دست استکبار؛

اندکی از جنایات آمریکایی در ایران

آنجا که صحبت از روابط میان دو کشور به میان می آید، باید به منافع دو کشور، احترام متقابل و موضع همسان و برابر احترام گذاشته شود؛ اما رابطه آمریکا با کشور ما همواره رابطه ای مستکبرانه و با اهدافی استعماری بوده است.
 

به گزارش فرهنگ نیوز، قدمت ارتباط رسمی سیاسی میان ایران و آمریکا به کمتر از ۱۷۰ سال قبل بازمی‌گردد. عدم وجود ارتباط سیاسی میان این کشور و ایران نه فقط به این سبب بود که آمریکا از ایران فوق‌العاده دور بود بلکه اصولاً هزاران سال قبل که ایران سرزمینی نظام یافته و دارای ملتی یکپارچه و خداپرست بود، مملکتی به اسم ایالات متحده آمریکا، وجود خارجی نداشت.

نخستین نشان از آمریکای بی‌نام نشان

قدیمی‌ترین نشان از حضور کالاهای آمریکایی درایران به سال ۱۱۰۷ هجری قمری بر می‌گردد. یعنی زمانی که حدوداً تنها ۲۰۰ سال از حضور اروپاییان در کشور کنونی آمریکا می‌گذشت.

نخستین فضولی تاریخی آمریکا در امور ایران، مشروطه‌ای که مشروعه نشد

میرزا محمدعلی پسر ملا محمدرضای محلاتی معروف به حاجی سیاح، یک جهانگرد ایرانی است که بی‌علاقه به سیاست نبوده است. پس از آنکه میانه وی و حکومت قاجار بر هم می‌خورد و بنابر آنچه روایت شده است، وی مورد ظلم این حکومت قرار می‌گیرد، این شخص راهی سفارت آمریکا شده از حمایت‌های آنها بهره‌مند می‌شود. جالب آنجاست که وی به‌عنوان نخستین ایرانی، طی سفری که به آمریکا داشته است به تابعیت این کشور در می‌آید. نکته قابل توجه دیگر در زندگی وی آن است که در هندوستان به دیدار یکی از رهبران فرقه اسماعیلیه می‌رود و پس از بازگشت به ایران، هم برای نزدیک شددن به روحانیت تلاش می‌کند و هم برای نزدیک شدن به حکومت! حتی گفته می‌شود قبل از آنکه میرزا رضای کرمانی ناصرالدین‌شاه را به درک واصل کند، وی درباره خطر این شخص به حکومت وقت هشدار داده بوده است! جالب‌تر اینجاست که وی بعدها در جریان مشروطه، کوشید تا تفنگداران حامی این جنبش از جمله سردار اسعد بختیاری را به سوی تهران فرابخواند. در نتیجه حضور قوای نظامی حامی مشروطه، جنایاتی در تهران به‌وقوع پیوست که از جمله آنان اعدام و هتک حرمت جنازه عالم جلیل‌القدر، شیخ فضل‌الله‌نوری بود. (۱) که امام خمینی(ره) درباره وی چنین می‌گویند:« جرم شیخ فضل الله بیچاره چه بود؟ جرم شیخ فضل الله این بود که قانون باید اسلامی باشد. جرم شیخ فضل الله این بود که احکام قصاص غیر انسانی نیست. انسانی است او را دار زدند».(۲)

درباره حضور این ایرانی آمریکایی شده در بعضی جایگاه‌های تاریخی دیگر نیز مواردی ثبت شده است. وی که طبق نوشته‌های خود در سفرنامه‌اش، مجذوب زرق و برق تمدن غرب شده بود، سندی بر دخالت آمریکا و غرب در جلوگیری از حرکت مشروطه به سمت قوانین شرع اسلام بود.

تبانی آمریکا برای اشغال ایران

همکاری اتحاد جماهیر شوروی(مجموعه جمهوری روسیه و کشورهای آسیای میانه و جمهوری‌های بالتیک و … تحت حاکمیت کمونیسم) و انگلستان در اشغال نظامی خاک ایران به تاریخ شهریورماه سال ۱۳۲۰، رویدادی بود که حمایت آمریکا را نیز به دنبال داشت.

