گواتمالا،کشور آمریکای مرکزی در حال تصویب قانونی است که بر اساس آن زنان و دگرباشان جنسی مورد تبعیض واقع میشوند.

گروه های حقوق بشر از قانون گذاران گوتمالا درخواست کرده اند که لایحۀ  فوق العاده خطرناک “حفاظت از زندگی و خانواده” را رد کنند. این لایحه مجازات سقط جنین را سنگین تر می دهد. بر اساس این قانون، زنانی جنین شان را سقط میکنند، میتوانند تحت پیگرد قانونی قرار داده، یا حداقل به بازپرسی توسط مقامات انتظامی سوق دهد.

اما این لایحه همچنین شامل تعاریف “خانواده” و “تنوع جنسیتی” است که به طور واضح در مورد حقوق اساسی دگرباشان جنسی تبعیض آمیز است. کنگره دو بار قانون پیشنهادی را تصویب کرده و برای تبدیل شدن این لایحه به قانون، به تصویب سوم نیاز دارد. در نهایت هر بند، پیش از اینکه رییس جمهور برای تبدیل شدن این لایحه به قانون آنرا امضاء کند، به تصویب نیاز دارد.

دیده بان حقوق بشر (HRW) با خطرناک دانستن این لایحه گفت که این لایحه حقوق زنان و دگرباشان جنسی را در کشور  به طور جدی تضعیف می کند.

حوزه میگوئل وینوانکو، مدیر بخش دیده بان حقوق بشر، گفت: “اگر کنگره این لایحه را تصویب کند، این پیام ارسال می کند که زنان و دگرباشان جنسی، در گواتمالا شهروندان درجه دوم هستند. این پیشنهاد فاقد حس مشترک پایه و ارزشهای انسانی است و حتی می تواند زنان و دخترانی را که بچه شان می افند، به یک جنایتکار تبدیل کند.

قوانین دگرباشان جنسی:
این لایحه حاوی مقرراتی است که بر علیه دگرباشان جنسی تبعیض قائل است.

لایحه پیشنهادی “صراحتآ” ازدواج همجنسگرایان را ممنوع کرده و “خانواده” را محدود به “پدر، مادر و کودکان” می کند.

اما این تغییرات تراجنسی ها را نیز تحت تاثیر قرار میدهد. این لایحه تعریف ازدواج را به عنوان اتحاد بین یک مرد و یک زن بیولوژیک تعریف می کند که مانع شمول تراجنسی ها در آن می شود.

HRW گفت حتی اگر ازدواج همجنسگرایان در گواتمالا به رسمیت شناخته نشود، این لایحه این واقعیت غیر قابل قبول را تقویت و مستحکم می کند.

قانون جدید همچنین در بخش “آزادی وجدان و بیان”، مردم را از اجبار پذیرش رفتار همجنسخواهانه یا غیرعادی رها می کند. HRW گفت که این به نظر می رسد برای هموار ساختن تبعیض بر اساس گرایش جنسی، در نظر گرفته شده است.
ویوکنو گفت: “آزادی وجدان و بیان، نمیتواند وسیله تبعیض علیه دگرباشان جنسی شود. مقررات حفاظت از خانواده در این لایحه چیزی جز ارتقاء همجنسگراستیزی نیست.”

ما همه جا هستیم، آزاد و برابر:

‌‎فیس بوک ما:
‌‌‌‌‏https://m.facebook.com/DharmaMartia
وب سایت ما:‏
‌‌‏http://dharmamartia.org
‌‎صفحه خبر وب سایت :
‏http://news.dharmamartia.org/
اینستاگرام ما:
‏dharma_martia
توییتر ما:
‏@DharmaMartia ‌‎
کانال تلگرام ما:
‌‌‏https://telegram.me/DharmaMartia
‌‎همکاران ما:
‌‌‏رسانه همیاری: ‌‌‏
‏http://media.hamyaari.ca
‌‌‏ فضای اختصاصی دارما و مارتیا در تریبون زمانه:
‏www.tribunezamaneh.com/archives/author/dharma-martia
سایت پلنت ترنسجندر:
‏www.planettransgende

منبع:

Guatemala’s new law will make LGBTI people and women ‘second-class citizens’

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com