آمار محاکمات مطبوعاتی را که در یادداشت کوتاهم در روزنامه سازندگی امروز پنج شنبه ۲۰اردیبهشت۱۳۹۷ ص۳ نقل کرده‌ام بنگرید تا دریابید چرا حال و روز کشورمان چنین است. در غیاب رکن چهارم قدرتمند، فساد و تبعیض و احکام ناعادلانه، سیاست خارجی و داخلی هزینه ساز و… رایج خواهد شد:
خانم عذرا فراهانی از روزنامه نگاران قدیمی، سال‌ها پیش کتاب ۳جلدی «اسناد و پرونده‌های مطبوعاتی دهه ۷۰» را منتشر کرده بود. اکنون در ادامه آن مجموعه، سری دوم را با عنوان «اسناد و پرونده‌های مطبوعاتی دهه۸۰» (۱۳۸۹_۱۳۸۰) در ۳۹۵۰ صفحه منتشر کرده است. وقتی کتاب را برایم فرستاد کتاب‌های دیگر را که در نوبت مطالعه گذاشته بودم کناری نهادم و گشتی در آن زدم. این یک کتاب مرجع و پرهزینه است و برای عموم نیست از اینرو برای نویسنده و ناشر هم اقتصادی نخواهد بود اما باید در کتابخانه هر نشریه‌ای یک دوره از آن وجود داشته باشد.
فقط آمار دهه ۸۰ در این کتاب نشان می‌دهد در این بازه زمانی۸۱۶ پرونده مربوط به ۴۲۸ نشریه و رسانه در دادگاه‌های مطبوعات رسیدگی شده است. ۸۵۰ جلسه محاکمه مطبوعاتی برگزار و ۱۵۰۰ رای صادره از محاکم ثبت شده و در مجموع ۱۱۴ نشریه لغو امتیاز یا توقیف موقت شده‌اند. بطور کلی فقط در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ نزدیک به ۴هزار رای صادر شده است. البته برای جزییات اتهام و دفاعیات هر کدام از این نشریات و پرونده‌ها ظرفیت انتشار یک کتاب مستقل وجود دارد و در این چهار جلد به گزارش کوتاهی برای هر نشریه بسنده شده است.
برای هر خواننده‌ای بی درنگ این پرسش به وجود می‌آید که در کدام کشور دیگری در دنیا چنین حجمی از پرونده‌های مطبوعاتی و احکام صادره وجود دارد. بدون شک در بخشی از کشورهای جهان با وجود اینکه مطبوعات و رسانه‌ها آزادتر بوده و نقدهای بنیادینی به قدرت وارد می‌کنند حتی یک پرونده از این نوع هم وجود ندارد. این اسناد در تاریخ ثبت می‌شوند و کاش تصمیم سازان افق دورتر را هم می‌دیدند.
البته همه این آرا منجر به محکومیت نشده است و چنانکه در جلد دوم (ص۱۶۸۴_۱۶۸۱) مشاهده می‌شود خانم کمالی مدیر مسئول مجله «جامعه نو» با وجود اتهامات سنگین، اما هیات منصفه در مواردی به اتفاق آرا و در موردی با اکثریت آرا وی را تبرئه کرده است که اتفاق آرا در اعلام برائت جزو نوادر هیات منصفه است لیکن غم انگیز اینجاست که علیرغم این حکم برائت به طریق دیگری این مجله را لغو امتیاز کردند و اگر مرجع بیطرفی رسیدگی می‌کرد این حق را باز می‌گرداند.
در لابلای اسناد، نام افراد زیادی دیده می‌شود که درگیر این دادگاه‌ها بوده‌اند. اما در هر دو دهه نام سعید مرتضوی چه در کسوت رئیس دادگاه مطبوعات در دهه ۷۰ و چه پس از آن در کسوت دادستان در بسیاری از پرونده‌های مطبوعاتی وجود دارد هر چند در دوره دادستانی، اراده او بیش از نامش حضور داشت.
تورق این کتاب ۴جلدی دنیایی از خاطرات، توفان‌ها و هیجانات عرصه مطبوعات و موانع و مشکلاتی که با انها دست و پنجه نرم می‌کنند را به یاد می‌آورد. به امید هرچه کم برگ و بارتر شدن اسناد و پرونده‌های محاکمات دست اندرکاران مطبوعات و رسانه‌ها در ایران.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com