روانشناسی اقلیت‌های جنسی و جنسیتی یا LGBTQ psychology شاخه‌ای از روانشناسی است که به ‌سلامت روان، تجربه‌ها و ابعاد مختلف زندگی اعضای جامعه اقلیت جنسی و جنسیتی می‌پردازد.
روانشناسی اقلیت جنسی و جنسیتی، زیرشاخه‌ای از مطالعات جنسی (Sexology) است و در طول تاریخ روانشناسی از این مبحث انشعاب پیداکرده و خود به شاخه‌ای مجزا تبدیل‌شده است.
اسامی مختلفی برای این شاخه از روانشناسی وجود دارد. برای مثال در آمریکا به نام روانشناسیLGBT و در انگلستان با نام روانشناسی LGBTQ شناخته می‌شود و در کشورهای آسیایی به دلیل نام‌های متفاوتی که برای اعضای اقلیت جنسی و جنسیتی در این مناطق وجود دارد این شاخه از روانشناسی نیز متناسب با فرهنگ هر کشور ممکن است نامی متفاوت داشته باشد؛ درست مانند این نوشتار که نگارنده از واژه “روانشناسی اقلیت جنسی و جنسیتی” استفاده کرده است.
همان‌طور که گفته شد این شاخه از روانشناسی ابعاد گوناگون هویت اعضای اقلیت جنسی و جنسیتی را پوشش می‌دهد مانند چگونگی گسترش هویت، فرآیند برون‌آیی، مباحث مربوط به والد بودن، روابط خانوادگی، مشکلات ناشی از تعصب و قضاوت جامعه و موارد دیگر
هدف کلی این شاخه از روانشناسی افزایش آگاهی نسبت به مشکلات جامعه اقلیت جنسی و جنسیتی به‌عنوان یک مسئله‌ی کلیدی در پژوهش‌های علمی و تحقیق‌های روان‌شناختی با رعایت اصول غیردگرجنس‌گرا محوری و غیرجنسیت محوری است.

برای مطالعه بیشتر به این مقاله از ویکی‌پدیای انگلیسی مراجعه کنید: https://bit.ly/2BAz8mg

 

راههای ارتباط با ما:

پیامک در تلگرام

کانال تلگرام

اینستاگرام

فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com