“خامنه ای” رهبر جمهوری اسلامی در روز شنبه در دیدار با مسئولان وزارت خارجه گفت تصور حل مشکلات کشور از طریق مذاکره با آمریکا “خطائی واضح ” است . او یاد آور شد که ” بنده از قدیم این نکته را خاطرنشان کردم که روی حرف و امضاء آمریکائیها نمیتوان حساب کرد. بنابراین مذاکره با آمریکا هیچ فایده ای ندارد.” خامنهای به پیروی از اصل “تقیه” در مذهب تشیع، آشکارا دروغ میگوید. او خود بهتر از همه میداند که بدون چراغ سبز او هیچگونه مذاکره ای با اعضاء پنجگانه توافقنامه برجام و از جمله آمریکا نمیتوانست انجام گیرد. او خود بهتر از همه میداند که بارها و بارها سران ریز و درشت و تیم های مذاکره کننده رژیم گفته اند که خامنه ای همواره در جریان مذاکرات بوده و همواره رهنمودهای ضروری را داده است. او بهتر از همه میداند که مذاکرات مربوط به برجام اتفاقا در دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد، نور چشم او، بطور مخفیانه در عمان شروع شده و سپس قدم به قدم علنی شد. اکنون که طرفهای برجام و بویژه آمریکا از جمهوری اسلامی میخواهند که بخشهای نانوشته مذاکرات را که چیزی جز پایان دادن به سرکشی های جمهوری اسلامی و دخالتهایش در منطقه و هم سوئی با سیاستهای غرب و بویژه آمریکا نیست، انجام دهد، داد و بیداد خامنه ای و سران دیگر رژیم در آمده است. 

خامنه ای و دولت روحانی که امیدشان را به کشورهای اروپائی، روسیه و چین بسته بودند و در تصور اینکه از تناقضات موجود بین اینها و آمریکائیها شاید منفذی برای تنفس در حلقه محاصره ای که بدور رژیمش بسته اند بیابد، به کارکنان وزارت خارجه میگوید که “مذاکرات با اروپائیها قطع نشود اما نباید معطل بسته اروپائیها ماند بلکه باید کارهای فراوان لازم را در داخل کشور دنبال کرد “.خامنه ای امیدش را به سه کشور اروپائی بسته است که شاید آنها بتوانند راه حل ” آبرومندانه ” ای برای حفظ برجام بیابند. اما واقعیتش این است که اروپائیها خود با مشکلات و تناقضات عظیم تری هم در درون خود و هم در مناسبات با آمریکا روبرویند. اروپائیها حتی توانائی این را ندارند مانع تعرفه های کمرگی اعلام شده از جانب ترامپ شوند، چه برسد به اینکه قادر به دور زدن تحریم های آمریکا علیه ایران باشند. خامنه ای هنوز آنچنان کودن نیست که که نداند روز به روز حلقه محاصره به دور رژیمش تنگتر میشود. اگر او خود نشنیده است ولی حتما مقامات وزارت خارجه اش به او گفته اند که ترامپ در اجلاس اخر هفته گذشته پیمان ناتو ،در ملاقات با ترزا می نخست وزیر انگلستان و سپس در ملاقات با پوتین آشکارا به تحقیر رهبران اصلی اتحادیه اروپا پرداخت .

او همزمان با ملاقاتش با پوتین که با عکس العمل شدید اتحادیه اروپا وحتی برخی از شخصیتهای بانفوذ حزب جمهوریخواه آمریکا روبرو شد ، دولت آلمان را متهم کرد که به خاطر وابستگی به انرژی ” اسیر ” روسیه شده است. در مقابل، مرکل صدراعظم آلمان در مصاحبه مطبوعاتی خود در روز جمعه با گفتن اینکه ” اتحادیه اروپا دیگر نمیتواند به ایالات متحده آمریکا برای برقراری نظم در جهان تکیه کند و لازم است که امور مربوط به این اتحادیه را خودش در دست گیرد ” به اتهامات ترامپ پاسخ داد. ترامپ به محض اینکه در روزهای گذشته از جریمه هنگفت اتحادیه اروپا علیه کمپانی ” گوگل ” مطلع شد ، یکبار دیگر اعلام کرد که او بارها گفته است که اروپا به آمریکا خیانت میکند. 

