ماموران امنیتی تبریز با یورش به کافه “یانار” بیش از ۴۵ فعال ملی و طرفداران تراختور را دستگیر کردند. هجوم ماموران اطلاعاتی حوالی ساعت ۲۰:۳۰ شب به وقوع پیوسته است. ماموران با ایجاد رعب و وحشت در این مکان عمومی که در منطقه شاه گلی شهر تبریز قرار دارد، عده زیادی از فعالین ملی و طرفداران تیم فوتبال تراکتورسازی (تراختور آذربایجان) را بازداشت کردند و به مکان نامعلومی منتقل نموده اند. احتمالا دستگیرشدگان در بازداشتگاه اطلاعات نیروی انتظامی واقع در خیابان صائب و بازداشتگاه اداره اطلاعات واقع در خیابان باغشمال در سلول های انفرادی تحت شکنجه و بازجویی قرار دارند.

به گزارش سایت جنبش دانشجویی آذربایجان (آذوح) در بین بازداشت شدگان اسامی فعالان ملی و مدنی سالار طوری، علی شیرناک، محمدامیری، محمد خطیبی، عادل خندانی  و… به چشم می خورد. هنوز از تعداد دقیق نفرات بازداشت شده و هویت سایر بازداشت شدگان و محل نگهداری دستگیر شدگان خبری در دسترس نیست.

به احتمال بسیار زیاد این یورش جهت ایجاد رعب و وحشت و امنیتی کردن فضای تبریز پیش بازی آسیایی تراختور و الجزیره صورت گرفته است.

لازم به ذکر است فعالان ملی و طرفداران تراختور در شهرهای مختلف آذربایحان برای حضور گسترده در بازی روز سه شنبه تاریخ ۲۶ فوریه ۲۰۱۳ تراختور مقابل الحزیره با انتشار بیانیه ها اعلام امادگی کرده اند.

مامورین پس از حمله به قهوه خانه یانار و بازداشت حاضرین در آنجا به قهوه خانه ی “گونش” نیز مراجعه نموده و جمعی از حاضرین را بازداشت نموده اند. هنوز از جزئیات حمله به قهوه خانه ی گونش اطلاعات جدیدی به دست نیامده است.

بنا به اخبار دریافتی از تبریز اکثر بازداشت شده گان پس از ۱ شب بازداشت آزاد شده اند و ۵ تن از فعالین سیاسی و مدنی به نامهای سالار طوری، علی شیرناک، محمدامیری، محمد خطیبی، عادل خندانی به بازداشتگاه انفرادی اداره اطلاعات تبریز منتقل شده اند.

هدف ارگان های امنیتی جمهوری اسلامی از این یورش جلوگیری از حضور فعالین مدنی در استادیوم ورزشی است که در بسیج هواداران و مردم عادی  بر علیه حکومت توتالیتر ایران نقش بسزایی را ایفا می کنند . حاکمیت ایران از این بیم دارد که عصیان و شور و هیجان بوجود آمده در استادیوم به داخل کلان شهر تبریز سرایت کند و به جنبش اعتراضی و تظاهرات گسترده شهری علیه سیاست های تبعیض آمیز و بی عدالتی های حکومت تبدیل شود و به همین منظور به سرکوب وحشیانه فعالین ملی و مدنی در تبریز اقدام کرده است.

ترک ها حدود ۴۰ درصد جمعیت ایران را تشکیل می دهند که بیشتر آنان در استان های ترک نشین که در محدوده جغرافیایی آذربایجان قرار دارند، ساکن هستند. ترکها در ایران از تبعیض مضاعف حاکمیت ایران رنج می برند. دولت ایران سیاست ها و برنامه هایی را به منظور آسمیلاسیون، الیناسیون و نسل کشی زبانی و فرهنگی شهروندان ترک  و سایر قومین ها  به اجرا می گذارد. همچنین به بهانه حفظ تمامیت ارضی حقوق مدنی و انسانی ترک ها و سایر قومیت ها را پایمال می کند و به منطقه آذربایجان به دید امنیتی می نگرد. فعالین مدنی و سیاسی را که به وضعیت موجود اعتراض می کنند و در این زمینه بر علیه حکومت به شیوه  مسالمت آمیز فعالیت های سیاسی و مدنی می کنند، با استفاده از زور اسلحه ارگان های نظامی و امنیتی سرکوب می کند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com