سازمان دیده‌بان حقوق بشر و بنیاد عرب برای آزادی و برابری (AFE) در ۱۶ آوریل ۲۰۱۸ با انتشار یک مجموعه‌ ویدیو به همراه یک گزارش اعلام کردند:

«فعالان زنان همجنسگرا، مردان همجنسگرا، دوجنسگرا‌ها و تراجنسیتی‌ها از کشورهای عرب زبان در خاورمیانه و شمال آفریقا برعلیه سرکوب‌هایی که با حمایت دولت صورت می‌گیرد و بدنامی اجتماعی مبارزه می‌کنند.»

در این گزارش ۷۵ صفحه‌ای که «جسارت در سختی: دگرباشان جنسی* در خاورمیانه و شمال آفریقا» نام گرفته و مجموعه ویدئو‌های همراه با آن تحت عنوان «دیگر تنها نیستید»، فعالان همجنسگرایان، دوجنسگرایان و ترنسجندرها از کشورهای عرب‌زبان در این منطقه داستانهای خود را از پذیرش خود، خروج از انزوا و برپا کردن جنبش خود تعریف می‌کنند.

در متدولوژی این گزارش آمده است که دامنه این گزارش شامل فعالیت اقلیت‌های جنسی در ایران و جامعه یهودیان اسرائیل نمی‌شود. علت این امر اینطور بیان شده است که در مجموعه ویدیوهایی که به همراه این گزارش (با همکاری بنیاد عرب برای آزادی و برابری) تهیه شده، جامعه هدف به طور خاص مخاطبان عرب‌زبان بوده است. لذا این گزارش بر مناطق عرب‌زبان در خاور میانه و شمال آفریفا متمرکز است.

این گزارش در بخش اول به شرح بستر قانونی و بستر اجتماعی، سیاسی و مذهبی برای اقلیت‌های جنسی در منطقه می‌پردازد،

و در بخش دوم به تشکیل اجتماع محلی، حفظ امنیت، تشکیل اتحاد، ارتباط با مردم، تلاش برای تغییر قوانین آسیب‌رسان، تضمین دسترسی به خدمات پیشگیری و درمان اچ‌آی‌وی، و استفاده از مکانیزم‌های بین‌المللی می‌پردازد.

“دیگر نمی‌خواهیم قربانی باقی بمانیم”

برخی فعالان ال‌جی‌بی‌تی از خاور میانه و شمال آفریقا در گفت‌وگو با دیده‌بان حقوق بشر از تک بعدی بودن پوشش رسانه‌های بین‌المللی که این منطقه از جهان را به مثابه سیاهچاله‌ای برای حقوق اقلیت‌های جنسی نشان می‌دهد ابراز ناخشنودی کرده‌اند. آن‌ها بر این باورند که اینگونه پوشش رسانه‌ای موفق نمی‌شود عاملیت فعالان اقلیت‌های جنسی از منطقه را به رسمیت بشناسد و یا عملا و کاملا آن را پنهان می‌کند.

آن‌ها دیگر نمی‌خواهند قربانی باقی بمانند.

در متن گزارش چنین آمده است که این گزارش قصد ندارد به موارد نقض حقوق بشر گسترده اقلیت‌های جنسی در این منطقه بپردازد. بلکه در این گزارش تلاش شده است که ویژگی‌های مرکب این جنبش را نشان دهد و در همبستگی با اقلیت‌های جنسی آنچه را فرای قربانی بودن ممکن است بیازماید.

برای مطالعه گزارش کامل به لینک‌هایی که در پایین ویدیو آمده است مراجعه کنید.

Audacity in Adversity: LGBT Activism in the Middle East and North Africa

https://www.hrw.org/report/2018/04/16/audacity-adversity/lgbt-activism-middle-east-and-north-africa

الجرأه فی وجه المخاطر: نضال مجتمع المیم فی الشرق الأوسط وشمال أفریقیا:

https://www.hrw.org/ar/report/2018/04/16/316732

مجموعه ویدیوها:

https://www.hrw.org/no-longer-alone

* توضیح آنکه شش‌رنگ لفظ دگرباش جنسی را صحیح،‌ دقیق و کارآمد نمی‌داند. عنوان فارسی این گزارش توسط دیده‌بان حقوق بشر به فارسی ترجمه و در اینجا نقل شده است.


شش‌رنگ در شبکه‌های اجتماعی‎:

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com