چند روز قبل بود که در شبکه های اجتماعی ویدیویی با موضوع تیراندازی در داخل یکی از کاخ های پادشاهی عربستان در محله «الخزامی» ریاض منتشر شد و “غانم الدوسری” فعال معارض سعودی وابسته به حکومت ایران، نیز ویدئویی از این تیراندازی‌ها در نزدیکی کاخی که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در آن اقامت دارد، منتشر کرد. و پس از آن نمونه اخبار زیر در رسانه ایران در حال انتشار است.

ملک سلمان به مکانی امن در نزدیکی پایگاه نیروی هوایی منتقل شده است. برخی منابع دلیل تیراندازی را ورود یک پهپاد جاسوسی به حریم کاخ عنوان کرده‌ و برخی از احتمال کودتا صحبت می‌کنند. انتقال شاه و ولیعهد سعودی به پایگاه نظامی در اطراف ریاض که تحت حفاظت مستقیم نیروهای آمریکایی قرار گرفته اند. آسمان بر روی کلیه پروازهای تجاری و نظامی بسته و گارد ویژه بن سلمان زمین و آسمان را بدست گرفته است. بالگردهایی که در آسمان هستند هم مربوط به گارد ویژه بن سلمان هستند.

این ها تنها نمونه هایی از خبرهای غیرواقعی و مضحکی است که توسط رسانه های داخلی و حکومتی مانند تسنیم و جام نیوز و … به صورت خبر فوری منتشر و روی خروجی سایت و سامانه های پیامکی قرار داده شده است و تخریب امنیت و نیروی نظامی سعودی ها را نشانه رفته است. اخباری که یکی پس از دیگری در حال تکذیب شدن است. از تکذیب خبر حضور پادشاه سعودی در کاخ گرفته تا تکذیب به پرواز در آمدن هواپیماهای نظامی متعدد در آسمان ریاض. چرا که اصل ماجرا طبق اخبار الجزیره و العربیه بر می گردد به تیراندازی نیروهای امنیتی عربستان به سمت پهپاد تفریحی و نابودی آن.

هدف از این جستار، یادآوری و قیاس تحرک رسانه های داخلی ایران در مواجهه با اعتراضات سراسری مردم در دیماه ۹۶ در قیاس با این واقعه عادی و نه چندان مهم در عربستان است.

در دیماه ۹۶ و در بهبوهه تظاهرات سراسری ملت ایران، جز در رسانه آزادیخواه و مردم دوست مانند آمدنیوز، بقیه رسانه ها نقش صداخفه کن کلت های کمری را ایفا می کردند و هیچ چیزی را ولو با تاخیر هم پوشش نمی دادند، چه برسد به خبر فوری!

اما در خصوص این اتفاقی که ساعاتی پیش در عربستان رخ داد، و طبیعتا در زمره وقایع غیرمهم می باشد، درج خبرفوری در تیتر یک سایت های حکومتی امری طبیعی است. اما آنچه مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد عدم حمایت و پوشش خبری رسانه های داخل از اعتراض میلیون ها ایرانی در دیماه ۹۶ و کشتار مردم معترض به وضع موجود و پوشش فوری و غیرواقعی واقعه ای نه چندان مهم در عربستان است. رسالتی که در همه رسانه های داخل ایران به امر فراموش شده تبدیل شده است و هر رسانه که دروغ بیشتری منعکس کند، جایگاه، بودجه و مزایای بیشتری نزد صاحب منصبان دارد که در این بین دروغ های فارس، جام نیوز، تسنیم، صدا و سیما زبانزد خاص و عام است و صدالبته که مردم فهیم واقعیت را از غیرواقعیت تشخیص می دهند. در واقع می توان گفت این رویه رسانه های مذکور مصداق بارز ضرب المثل مرغ همسایه غاز است، می باشد.

بایکوت های نخ نما و پوشش غیرواقعی و دروغین حوادث کشورهای دیگر بارزترین ویژگی رسانه‌های ایران است. احترام به خواست مردم، امانتداری، بیان حقیقت و شجاع بودن از جمله خصیصه هایی است که در جامعه رسانه ای ایران وجود ندارد و از طرفی فهم مردم از عدم وجوداین ویژگی ها در رسانه های داخل، پایه این رژیم را بیش از پیش سست تر و آماده ریزش کرده است. به امید ایرانی آگاه، آزاد وآباد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com