دولت ترکیه از رهبران ۱۸ کلیسای مسیحیان و کنیسه های یهودیان حاضر در این کشور خواسته تا اعلامیه ای را امضا کنند که نشان می دهد از آزادی مذهبی برخوردار می باشند .

به گزارش «محبت نیوز» از میان امضاء کننگان پاتریارک یونانی ارتدوکس – بارتولومه ی اول – و کشیش بلند پایه ی ارمنیان ارام آتسیان و ربی بزرگ کلیمیان اسحاق هالوا شرکت دارند .

این اعلامیه توسط خبرگزاری آناتولی منتشرشده و سپس توسط رجب طیب اردوغان رئیس جمهور اسلامگرای ترکیه خوانده شده است، تا در ظاهر نشان دهد به هیچ وجه مسیحیان را در این کشور مورد آزار و اذیت قرار ندارند .

این موضوع زمانی در ترکیه مطرح می شود که حبس  کشیش آمریکایی اندرو برانسون به موضوعی چالش برانگیز بین روابط ترکیه و ایالات متحده آمریکا تبدیل شده است.

در حقیقت آنکارا با گروگانگیری این کشیش پروتستان آمریکایی قصد در برگرداندن محمد فتح الله گولن واعظ اسلامی اهل ترکیه دارد که در تبعیدی خودخواسته در پنسیلوانیای آمریکا زندگی می‌کند و متهم به سازماندهی کودتای ۲ سال قبل در این کشور می باشد.

حالا اردوغان قصد دارد با تکیه بر اظهارات کلیساهای ارمنیان و ارتدوکس ، اطمینان خاطری هر چند ساختگی به جهانیان دهد که کشورش آزادی مذهبی را رعایت می کند .

نباید فراموش کرد که طبق مقرارت کشور ترکیه ، اجازه ی ساخت مکان های مذهبی به مسیحیان داده نمی شود . پاتریارک اتحاد کلیساهای قسطنطنیه توسط کشور ترکیه به رسمیت شناخته نشده است . سمینارهای مسیحی توسط پلیس در سال های ۱۹۷۱ بسته شده اند و فشار روز افزون بر مسیحیان ترکیه در حال افزایش است. بسیاری از کلیسا ها و صومعه های مسیحی متعلق به ارامنه نیز بسته و اماکن تاریخی ارمنیان نیز در حال تخریب و تغییر کاربری می باشند .

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com