به شهادت به ارائه بهترین مراقبت های پزشکی به تراجنسی های پاکستانی کرد. چادهری گفته بود که تراجنسی ها از دریافت خدمات پزشکی در بیمارستان های دولتی محرومند. اما، او گفت، این حاکم، احترام به حریم شخصی بیماران تراجنسی را تضمین می کند. این فعال حقوق بشر به Gay Star News گفت: ” من از سرنوشت جامعه تراجنسی احساس بدبختی میکنم. هدف من خدمت به بشریت، صرف نظر از جنسیت، اعتقاد، فرهنگ، و یا مذهب است.”

اجرای صفر:
فرزانا جان، رئیس سازمان Transaction Action سنگاپور، از این حکم استقبال کرد. جان می گوید تراجنسی ها به هنگام مراجعه به خدمات بهداشتی پاکستان، مورد تبعیض و  تحقیر قرار می گیرند.

او گفت: “ما با آزار و اذیت، زورگیری روبرو میشویم و بسیاری از افراد در مورد جنسیت و هویت جنسیتیمان از ما سؤال می کنند.”

او گفت که موانع موجود برای دسترسی به خدمات درمانی برای افراد تراجنسی به دلیل نگنجیدن در دسته بندی زن/من، نتایج مرگباری داشته است. جان هشدار داد که در حالی که دادگاه ها ممکن است به نفع جامعه تراجنسی پاکستان حکم صادر کنند، اجرای این احکام اغلب «صفر» است.

او گفت، دولت دو سال پیش متعهد به ارائه امکانات مجزا برای جامعه شده بود. اما، تا کنون موفق به اجرای این وعده نشده است.

او گفت: “این تصمیم دادگاه خوب است، اما باید منتظر نحوه اجرای آن باشیم.”

وی همچنین از دولت خواست تا متخصصان مراقبت های بهداشتی را آموزش و آموزش دهد. او گفت: “ارائه خدمات باید در فضایی دوستانه ارائه شود به طوریکه ما برای مراجعه به این مراکز درمانی نترسیم.”

خشونت علیه تراجنسی ها در پاکستان:
امسال، حداقل ۶۲ تراجنسی پاکستانی کشته شده اند. ماه گذشته، جامعه تراجنسی پاکستان برای اعتراض به خشونت علیه جامعه به خیابان ها آمدند. آنها خواستار حفاظت بهتر پلیس شدند. با این حال، اخیرا، کشور در حال پیشرفت در رابطه حقوق تراجنسی ها بوده است.

در ماه فوریه، مجموعه متنوعی از قوانین، به افراد میانجنسی، خواجه و زنان و مردان تراجنسی مردان، حق انتخاب جنسیت شان را در فرم های رسمی به رسمیت شناخت. این لایحه همچنین ممانعت از دسترسی به ارث توسط افراد تراجنسی، ممانعت از دسترسی تراجنسی ها به تحصیل و اخراج غیر قانونی آنها از خانه بر اساس جنسیت شان را ممنوع میکند. 

پاکستان جنس سوم را از سال ۲۰۰۹ به رسمیت شناخته است. اطلاعات سرشماری نشان می دهد که در پاکستان حدود ۱۰،۰۰۰ نفر تراجنسی زندگی میکند، اما گروه Trans Action Pakistan بر این باور است که حدود ۵۰۰،۰۰۰ تراجنسی در این کشور زندگی می کنند.

ما همه جا هستیم؛ آزاد و برابر:

‌‎فیس بوک ما:
‌‌‌‌‏https://m.facebook.com/DharmaMartia
وب سایت ما:‏
‌‌‏http://dharmamartia.org
‌‎صفحه خبر وب سایت :
‏http://news.dharmamartia.org/
اینستاگرام ما:
‏dharma_martia
توییتر ما:
‏@DharmaMartia ‌‎
کانال تلگرام ما:
‌‌‏https://telegram.me/DharmaMartia
‌‎همکاران ما:
‌‌‏رسانه همیاری: ‌‌‏
‏http://media.hamyaari.ca
‌‌‏ فضای اختصاصی دارما و مارتیا در تریبون زمانه:
‏www.tribunezamaneh.com/archives/author/dharma-martia
سایت پلنت ترنسجندر:
‏www.planettransgende

منبع:
https://www.gaystarnews.com/article/hospitals-in-pakistan-to-separate-transgender-patients-court-rules/

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com