ظریف وزیر خارجه رژیم نیز با تأسی بر رهبرش در گفتگو با شبکه خبر یورونیوز گفت که ایران در حوزه های مختلف از جمله بانکداری ، سرمایه گذاری ، انرژی و حمل و نقل ار اتحادیه اروپا تعهد عملی – سیاسی میخواهد و تعهد کلامی کافی نیست. ظریف حتما میداند که اروپا در شرایطی نیست که که چنین تعهداتی بدهد. آنها بارها اعلام کرده اند که جمهوری اسلامی باید برای حفظ برجام گردن به یک سری مفاد تکمیلی بگذارد و این مفاد همانهائی هستند که آمریکا با بهانه قرار دادن آنها از برجام خارج شد . مضافا میدانیم با وجود اینکه دور اول تحریم های آمریکا از پانزدهم مرداد آغاز خواهد شد ولی از هم اکنون بازیگران بزرگ همه آن چهار حوزه ای که ظریف خواهان تعهد عملی – سیاسی اتحادیه اروپا است یا قراردادهای خود را باجمهوری اسلامی لغو کرده اند و یا اعلام کرده اند که قرادادی با جمهوری اسلامی نخواهند بست. در این فاصله مذاکره وزرای خزانه داری کشورهای اروپائی ، چین ، ژاپن و کره جنوبی برای ممنوعیت از تحریم ها و یا دادن فرصت جهت آمادگی اجراء تحریم ها، جواب مثبتی از آمریکا به ثمر نرسیده است.

در روز جمعه بیست وهشتم تیر معاون وزیر خزانه داری آمریکا وارد ترکیه شد تا با دولت ترکیه در مورد تحریم ها علیه ایران صحبت کند. ترکیه بیشترین نیازهای نفتی و گازی خود را از ایران تهیه میکند. معاون وزیر خزانه داری آمریکا مذاکرات با دولت ترکیه را مثبت ارزیابی کرده و نهایتا اعلام نمود که ترکیه بین آمریکا و ایران یکی را باید انتخاب کند. در عین حال خامنه ای مشاور خود علی اکبر ولایتی را راهی مسکو و پکن کرد تا شاید بتواند در توافق با این دو کشور از آسیب های تحریم های آمریکا جلوگیری به عمل آورد. ولی آنها نیز در حین اینکه خواهان حفظ برجام هستند ولی حاضر به مخاطره در این مورد نیستند. چین آشکارا برای تأمین انرژی خود به سوی عربستان و امارات روی آورده است. چین که بزرگترین واردکننده محصولات پتروشیمی ایران بوده، اکنون خریدهای خود را از عربستان انجام داده و توافقات دراز مدتی را برای واردات نفت با عربستان امضاءکرده است. 

علیرغم اینکه تحریم های آمریکا هنوز آغاز نشده است ولی تا همین جا هم تأثیرات مخرب خود را بر زندگی ومعیشت مردم گذاشته است. مقامات رژیم صحبت از تورم بیست و دو درصدی میکنند ولی کافی است نگاهی به نرخ ارزاق عمومی و مایحتاج اولیه مردم افکند تا رقم واقعی تورم را دید.اکنون بسیاری از اقلام ضروری نظیر گوشت ، لبنیات وتخم مرغ از سبد زندگی میلیونها تن از مردم خارج شده است. وقتی نماینده به اصطلاح کارگری و برگزیده دولت در شورای عالی کار صحبت از این میکند که هشتاد درصد کارگران زیر خط مرگ هستند ، وقتی خبرنگار ایلنا گزارش میدهد که ایران در میان ۱۴۰ کشور مقام ۱۳۸ را در حوزه اشتغال دارد در اینصورت معلوم میشود که لاف وگزاف مقامات رژیم در مورد اقتصاد مقاومتی و و اشتغالزائی اوج بیشرمی است. ظریف وزیر امور خارجه میگوید که جمهوری اسلامی ” شرایط سخت تر ” از وضعیت کنونی را تجربه کرده است و میتواند بر مشکلات غلبه کند . حتی اگراین گفته ی اوحقیقت داشته باشد ، هیچ دلیلی وجود ندارد که مردم تاوان ماجراجوئیهای رژیم ، تاوان تبهکاریها ، اختلاسها و دزدیهای رژیم را بپردازند.

مردم دیگر تحمل این همه مصائب اجتماعی، این همه فقر جانسوز و ستمگری را ندارند. این را همه روزه در اعتراضات عمومی، در مبارزات کارگری و در شعارها و مطالباتشان نشان داده و روز به روز عرصه را بر رژیم تنگتر میکنند . در چنین شرایطی فعالین رادیکال و سوسیالیستی جنبشهای اجتماعی میتوانند با کار آگاه گرانه و کوشش برای ایجاد تشکل های سرتاسری، به هم پیوند دادن مبارزات و بالاخره ترسیم یک افق انقلابی در برابر جامعه، سنگر به سنگر تهاجم علیه رژیم را سازمان دهند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com