یکی از بستگان زندانیان بهایی در گفتگو با مسیح علی نژاد می گوید: در بند زنان زندان سمنان هفت کودک شیرخواره به همراه مادران شان و در کنار سایر زندانیان و حتی معتادان نگاهداری می شوند و مسولان دستگاه قضایی در پاسخ به پیگیری های خانواده ها نسبت به وضعیت سلامت این بچه ها پاسخی نمی دهند.

 

متن کامل این گفتگو و شرحی از وضعیت این نوزادن محبوس در زندان سمنان را می توانید بشنوید:

مسیح علی نژاد روزنامه نگار هستم. می‌خواستم درمورد وضعیت کودکانی که به همراه مادران بهایی در زندان سمنان هستند با شما گفتگویی انجام بدهم.


– باید حقیقتا رویش صحبت کرد. بچه‌ها چون از شیر مادر تغذیه می‌کنند مجبورند همراه مادرانشان باشند. سه تا از بچه‌هایمان همراه با مادرانشان که بی‌گناه در زندان هستند: بارمان احسانی، رسام تبیانیان و سورنا قربانی.
– این بچه‌ها الآن چند ماه در زندان هستند؟ آیا مختلط با زندانیان دیگر در یک جا نگهداری می‌شوند یا مجزا، در واقع، فقط کنار مادرانشان هستند؟
– این بچه‌ها که تقریبا از سه ماهگی وارد زندان شدند ـ سنین متفاوتی داشتند ـ الآن نزدیک به ۵ ماه است که در شرایط بسیار بد در زندان هستند. زندان زنان سمنان تفکیک جرائم ندارد و مادرانشان با بقیه زندانیان که جرم‌های مختلف دارند، من جمله معتادها، با هم هستند. به جز این سه بچه ۷ بچه دیگر در زندان قرار دارند.
– وضعیت سلامتی این نوزادان در زندان چگونه است و آیا رسیدگی‌های پزشکی صورت می‌گیرد؟


– آن‌ها در شرایط بد زندان از لحاظ آب و هوایی که دارد، عدم وجود پنجره برای تهویه هوا و هواخوری خیلی کوچک، نبود تخت برای بچه‌ها و خیلی شرایطی که باعث می‌شود از حقوق عادی یک زندانی محروم باشند، به سر می‌برند. بنابراین، شرایطی که الآن در زندان زنان وجود دارد برای بچه‌ها اصلا مساعد نیست. کما این که چندی پیش هر سه این بچه‌ها دچار بیماری‌های عفونی شدند و چند روزی در بیمارستان بستری بودند. متأسفانه چون بهبود کامل به دست نیاورده‌اند قطعا به مراتب تا سال‌های آتی هم می‌تواند کاملا در سلامت جسمانی آن‌ها تاثیر بگذارد.
– آیا پیگیری برای تغییر وضعیت نوزادان و یا آزاد شدن آن‌ها از حبس صورت گرفته؟


– خیلی پیگیری شد که اجازه بدهند مادرانشان یکی دو سال دیگر که بچه‌ها به دو سال رسیدند وارد زندان شوند ولی متأسفانه قبول نکردند و بچه‌ها بالاجبار وارد زندان شدند.
– شما مشخصا به کدام مراجع قضایی برای پیگیری وضع بچه‌ها مراجعه کردید؟
– به دادستان، معاون دادستان، رئیس قوه قضائیه، رئیس زندان، معاون و همه افرادی که در این بستر مسئول هستند مراجعه شده.
– پاسخ آن‌ها درمورد این که این بچه‌ها باید در زندان بمانند یا تفکیک و جدا شوند چه هست؟


– پاسخ صریحی نمی‌دهند. اصلا پیگیری نمی‌کنند، قبول نمی‌کنند. دادستان جدید سمنان که آقای حیدر آسیابی هست، به هیچ عنوان خانواده‌ها را نمی‌پذیرد و در یک یا دو مورد که خانواده‌ها موفق شدند حضورا ایشان را ملاقات کنند، صریحا اشاره می‌کنند که دست ما نیست و ما بیشتر از این نمی‌توانیم امکانات به شما بدهیم. در مورد دادن مرخصی به زندانی‌ها متأسفانه به این مطلب اصلا توجه نمی‌کنند. عزیزانی داریم در زندان که واقعا بیمار هستند، بیماری‌های شدید دارند و حتی بیماری‌های لاعلاج دارند که وقتی به پزشک مراجعه می‌کنند، عدم تحمل کیفری به آن‌ها می‌دهند ولی متأسفانه اصلا به این مطالب به هیچ عنوان توجه نمی‌شود. حتی برای درمان هم اجازه مرخصی نمی‌دهند. یعنی الآن مسأله مهمی که در شهر سمنان وجود دارد این است که دادن مرخصی به ندرت و با احتمال خیلی خیلی ضعیف صورت می‌گیرد. اخیراً به یکی دو نفر مرخصی خیلی کوتاه مدت داده شده و سریعاً آن‌ها را به زندان فرامی‌خوانند.
– صحبت یا سخنی خطاب به مسئولینی که ممکن است صدای شما را بشنوند و یا درخواستی از رسانه‌ها و افکار عمومی اگر دارید بفرمایید.

 

– مطلبی که باید رویش خیلی کار شود این است که این بچه‌ها حقیقتاً بی‌گناه هستند. اولاً این که مادرانشان به جرم عقیده و فکری که دارند در زندان هستند و مطلب دوم، چرا این بچه‌ها باید همراه مادرانشان باشند؟ حداقل می‌شد امکانی را فراهم می‌کردند که یکی دو سال آینده مادران را بخواهند که بچه‌ها بتوانند خارج از زندان.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com