اگرچه آمریکائی ها در شروع این حمله مشارکتی نداشتند اما درباره این امر از پیش با آنان رایزنی شده بود. چراغ سبز از سوی آنها به انگلستان و شوروی نشان داده شده بود.

دیدار فرانکلین روزولت رئیس جمهور وقت آمریکا با چرچیل نخست‌وزیر انگلیس بر روی عرشه رزمناو انگلیسی «پرنس آو ولز» در اقیانوس اطلس در ۲۰ مرداد ۱۳۲۰ و توافقهای آنان بر سر ایران را باید به عنوان یکی از مهمترین جلوه‌های تبانی لندن و واشنگتن در مورد سرنوشت ایران تلقی کرد.(۳)

کودتای ننگین ۲۸مرداد / دخالت مستقیم سازمان جاسوسی آمریکا

روز ۲۸ مرداد یادآور کودتای سیاهی است که شیرینی نهضت ملی شدن صنعت نفت را به کام ملت ایران تلخ کرد. پس از پیروزی قیام سی تیر به رهبری آیت‌الله کاشانی که باعث روی کار آمدن مجدد دکتر محمد مصدق شد، مصدق در صدد افزایش اختیارات خود و محدود کردن اختیارات مجلس شورای ملی برآمد و بنای اختلاف با آیت‌الله کاشانی را گذاشت. بدین ترتیب او بدون توجه به نقش و رهبری آیت‌الله کاشانی در قیام سی تیر که منجر به روی کار آمدن مجدد او شد، به پیاده کردن شعار «جدایی دین از سیاست» پرداخت و برخی روحانیون و نزدیکان آیت‌الله کاشانی را دستگیر کرد. عوامل داخلی و خارجی نیز آنچنان شخصیت این مرد روحانی بزرگ و شریف را لکه‌دار کردند که شاید بتوان آن را در تاریخ ایران بی‌سابقه دانست. طرح کودتای نظامی ۲۸ مرداد را باید در اصل، یک طرح انگلیسی دانست. انگلیس که پس از کوتاه شدن دست خود از صنعت نفت ایران، منابع بسیاری را در منطقه و خصوصا ایران از دست داده بود، با قطع امید از رسیدن به توافق، وارد مطالعه طرح یک کودتای نظامی شد. در ابتدا آمریکا مخالف بود اما پیروزی آیزنهاور در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باعث تغییرات عمده‌ای در سیاست خارجی آمریکا شد. کرمیت روزولت رییس اداره خاور نزدیک سازمان سیا به سمت فرماندهی عملیات (کودتا) انتخاب شد و آمریکا و انگلیس، ستاد مشترکی را در ایستگاه اطلاعاتی انگلیس در قبرس تشکیل دادند و عملیات کودتا را طرح‌ریزی کردند. اگرچه اجرای نقشه کودتا در ۲۵ مرداد شکست خورد و شاه از ایران فرار کرد اما سستی مصدق و دلایل مختلف دیگر باعث شد که در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ کودتا عملی شود و سرلشکر فضل‌الله زاهدی مجری طرح کودتا به جای مصدق نخست وزیر شد و بدین ترتیب با قبضه شدن قدرت در دست استبداد داخلی و استعمار خارجی یکی از ننگین‌ترین دوره‌های استبداد در تاریخ معاصر ایران رقم خود و باعث حاکمیت ۲۵ سال دیکتاتوری محمدرضا شاه با حمایت مستکبرین و خصوصا آمریکا گردید. این واقعه تاریخی در‌س‌ها و عبرت‌های فراوانی برای ملت ایران به همراه داشت و به عنوان یکی از تلخ‌ترین روزها در تاریخ ایران ثبت شده است.(۴)

