Image result for ‫مسی‬‎

لیونل مسی آرژانتین، حتا پیش از آن‌که در بازی‌های جام جهانی فیفا در روسیه شوتی بزند، توانست به یک پیروزی جهانی دست یابد. آرژانتینی‌ها از بازی دست‌گرمی آخر علیه اسرائیل که قرار بود روز یک‌شنبه در بیت‌المقدس برگزار شود خارج شدند. اسرائیل در واکنش به این حرکت ‌که موجب خوشحالی فلسطینی‌ها و جلب ستایش باقی جهان شد، همان‌طور که قابل پیش‌بینی بود با ردیف کردن افراطی واژه «ترور» خشم خود را ابراز کرد. روشن بود که اسرائیل می‌خواهد از مسابقه با شرکت برخی از بهترین فوتبالیست‌های جهان به عنوان نمادی- هر قدر پوچ- از پیروزی استفاده کند. انصراف آرژانتین در واقع یک سیلی بر نخوتی بود که اسرائیل علی‌رغم فشار جهانی فزاینده نشان می‌دهد.

 

لیونل مسی آرژانتین، حتا پیش از آن‌که در بازی‌های جام جهانی فیفا در روسیه شوتی بزند، توانست به یک پیروزی جهانی دست یابد. آرژانتینی‌ها از بازی دوستانه آخر علیه اسرائیل که قرار بود روز یک‌شنبه در بیت‌المقدس برگزار شود خارج شدند. اسرائیل در واکنش به این حرکت ‌که موجب خوشحالی فلسطینی‌ها و جلب ستایش باقی جهان شد، همان‌طور که قابل پیش‌بینی بود با ردیف کردن افراطی واژه «ترور» خشم خود را ابراز کرد.

از نقطه نظر صرفاً ورزشی، مسابقه برای آرژانتین یک تمرین برای بازی واقعی به شمار می‌آمد. تدارک آن‌ها برای جام جهانی چندان هموار و آرام نبود، باخت ۱-۶ در ۲۸ مارس در برابر تیم اسپانیا ضربه جانانه‌ای به اعتبار آن برای مصاف با حریفان بزرگ بود.

اسرائیل در ورزش فوتبال وزنه‌ای نیست، و مسابقه برای مسی و شرکاء مثل آب‌خوردن و در بهترین حالت برای بالا بردن اعتماد به نفس بود. اما مصاف، و مهم‌تر از همه، شهر محل برگزاری آن (ورزشگاه تدی در بیت‌المقدس غربی) بیش از آن‌که اهمیت ورزشی داشته باشد، پیام سیاسی داشت.

به نظر می‌رسد بازیکنان آرژانتینی احساس کردند با لغو مسابقه- که یک نقطه در تدارک رقابتی بود که بدون تردید آینده ورزشی آن‌ها را تعیین خواهد کرد- کار «درست» را انجام می‌دهند.

«شبکه برنامه‌های تفریحی و ورزشی» [ایالات متحده] به نقل از گونسالو ایگواین بازیکن اعتصابی گفت: «نهایتاً، آن‌ها کار درستی کردند، و این پشت سر ماست. سلامتی و عقل سلیم اولیوت اصلی است. ما احساس کردیم که رفتن کار درستی نیست.»

قطع‌نامه سازمان ملل و کشتارها
درگیری اسرائیل-فلسطین از قرن گذشته ادامه دارد. اما، تغییر محل مسابقه از حیفا به بیت‌المقدس غربی به وسیلۀ دولت بنیامین نتانیاهو را باید بر بستر حرکت شکست خورده آمریکا برای اجبار جهان در به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل دید.

روشن بود که اسرائیل می‌خواهد از مسابقه با شرکت برخی از بهترین فوتبالیست‌های جهان به عنوان نمادی- هر قدر پوچ- از پیروزی استفاده کند. و زمانی‌که فدراسیون فوتبال آرژانتین انصراف خود را اعلام کرد، گزارش شد که نتانیاهو با مائوریسیو ماکری رییس‌جمهور آرژانتین برای نجات بازی تماس گرفت. اما دولت آرژانتین به تلاش آخر برای دیپلماسی ورزشی توجهی نکرد.

