یک دختر سیس‌جندر را تصور کنید که در فضایی رشد پیدا کرده که هرگز اجازه نداشته لباس‌هایی که در اجتماع، دخترانه تصور می‌شده‌اند را بپوشد، آرایش کند، کفش پاشنه‌دار بپوشد یا موهایش را آن‌طور که دوست دارد رنگ کند یا مدل بدهد.
حال تصور کنید که در سن ۲۰، ۳۰ یا حتی ۴۰ سالگی در زندگی این دختر معجزه‌ای رخ می‌دهد و تمام اجبارها از زندگی او محو می‌شوند، او وارد اتاقی جادویی می‌شود که هر آنچه که در طول سال‌ها از او منع شده و آرزویش را داشته در آن اتاق هست.
آیا به نظر شما این دختر حتی باوجود یک مربی که به او آموزش بدهد، می‌تواند در یک شب نحوه استفاده از وسایل آرایشی متفاوت و آرایش کردن، نحوه راه رفتن با کفش پاشنه‌دار، نحوه هماهنگ کردن لباس‌هایی که هرگز اجازه نزدیک شدن به آن‌ها را نداشته است را یاد بگیرد؟
طبیعی است که خیر! جبر ناعادلانه‌ای که در زندگی این دختر سیس‌جندر وجود داشته به او اجازه نداده تا مانند تمام دختران دیگر از سن کودکی و بعدها در سن نوجوانی با تمام این مسائل روبه‌رو شود و امتحان کند و شکست بخورد و تجربه کسب کند تا سرانجام در آرایش کردن، لباس پوشیدن و یا هر عمل دیگری به کمالی که می‌خواهد برسد.
در واقع دختر سیس‌جندر داستان ما در حال تجربه نوجوانی‌اش در سن ۳۰ و یا ۴۰ سالگی است. نوجوانی که از او دریغ شده بود.
هیچ‌کس نوجوانی را به دلیل آرایش اشتباه یا مدل مویی که قرار بوده چیز دیگری باشد یا رنگ لباس مسخره نمی‌کند زیرا جامعه او را نوجوانی در حال تجربه هویت جنسیتی‌اش می‌بیند. فردی در دوره‌ گزار و یادگیری که حق دارد خطا کند.
اما دختر سیس‌جندر داستان ما از نظر قضاوت اجتماعی از این حق منع شده و ناعادلانه مورد تمسخر واقع می‌شود. کسی به این واقعیت توجه نمی‌کند که این دختر سیس‌جندر شاید در ظاهر جسم فردی ۳۰ یا ۴۰ ساله باشد اما روح او دختر نوجوانی است که مشتاقانه در پی تجربه کردن، آموختن و زندگی کردن به نحوی که دوست دارد، می‌باشد. سبک زندگی که از او به‌اجبار دریغ شده بود و اکنون شانس تجربه آن را دارد.

📌 حالا از شما می‌خواهم به اول داستان بازگردید و به‌جای واژه سیس‌جندر از ترنسجندر استفاده کنید و بار دیگر که یک ترنسجندر زن یا ترنسجندر مرد را دیدید نه به جسم و ظاهر او بلکه به روح نوجوانی که اکنون فرصت زندگی کردن را یافته توجه کنید.
تصویر: نقاشی اثر هنرمند StickyKitties

راههای ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com