“درک نمی‌کنم چرا آدم‌ها باید گرایش جنسی یا هویت جنسیتی خودشون رو جشن بگیرند! مگر من که دگرجنسگرا/سیسجندر هستم گرایش یا هویت جنسیتی خودم را جشن می‌گیریم؟”
یا
“ما باید روز آگاهی‌رسانی برای افراد دگرجنسگرا/سیسجندر هم داشته باشیم.”

حتماً شما هم حداقل یک‌بار با چنین توجیهاتی مواجه شده‌اید که این‌گونه درصدد بی‌ارزش کردن اهمیت رژه اقلیت‌های جنسی و جنسیتی هستند و با سخنانی مانند موارد بالا می‌خواهند نشان بدهند که فعالان حقوق اقلیت‌های جنسی و جنسیتی قضیه را بزرگ کرده‌اند و سعی در بزرگ‌نمایی مشکلات دارند.
شاید تعجب کنید اما مثال‌هایی مانند دو مثال بالا تنها از دهان افراد دگرجنسگرای سیسجندر خارج نمی‌شود بلکه هستند افرادی از جامعه اقلیت جنسی و جنسیتی که آن‌ها هم به‌واسطه‌ی باورهایی که به آن‌ها القا شده، عقیده دارند که هویت جنسی و جنسیتی آن‌ها کم‌ارزش‌تر از دگرجنس‌گرایان سیسجندر است و معتقدند “ما” باید خوشحال و سپاس‌گزار باشیم اگر می‌توانیم در جامعه، آرام و بی‌سروصدا و در خفا زندگی کنیم! این‌ها کسانی هستند که به‌شدت از همجنس‌گراستیزی و ترنسجندرستیزی درونی رنج می‌برند حتی باوجوداینکه خود بخشی از این اقلیت تحت ستم هستند ارزش خود را از انسان دگرجنس‌گرای سیسجندر کمتر می‌دانند.

در مواجه با این افراد کافی است تنها از آن‌ها بپرسید در کجای جهان افراد تنها به دلیل سیس‌جندر و دگرجنسگرا بودن مورد تجاوز، قتل، خشونت قرارگرفته‌اند؟ در کجای جهان انواع راه‌های عجیب و حتی خطرناک برای درمان دگرجنسگرایی و سیسجندر بودن پیشنهاد و اجرا می‌شود؟

این افراد را می‌توان همجنس‌گراستیزها و ترنسجندرستیزهای پنهان نامید و خطر و ضرر آن‌ها از افرادی که آشکارا به هر دلیلی به ستیز با اقلیت‌های جنسی و جنسیتی می‌پردازند بیشتر است.
فردی که آشکارا با شما ستیز دارد مشخص و معلوم است و شما می‌توانید به روش‌های مختلف به مقابله با او بپردازید اما شخصی که در ظاهر مشکلی با شما ندارد و اصلاً کاری به شما ندارد تنها به دنبال ثبت یک روز جهانی برای آگاهی‌رسانی درباره هویت دگرجنسگرای سیسجندر است! (گویا که دنیای تماماً ساخته شده برمبنای هویت دگرجنسگرای سیسجندر کافی نیست) اما در نهان با شما ستیز دارد بسیار خطرناک است زیرا همین شخص و همفکران او هستند که در پشت تریبون از اعلامیه حقوق بشر دفاع می‌کنند اما درهنگام قانون‌گذاری پشت درهای بسته، علیه شما و حقوقتان به‌عنوان اقلیت جنسی و جنسیتی رأی می‌دهند و می‌گویند دیگر چه می‌خواهید؟ شما می‌توانید پنهانی و بی‌سروصدا و با سری به پایین افتاده از شرم وجود داشتن، در جامعه زندگی کنید؛ این‌ افراد هستند که بیشترین صدمه را به جامعه اقلیت جنسی و جنسیتی می‌زنند.

 

راههای ارتباط با ما:

پیامک در تلگرام

کانال تلگرام

اینستاگرام

فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com