تصویب قانون کاپیتولاسیون در مجلس سنا

متأسفانه در تاریخ ایران، حق قضاوت کنسولی یا کاپیتولاسیون چند بار به بیگانگان اعطا شده است. شاه سلطان حسین صفوی و فتحعلیشاه (پس از شکست در جنگ ترکمانچای) ، از اعطای این امتیاز برای حفظ تاج و تخت خود استفاده کردند؛ دقیقاً به همین دلیل است که نام این پادشاهان ستمگر به‌عنوان خائنین به ایران در تاریخ ثبت شده‌است؛ اما باید گفت مفتضحانه‌ترین تصویب لایحه کاپیتولاسیون در زمان محمدرضاشاه رخ داد که در مجلس و آن هم در زمانی اعطا می‌شد که اکثریت مردم ایران بیدار شده‌ بودند. سردمداران مملکت در ازای دریافت دویست‌میلیون‌دلار وام مرتکب چنین خیانتی ‌شدند. درواقع شاه در مقام شخص اول کشور درحالی این ننگ را احیا می‌کرد که چندی قبل لغو شده بود . با سفر شاه به آمریکا در تیرماه ۱۳۴۳ و مذاکراتی که صورت گرفت، آمریکا اعطای کمکهای نظامی را به وضع مقرراتی در زمینه مسائل قضایی منوط کرد. شاه برای دریافت دویست‌میلیون‌دلار کمک نظامی، به امریکا قول مساعد داد. پس از بازگشت شاه از امریکا، لایحه کاپیتولاسیون در مجلس سنا طرح گردید .در سوم مرداد ۱۳۴۳ مجلس سنا جلسه فوق‌العاده‌ای تشکیل داد تا به بررسی لایحه چندفوریتی بپردازد. این جلسه از صبح تا نیمه‌شب ادامه داشت و سرانجام در نیمه‌شب لایحه کاپیتولاسیون مطرح گردید. حسنعلی منصور نخست وزیر وقت ، برای طرح لایحه تقاضای فوریت کرد. مجلس سنا وارد شور شد و جلسه سرانجام ساعت دوازده شب خاتمه یافت. در این جلسه، عده‌ای از سناتورها ناراضی بودند ولی نمی‌توانستند نارضایتی خود را ابراز نمایند. پس از این ، لایحه در تاریخ بیست‌ویکم مهرماه ۱۳۴۳ در مجلس شورای ملی نیز مطرح شد و در غیاب رئیس مجلس و ۲۵ تن از نمایندگان به تصویب رسید. لایحه مزبور با هفتاد و چهار رأی موافق و شصت‌ویک رأی مخالف تصویب گردید. لایحه کاپیتولاسیون سرانجام سه‌ ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با تصویب شورای انقلاب و دولت موقت، لغو گردید.(۵)

ماجرای لانه جاسوسی و حمله نظامی به طبس

یقیناً هرگز از یاد هیچ ایرانی نخواهد رفت که ساختمان سفارت آمریکا در ایران، مرکزی برای جاسوسی علیه تمام ارکان کشور شده بود و این کشور قصد داشت تا به شاه مخلوع ایران با وجود همه جنایاتی که در پرونده خود داشت، پناه بدهد.

بعد از آنکه دانشجویان ایرانی در پاسخ به این رفتار آمریکائیان اقدام به گروگان گرفتن افراد حاضر در سفارت این کشور کردند، آمریکا کوشید تا با حمله نظامی برق‌آسا، به خیال خود اقدام به رهایی آنان کند؛ حال آنکه نفوذ آنها به خاک ایران در صحرای طبس، یکی از افتضاحات تاریخ نظامی آنان را برجای گذاشته و شکستی بزرگ را برایشان به ارمغان آورد.

این در حالی بود که با وجود اثبات جاسوسی ساکنان سفارت آمریکا، رفتار دانشجویان ایرانی با آنان، بسیار محترمانه و بر مبنای اصول اخلاقی اسلام بود. همچنین قبل از آزادی کل گروگان‌ها، زنان و سیاهپوستان به‌صورت یک‌طرفه از سوی دانشجویان ایرانی آزاد شده بودند.

همکاری با جنایات صدام

امروزه ثابت شده است که حمله صدام به خاک جمهوری اسلامی ایران با چراغ سبز آمریکا و با هدف نابود کردن انقلاب اسلامی صورت گرفته بود.

اکنون دیگر کمتر کسی را می‌توانید بیابد که نداند چه حجم وسیعی از حمایت‌های غرب خصوصاً آمریکا (در کنار حمایت‌های بی‌دریغ حکومت‌های دیکتاتور کشورهای عربی و نیز بلوک شرق به سردمداری شوروی سابق) متوجه صدام بود تا وی پیروز عرصه جنگ با ایران باشد.

