این هفته با حقوق بشر در ایران

این هفته، پانیذ فضل‎‌علی، دانشجوی دانشگاه علم و صنعت، به دلیل اعتقادات بهائی‌اش از دانشگاه اخراج شد. در دانشگاه ارومیه نیز، یک دانشجوی دیگر به دلیل انتقاد از رهبری از ادامه تحصیل محروم گشت. دو تن دیگر از منتقدان علی خامنه‌ای، محمد نوری‌زاد و ابوالفضل قدیانی نیز به دلیل اظهارات‌شان علیه سیاست های رهبر جمهوری اسلامی، در این هفته به دادگاه احضار شدند. همچنین در این هفته، دادستان پیشین تهران، سعید مرتضوی، در دادگاهی غیرعلنی تفهیم اتهام شد. اتهام او تبانی در شکنجه و قتل سه زندانی بازداشتگاه کهریزک در سال ۱۳۸۸ است. سه‌شبنه، صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، طی بخشنامه‌ای بازجوئی در بازداشتگاه‌های نیروی انتظامی را ممنوع اعلام کرد.

میرطاهر موسوی، یکی از عضو تیم انتخاباتی میرحسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری ۸۸، پس از سپری نمودن ۲۲۰ روز در زندان انفرادی، حکم پنج سال زندان و ده سال تبعید به استان سیستان و بلوچستان را این هفته دریافت کرد. در این میان، مجموعا ۱۱ نفر در شهرهای کاشان، ساری، سمنان، گچساران، بهبهان و قزوین اعدام شدند. همچنین، از مجموع ۱۸ خبرنگار بازداشتی ۹ بهمن، شش نفر همچنان زندانی هستند. امیلی امرایی، نرگس جودکی، کیوان مهرگان، اکبر منتجبی، ریحانه طباطبائی، میلاد فدایی اصل و پوریا عالمی تا کنون با قرار وثیقه آزاد شده‌اند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com