عراق مملوء از نفت است و سه میدان نفتی بزرگ آن نیمی از کل نفت عراق را تولید می‌کنند. هجوم زائران به شهرهای مقدس شیعیان، میلیاردها دینار برای بغداد درآمد به همراه دارد. اما گرمای هوا در تابستان این شهرها بیش از ۴۵ درجه سانتیگراد است و برق دائماً در این فصل سال قطع می‌شود. کمبود آب آشامیدنی هم وجود دارد. و البته بیکاری.

دولت سال‌ها است که از این فاجعه باخبر است اما  به نظر می‌رسد از علاج آن ناتوان است. حکومتی شیعی که به فرقه‌گرایی و تبعیض علیه اهل سنت و نیز علیه اقلیت‌های قومی همچون کردها متهم است، حتی رضایت شیعیان عرب را نیز کسب نکرده است.

تعارض منافع کشورهای همسایه عراق و نفوذ ایران در این کشور برای مقابله منطقه‌ای با عربستان یکی از دلایل دامن زدن به اعتراضات در این کشور است. «نفوذ ایران در عراق» به ذهنیت منفی شهروندان این کشور در برابر ایران انجامیده است.

در همین حال، یکی از گزارشگران بی بی سی در عراق، در توییتی بدون پرداختن به این موضوعات حیاتی، به سیر و سیاحت خود در کوچه، پس کوچه های عراق پرداخته و از حال و هوای مردم رنجیده عراق گزارشی ارائه نمی دهد. نفیسه کوهنورد، در توییتی به تصاویر رهبر جمهوری اسلامی در عراق اشاره کرده و تلویحا آن را نفوذ جمهوری اسلامی در عراق توصیف کرده است.

این گونه گزارشات که بویی از حقیقت نبرده است، نه تنها دردی از مردم عراق کم نمی کند بلکه باعث افزایش نارضایتی ها و اعتراضات در این کشور می شود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com