یکی از برنامه‌های ویژه وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، ایجاد کارشکنی در صفوف نیروهای مخالف سیاسی در خارج از کشور است. این سیاست در طول چهار دهه گذشته، به تناوب ادامه داشته و تنها اولویت‌ها و مصادیق آن نسبت به شرائط، تغییر پیدا کرده‌ است.

 

برملا شدن ترفندهای[۱] جمهوری اسلامی برای نفوذ در میان اپوزیسیون، عوامل حکومت را وارد فاز جدیدی کرده است که اگر در این خصوص، تدبیری اندیشیده نشود، می تواند بار دیگر به ظهور امثال «سردار مدحی» منجر شود.

 

در میان موجی از فعالان سیاسی که پس از اعتراضات سال ۸۸، از کشور خارج  شده و جایگاه خود را در میان اپوزیسیون پیدا کرده اند، هستند کسانی که زمینه افتادن در در دام فریبکاری های عوامل رژیم را داشته باشند. شواهد حاکی از تلاش بی وقفه نیروهای اطلاعاتی حکومت، برای بهره برداری از چهره های جدید و کمترشناخته شده، در شبکه های تاثیرگذاراپوزیسیون است.

 

اطلاعات ایران این بار در تلاش است تا با راه اندازی کارزار تبلیغاتی و جنگ روانی، از طریق افراد جویای نام، بذرهای تردید و بی‌اعتمادی را در فضای خارج از کشور پراکنده سازد. شخصیت سازی از افراد حاشیه ای که فاقد ویژگی‌های لازم و مورد انتظار برای یک فعال سیاسی معتبر است، می تواند وجهه و اعتبار اپوزیسیون را مخدوش سازد.

 

اینکه فردی با هیچ سابقه مبارزات سیاسی، تنها به صرف راه اندازی یک صفحه اینترنتی، تحت پرچم شیروخورشید، به فعالیت بپردازد و با عنوان اپوزیسیون! از سویی به تخریب چهره های فعال [۲]و باسابقه این عرصه مشغول باشد و از سوی دیگر، بر سیاست های رژیم در سوریه[۳]، صحه بگذارد و پیروزی سپاه پاسداران را فریاد بزند؛ این گونه تحرکات، جای هیچ تردید و شبهه ای را باقی نمی گذارد که این فرد، عنصری در خدمت حکومت است و وظیفه اش تنها، لوث کردن و تخریب وجهه اپوزیسیون خارج از کشور می باشد.

 

و یا چه می توان گفت در مورد مجری یک شبکه معروف که در اقدامی تامل برانگیز، پرچم جعلی را به جای پرچم کهن و پرافتخار شیر و خورشید، به دست می گیرد؟! در خوشبینانه ترین حالت، این اقدام، ناشی از بی اطلاعی وعدم توجه دست اندرکاران این شبکه در گزینش کارمندان خودش می باشد ولی از منظر تجربه و نکته سنجی، این مساله می تواند زنگ خطری در خصوص تلاش موفق امنیتی های جمهوری اسلامی در پروژه نفوذ در شبکه های اپوزیسیون قلمداد شود.

 

 

اپوزیسیون خارج از کشور نیاز دارد تا هوشیارانه تر از گذشته، اقدامات حکومت در خصوص ایجاد تفرقه و بدبینی را خنثی سازد و در دام نقشه‌ها و سناریوهای گمراه‌کننده دستگاه امنیتی نیفتد.

 

[۱] https://kayhan.london/fa/1397/03/19/%D8%AA%D8%B1%D9%81%D9%86%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D9%85%D9%87%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%B9%D9%84%DB%8C%D9%87-%D8%A7%D9%BE%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%B3%DB%8C%D9%88

 

[۲]  https://www.instagram.com/p/BkIHPxch4NP/?taken-by=omiddana_roodast

 

[۳]  https://www.instagram.com/p/BkIHPxch4NP/?taken-by=omiddana_roodast

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com