روشن بود که اسرائیل می‌خواهد از مسابقه با شرکت برخی از بهترین فوتبالیست‌های جهان به عنوان نمادی- هر قدر پوچ- از پیروزی استفاده کند. و زمانی‌که فدراسیون فوتبال آرژانتین انصراف خود را اعلام کرد، گزارش شد که نتانیاهو با مائوریسیو ماکری رییس‌جمهور آرژانتین برای نجات بازی تماس گرفت. اما دولت آرژانتین به تلاش آخر برای دیپلماسی ورزشی توجهی نکرد.

آرژانتین در سال ۲۰۱۰ دولت فلسطین را در درون مرزهای تعیین شده در سال ۱۹۶۷ (قلمروهای ساحل غربی، نوار غزه و بیت‌المقدس شرقی) به رسمیت شناخت. اما، در دسامبر سال گذشته، آرژانتین تحت فشار ایالات متحده به قطع‌نامه مجمع عمومی سازمان ملل که با ۱۲۸ رأی موافق و ۹ رأی مخالف تصمیم دونالد ترامپ رییس‌جمهور ایالات متحده را برای به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایخت اسرائیل «باطل و فاقد اعتبار» اعلام کرد، رأی ممتنع داد.

نتیجه رأی سازمان ملل- علی‌رغم تلاش‌های گسترده لابی‌گری ایالات متحده که در مواردی به باج‌گیری شباهت داشت-یک پیروزی برای فلسطینی‌ها بود.

در عین‌حال، سیاه‌کاری‌های اسرائیل، از جمله کشتن غیرنظامیان و اخراج فلسطینی‌ها از اراضی تحت اشغال، بازداشت‌های گسترده و خودسرانه تا به امروز ادامه دارد. در یک مورد که خشم جهانی را برانگیخت، نیروهای اسرائیلی در جریان «راهپیمایی بزرگ بازگشت» ( ۳۰ مارس و ۱۵ آوریل) برای حق بازگشت فلسطینی‌ها برای بازگشت به اراضی اجدادی خود که پس از ایجاد اسرائیل تصرف شده، بیش از ۱۰۰ فلسطینی‌ را کشتند و بیش از هزار نفر را زخمی کردند.

پیام مسی
برنامه برای مسابقه در بحبوحه همه هرج‌ومرج سیاسی ریخته شد، که یادآور کار امپراتورهای رم بود که برای کنترل توده‌ها نمایش‌های گلادیاتوری را سازماندهی می‌کردند.

انصراف آرژانتین در واقع یک سیلی بر نخوتی بود که اسرائیل علی‌رغم فشار جهانی فزاینده نشان می‌دهد.

اما، اسرائیل این عقب‌نشینی آخر را- این بار در عرصه ورزش- به تاکتیک‌های ترور از سوی فلسطینی‌ها نسبت داد،  به تهدیدات امنیتی ربط داد.

تصادفاً، لیونل مسی، سفیر حسن‌نیت یونیسف در سال ۲۰۱۴ تصویر یک کودک فلسطینی‌ را در صفحه فیس‌بوک خود منتشر کرد و خواهان پایان دادن به خشونت شد.

وی نوشت: «من شدیداً از تصاویری که از درگیری بین اسرائیل و فلسطینی‌ها، که خشونت در آن تاکنون جان‌های جوانی بسیاری را نابود کرده و کودکان بی‌شماری را مجروح ساخته غمگین هستم. این دور خشونت ابلهانه باید متوقف شود.»

این سخن را باید در بستر بحث جاری قرار داد که آیا مسی از ترس جان و ایمنی خود به بیت‌المقدس نرفت، یا نگران جان مردم بی‌گناه- از جمله کودکانی است که در زیر رگبار گلوله زندگی می‌کنند.

مردم بسیاری امیدوارند که این انصراف بتواند خواست تحریم ورزشی اسرائیل را تا زمانی‌که دولت آن به سیاست‌های پاکسازی قومی خود پایان نداده، تقویت نماید.

 

منبع: نیوزکلیک
نویسنده: لزلی خاویر

https://www.newsclick.in/argentinas-pull-out-fifa-world-cup-warm-dents-israels-arrogance

 

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com