در یک رابطه‌ی عاشقانه به‌طور کل ۴ مرحله وجود دارد که زوج آن‌ها را تجربه می‌کند. در هرکدام از این مراحل، طرفین معمولاً با این تصمیم مواجه می‌شوند که رابطه را به مرحله بعد ببرند یا آن را تمام کنند.

متأسفانه برخی افراد این مراحل را تمام و کمال به‌عنوان فرصتی برای رشد شخصی یا ارزیابی سلامت رابطه، تجربه و پردازش نمی‌کنند که باعث مشکل در رابطه می‌شود.

مرحله‌ی اول

دیدار اولیه/ جذابیت

رابطه‌ی عاشقانه از جایی باید شروع شود امروزه این شروع بیشتر در فضای مجازی رخ می‌دهد یا از طریق دوستان، دانشگاه و هر مکان ممکن دیگری.

مکان‌های گردهمایی متفاوت هرکدام موقعیت‌های متفاوتی برای آشنایی و شناخت دیگر افراد فراهم می‌کنند و این امکان را فراهم می‌کنند که افراد بتوانند همدیگر را پیدا کنند و ببینند آیا علاقه‌ دارند تا وارد مرحله‌ی بعد شوند که شامل ملاقات چندباره‌ و خصوصی طرفین می‌شود.

مرحله دوم

علاقه و شیفتگی

در این مرحله شیفتگی و علاقه در اوج خود است. شیفتگی اولیه معمولاً شامل ویژگی‌های طبیعی طرف مقابل مانند ظاهر، علایق، ویژگی‌های شخصیتی، نوع بدن او است. در این مرحله جاذبه بین طرفین ممکن است خیلی عمیق نباشد. هرکدام از طرفین بهترین چهره را از خود نشان می‌دهند. تفاوت‌ها موردتوجه قرار نمی‌گیرند و یا با جملاتی مانند زیاد مهم نیست یا او تغییر خواهد کرد! کنار گذاشته می‌شوند. معمولاً زوج‌ها در این مرحله زیاد دعوا نمی‌کنند زیرا هرکدام نهایت تلاش خود را می‌کند تا دیگری را تحت تأثیر قرار دهد. اغلب اما نه همیشه در این مرحله به‌جای پرسش کافی از اینکه آیا این فرد برای من مناسب است؟ بیشتر سؤال می‌شود که چه‌کار کنم تا از من خوشش بیاید؟

این مرحله بسته به تجربه‌ی افراد، بلوغ فکری‌شان و شناختی که از خود دارند معمولاً بین ۳ الی ۴ ماه طول می‌کشد.

مرحله سوم

روشنگری، زوج شدن

در این مرحله هورمون‌های عشق و شیفتگی آرام می‌شوند. زوج‌ها در این مرحله ارتباطشان را عمیق‌تر می‌کنند. اعتماد قوی‌تر می‌شود و با افزایش صمیمیت، زوج‌ها شروع می‌کنند به راحت‌تر بودن در برابر هم و خود واقعی‌شان بودن همان‌‌طور که همیشه هستند و نقاب ارائه بهترین رفتار و چهره کنار گذاشته می‌شود.

طرفین متوجه نقاط ضعف و تفاوت یا ایرادهای هم می‌شوند و عادت‌هایی که پیش‌ازاین جالب بودند ممکن است ناخوشایند جلوه کنند. در طول این مرحله است که طرفین رابطه به این سؤال می‌رسند که این رابطه به کجا می‌خواهد برسد؟ این مرحله‌ی مهمی است زیرا در این مرحله بسیاری زوج‌ها از هم جدا می‌شوند و یا تصمیم می‌گیرند وارد مرحله بعد شوند.

مرحله چهار

تعهد، زندگی مشترک

در این مرحله از رابطه معمولا زوج‌ها درک خوبی از ارزش‌ها، روش زندگی و اهداف آینده یکدیگر دارند و با دوستان و خانواده یکدیگر آشنا شده‌اند و رفت‌وآمد دارند. در این مرحله زوج‌ها با داشتن گفتگو و باز برای آینده‌ی خود برنامه‌ریزی می‌کنند و به سؤال‌هایی در مورد مسائل مالی، شغلی، روش زندگی و اهداف آینده مفصل‌تر پرداخته می‌شود.

در این مرحله تفاوت‌ها طبیعی هستند و طرفین در مورد یکدیگر و رابطه‌شان و چگونگی برخورد و مدیریت تفاوت‌های خود یاد می‌گیرند.

برای زوج‌ها این مرحله‌ای مهم برای ارزیابی رابطه است. شکستن تعهد و جدایی در این مرحله راحت‌تر است تا اینکه طرفین برای ازدواج اقدام کنند و بعد طلاق بگیرند.

ترجمه و خلاصه شده از

#مرکز_مشاوره_رنگین_کمانی را در دیگر شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

پیامک در تلگرام  

کانال تلگرام

اینستاگرام

فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com