کشور کوچک اما پر جمعیت هلند جامعه بزرگی از مسلمانان که اکثریت آن را ترک ­ها، مراکشی ­ها، عراقی ­ها و سوریه­ای ­ها تشکیل می­ دهند را در خود جای داده است. این کشور همچنین با حوادث و خشونت­ های ناشی از اسلام ­گرایی افراطی و تقابل گروه ­های مسلمان و راستگرایان افراطی هلندی بیگانه نیست و در طول تاریخ حضور جامعه ­ی مسلمان در آن، شاهد فراز و نشیب­ های فراوان و گاه خشن بوده است. از زمان ظهور گروه تروریستی داعش، تعدادی از مسلمانان هلند نیز جذب این گروه شدند و برای جنگیدن در صفوف این گروه عازم سوریه و عراق گشتند.

اما تنها کشوری که تا حدودی در میان کشورهای اروپای غربی امنیتش همچنان در مقابل حملات تروریستی داعش و دیگر گروه های تندرو در سال ­های اخیر حفظ شده، هلند است. هر چند بارها مورد تهدید قرار گرفته و در چندین مورد حملات تروریستی احتمالی در هلند کشف و خنثی شده است. اما در ماه ­های اخیر شاهد حملات مختلفی در جای جای هلند هستیم که هنوز پلیس و دیگر مقامات امنیتی این کشور، توضیح کامل و روشنی در مورد آنها ارائه نداده­ اند. نگاهی به وقایع چند ما گذشته در هلند گویای این وضعیت است. در آگوست ۲۰۱۷ همزمان با برگزاری کنسرت موسیقی گروه راک “Allah-Las” در شهر رتردام، جوانی ۲ ساله به جرم قصد بمب­ گذاری در کنسرت بازداشت شد. در پی تحقیقات پلیس در یک ماه پس از این حادثه در چندین مکان متفاوت در شهرهای آمستردام، رتردام و آیندهوفن مواد منفجره و اسلحه­ های سنگین مانند کلاشینکف کشف و ضبظ شد. خانم «ویلی دیله» (Willie Dille) عضو شورای شهر لاهه و نیز از اعضای بلند پایه حزب راستگرای PVV (حزب برای آزادی) به رهبری «خیرت ویلدرز» (Geert Wilders) پس از انتشار فیلمی در فیس ­بوکش خودکشی کرد. او در این فیلم اظهار داشت که سال گذشته توسط گروهی از مسلمان افراطی ربوده شده و بارها مورد تجاوز قرار گرفته است. بارها خانم «دیله» را به دلیل اظهار نظرهایش در مورد مسلمان تهدید به مرگ کرده بودند. او در جنجالی ­ترین  اظهار نظرش گفته بود: “باید همه مسلمان را یکجا با بمب اتم نابود کرد”.

در تاریخ ۲۱ آگوست ۲۰۱۸ چهار مرد به اتهام بمب­گذاری در ایستگاه قطار شهر تیلبورخ (Tilburg) بازداشت شدند و پس از یک روز تبرئه و آزاد گشتند. هفته گذشته پلیس در ایستگاه مرکزی قطار شهر لاهه مردی را به اتهام قصد حمله تروریستی به مجلس این کشور و «خیرت ویلدرز» رهبر حزب PVV دستگیر کرد. این مرد که هویت او فاش نشد در ویدیویی که در فیس­بوک منتشر کرده بود، بیان داشت که قصد حمله به مجلس و «خیرت ویلدرز» را دارد. دو روز پیش مردی دیگر نیز که هویت او فاش نشد در «نالدویک» (Naaldwijk) در استان هلند جنوبی در حالی که چاقو به دست داد می ­زد و مردم را تهدید می­ کرد، توسط پلیس با شلیک گلوگه زخمی و به بیمارستان منتقل شد.

از همه این­ ها که بگذریم آخرین مورد این حملات جمعه ۳۱ آگوست در ایستگاه مرکزی قطار شهر آمستردام روی داد. مردی چاقو به دست توسط پلیس مورد اصابت گلوله قرار گرفت. پلیس هویت او را یک جوان ۱۹ ساله افغان که تابعیت آلمان را دارد معرفی کرد و از تروریستی بودن قصد وی خبر داد. او دو نفر را زخمی کرد و در نهایت توسط شلیک پلیس به شدت زخمی شد و به بیمارستان منتقل گشت. شاید بتوان این اتفاقات اخیر را به تصمیم رهبر حزب PVV یعنی «خیرت ویلدرز» برای برگزاری یک نمایشگاه در مجلس هلند با موضوع کاریکاتورهایی از پیامبر اسلام بی­ ربط ندانست. او از همگان دعوت کرده بود تا در این نمایشگاه شرکت کنند و کاریکاتورهایشان را با موضوع پیامبر اسلام برای شرکت در این نمایشگاه، ارسال کنند. همچنین وعده داده بود که به بهترین اثر ده هزار دلار جایزه تعلق خواهد گرفت.

این اقدام «خیرت ویلدرز» واکنش­ های بسیار شدید مسلمانان در نقاط مختلف جهان را به همراه داشت. در پاکستان هزاران مسلمان خشن و متعرض دو روز پیاپی به خیابان ­ها آمدند و بر علیه او و سیاست­ های دولت هلند اعتراض کردند. آنها بارها «خیرت ویلدرز»را تهدید به مرگ کردند. چندین ویدیو در فضای مجازی از افراد مختلف منتشر شد که از قصدشان برای کشتن او و هلندی ­ها می ­گفتند. در پی این اعتراضات گسترده، «خیرت ویلدرز» اعلام کرد که از برگزاری نمایشگاه به دلیل به خطر نیفتادن جان هلندی­ ها صرف نظر کرده است.

 

اما پرسش اساسی اینجاست، دامنه این تقابل و خشونت­ ها به کجا خواهد رسید؟

مرز میان آزادی بیان و توهین کجاست؟

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com