سازمان حقوق بشر ایران؛ ۵ تیر ۱۳۹۷: مهدی خزائیان، کودک-مجرمی است که حکم اعدام وی در دیوان عالی کشور به تأیید رسیده و هم اکنون در کانون اصلاح و تربیت گرگان در انتظار اجرای حکم اعدام به سر می‌برد.

بنا به اطلاع سازمان حقوق بشر ایران، مهدی خزائیان، که در سن ۱۵ سالگی مرتکب قتل عمد شده است، هم اکنون در کانون اصلاح و تربیت گرگان در انتظار اجرای حکم اعدام به سر می‌برد.

مهدی که طبق اسناد هویتی، متولد ۲۹ آبان ماه سال ۱۳۷۸ است، در تاریخ ۲۳ اسفند ماه ۱۳۹۴ یعنی زمانی که ۱۷ سال سن داشته است، در گرگان مرتکب قتل شده است. بستگان این کودک-مجرم میگویند درگیری خیابانی که منجر به قتل “امیرحسین- ب” ۱۹ ساله شده یک دعوای دست جمعی بوده است، و مشخص نیست دقیقاً چه کسی ضربه کشنده را به مقتول را وارد کرده است.

در دادنامه‌ای که یک نسخه از آن در اختیار سازمان حقوق بشر ایران قرار گرفته است ذکر شده: “دادگاه متهم را جهت تعیین رشد فکری و عقلی (با توجه به سن وی که در زمان وقوع بزه ۱۷ ساله بوده است) به کمیسیون پزشکی معرفی کرده است (صفحه ۱۷۰) که نظریه مورخ ۱۷/۱۱/۱۳۹۵ کمیسیون پزشکی قانونی حاکی است (در حال حاضر شواهدی از اختلال روحی و روانی در وی مشاهده نمی‌گردد و با عنایت به اظهارات وی در خصوص شرح ما وقع و آگاهی کامل وی به شرایط ارتکاب جرم به نظر می‌رسد در تاریخ ۲۴/۱۲/۱۳۹۴ در شرایط مناسب روحی بوده و تحت تأثیر الکل نبوده است و از رشد و کمال عقلی برخوردار بوده است).”

در نهایت مهدی خزائیان به دلیل شرب خمر، شرکت در نزاع دست جمعی و قتل عمد به ۸۰ ضربه شلاق، سه سال زندان و قصاص نفس (اعدام) محکوم شد و دیوان عالی کشور نیز این حکم را تأیید کرد.

این در حالی است که، ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی جدید که از سال ۱۳۹۲ به تصویب رسید به قضات این اختیار را می‌دهد تا برای کودکانی که ماهیت جرم و یا حرمت آن را ندانند و درک نکنند، قصاص صادر نکنند.

لازم به یادآوری است که، پیمان نامه حقوق کودک که ایران نیز از امضا کنندگان آن بشمار می‌رود به صراحت بیان می‌کند که اعمال مجازات اعدام و محکومیت‌های طولانی مدت در مورد کودکان نباید اعمال شود.

در سال ۲۰۱۷ دستکم پنج کودک-مجرم در زندان‌های ایران اعدام شدند. همچنین در ماه ژانویه سال جاری نیز دستکم سه کودک-مجرم در زندان‌های مختلف ایران اعدام شدند.

گفتنی است، هم اکنون تلاش‌هایی برای جمع آوری مبلغی که خانواده شکات مهدی خزائیان برای اعلام رضایت خواسته‌اند در جریان است. از آنجا که این کودک-مجرم در هنگام بازداشت و رسیدگی قضایی موفق به داشتن وکیل تعینی نشده است، سازمان حقوق بشر ایران از وکلای حقوق بشری که حاضرند داوطلبانه موارد مربوط به کودک-مجرمان را بر عهده بگیرند دعوت می‌کند تا به یاری این زندانی محکوم به اعدام برخیزند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com