دادگاهی در قزاقستان یک فعال حقوق دگرباشان جنسی را به دلیل در دست داشتن عکسی در رابطه با قاعدگی، به “خشونت جزئی” محکوم کرد.

پلیس در روز ۹ اوت، ژنار سکربایوا از گروه فمینیستی فمینیتا،را در حالی که این عکس را در عموم به دست گرفته بود، دستگیر کرد. این عکس فتوشاپی با هدف رفع ننگ ملی پیرامون قاعدگی تهیه شده بود. در طول فیلمبرداری، او تصویری از یک زن در حال ریختن خون ناشی از قاعدگی اش را به روی خانه های عشایری سنتی آسیای مرکزی، را در دست داشت. سکربایوا همچنین یک نوار بهداشتی که با رنگ قرمز، مانند خون قاعدگی رنگ شده بود، به روی شلوارش چسبانده بود.

روز دوشنبه (۲۰ آگوست) ، یک قاضی در شهر اصلی آلماتی، سکربایوا را مجرم شناخت.

قاضی آکمارال ایسابایوا، سکربایوا را ۱۲،۰۲۵ تنگ قزاقستان (معادل ۳۳ دلار) جریمه کرد، اما سکربایوا قصد دارد تا از دادگاه تقاضای تجدید نظر کند. او استدلال کرد که عملکرد پلیس پر اشکال بوده و او تحقیقات منصفانه ای نداشته است.

ما شرمنده نیستیم:
هدف فمینیتا، از قرار دادن این عکس در انظار عمومی، خنثی کردن شرم پیرامون قاعدگی بوده است. قزاق ها هنوز قاعدگی را “کثیف” دانسته و بحث های مهم بهداشتی پیرامون آن را رد می کنند. هدف این گروه، انتقال این پیام که زنان نباید در مورد قاعدگی شرمنده باشند، بوده است.

سکربایوا میگوید: “مشارکت من در جلسه عکس مهم بود. من از واکنش مردم در شبکه های اجتماعی شگفت زده نمی شوم. من بارها و بارها از مشاهده زن ستیزی در سطح جهانی غمگین شده ام. این اتفاق ها یک بار دیگر به من و خواهرانم نشان می دهند که ما در مسیر درست قرار داریم، فمینیسم در قزاقستان ضروری است و ما سکوت نخواهیم کرد.”

فمینیتا گزارش داد که عدم آموزش پیرامون قاعدگی منجر به مشکلات بهداشتی در برخی از زنان می شود. این گروه گفت که برخی از دختران هیچ وقت درباره قاعدگی آموزش داده نمیشوند و به هنگام بروز اولین قاعدگی، فکر کردند که دارند میمیرند.

سوالات نامناسب:
پلیس سکربایوا را تنها چند دقیقه قبل، سخنرانی مهم اش در زمینه تحقیقاتش درباره HIV در میان کارگران جنسی و زنان تراجنسی، دوجنسگرا و لزبین دستگیر کرد.

در طول محاکمه اصلی، وی از سوالات نامناسب قاضی عصبانی شد.برخی از سوالات قاضی از ایسابایوا  به این شرحند:

“آیا ازدواج کرده اید؟ آیا بچه دارید؟ آیا شما باردار هستید؟”

وکیل او موفق شد که این قاضی را عزل کرده و با ایسابایوا جایگزین کند.

بر اساس گزارش اوکاسانا پوکالچاک، مدیر سازمان عفو بین الملل در اوکراین، سوالات نامناسب از این فعال نشان می دهد که چرا فعالیت های سکرابایوا بسیار مهم است.

او گفت: “این نشان می دهد که دقیقا چرا قزاقستان به زنان شجاعی مانند او برای مبارزه با تبعیض نیاز دارد. ما از مقامات قزاقستان می خواهیم که مداخله غیر قانونی شان را در حقوق سکربایوا در آزادی بیان و حق برگزاری تجمع های صلح آمیز پایان دهند. در دست داشتن عکس جرم نیست. مبارزه برای سلامتی و حقوق زنان جرم نیست.”

ما همه جا هستیم، آزاد و برابر:

‌‎فیس بوک ما:
‌‌‌‌‏https://m.facebook.com/DharmaMartia
وب سایت ما:‏
‌‌‏http://dharmamartia.org
‌‎صفحه خبر وب سایت :
‏http://news.dharmamartia.org/
اینستاگرام ما:
‏dharma_martia
توییتر ما:
‏@DharmaMartia ‌‎
کانال تلگرام ما:
‌‌‏https://telegram.me/DharmaMartia
‌‎همکاران ما:
‌‌‏رسانه همیاری: ‌‌‏
‏http://media.hamyaari.ca
‌‌‏ فضای اختصاصی دارما و مارتیا در تریبون زمانه:
‏www.tribunezamaneh.com/archives/author/dharma-martia
سایت پلنت ترنسجندر:
‏www.planettransgende
منبع:
https://www.gaystarnews.com/article/holding-a-picture-got-this-lgbti-woman-convicted-of-minor-hooliganism-in-kazakhstan/#gs.meQU7Pg

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com