در این بین موارد بسیاری برای اشاره کردن وجود دارد. مثلاً آنچه به عنوان برتری هوایی عراق در سال‌های پایانی جنگ تحمیلی بر علیه اهداف اقتصادی، نظامی و صنعتی ایران رخ داد، ناشی از اتکای صدام به فناوری نظامی فرانسه بود که با چراغ سبز آمریکا صورت گرفت. صدام به واسطه همین حمایت‌ها و با اتکا به نیروی هوایی دوباره بازسازی شده خود، ابتکار هوایی جنگ را در دست گرفت و اگرچه صد درصد پیروز میدان نبود، اما توانست بر روی صادرات نفت ایران تأثیر بگذارد. جالب آنجاست که بعد از عملیات‌های ظفرمندانه والفجر۸ و کربلای۵، شکست‌های عظیم ارتش بعثی عراق با حمایت‌های آمریکا ترمیم شد. جالب آنجاست که سلاح‌های شیمیایی غربی با کمک میراژهای فرانسوی و حمایت‌های بی‌دریغ آمریکا در اختیار صدام قرار گرفت که شرح جنایات انجام شده با آنها، نیازمند نگارش هزاران کتاب و مقاله است.(۶)

حمله به هواپیمای ایرباس ایرانی

یکی از وقیحانه‌ترین جنایاتی که تا ابد به‌نام آمریکا و ارتش ناجوانمرد این کشور ثبت خواهد شد، ماجرای کشتار مسافران هواپیمای مسافربری ایرانی است. هواپیمایی که غیرنظامی بودن خود را به فرمانده ناو آمریکایی اعلام کرده بود اما شلیک موشک به این هواپیما سبب قتل صدها مرد و زن و کودکی شد که هر چه بودند، نظامی نبودند و خطری برای نیروهای متجاوز آمریکایی در خلیج فارس نداشتند.(۷)

آمریکا و ایادی وی بسیار تلاش کردند تا حقیقت را با شایعاتی مضحک از نظرها پنهان کنند اما حقیقت هرگز از دید آزادگان جهان پنهان نماند.

تحریم‌های ظالمانه

تحریم‌های ظالمانه علیه ایران که ابتدا با بهانه عدم رعایت آنچه «حقوق بشر» نامیده می‌شد، علیه مردم ایران اعمال و فشار اقتصادی ضد کشورمان شروع شد اما بعدها به بهانه فعالیت‌های هسته‌ای ایران که البته مدرکی برای اثبات صلح‌آمیز نبودنش وجود نداشت، ادامه یافت.

ترور دانشمندان جوان ایرانی

ترور ناجوانمردانه دانشمندان جوان ایرانی که در تأسیسات انرژی اتمی ایران مشغول به فعالیت بودند، از سوی سرویس‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی و با موافقت و همراهی آمریکا انجام شد. جالب اینجاست که این عملیات ننگین هرگز با واکنش مناسبی از سوی دولتمردان آمریکا مواجه نشد و این امر خود انگشت اتهام را به سمت سردمداران کاخ سفید گردانده و آنان را متهم ردیف اول کشتار مردان نام‌آور عرصه علم و جهاد هسته‌ای ایران معرفی می‌کند.

حافظه‌ای که به این سادگی‌ها پاک نمی‌شود

حافظه ملت ایران چنان قوی است که هرگز دشمنان خود را از یاد نمی‌برند، خصوصاً آنها که اکنون نیز با دشمنی خود ادامه داده و روند برخوردهای خصمانه خویش با مردم مسلمان ایران و سایر نقاط جهان را متوقف نکرده‌اند.

 

پی نوشت:

۱)      سفرنامه حاج سیاح به فرنگ  

۲)      شیخ فضل الله نوری

۳)      آمریکا حامی اشغال ایران 

۴)      کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲   

۵)      تصویب قانون کاپیتولاسیون در مجلس سنا

۶)      حمایت‌های کشورهای مختلف از عراق در طول جنگ تحمیلی

۷)      پرواز بی‌بازگشت ایرباس ایرانی

 

جنایتکاران مزدور؛ ماموران معذور سرویسهای جاسوسی (۱)

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com