” صادق زیبا کلام ” درسخنانی که در شبکه های اجتماعی منتشر شده است ، اعلام کرده که از سوی دادگاه به دو سال محرومیت از فعالیت اجتماعی و سیاسی ، نوشتن و حضور در فضای مجازی محکوم شده است . این بدین معنی است که اگر این حکم در دادگاه تجدید نظر تایید شود ، مردم ایران برای مدت دو سال از داشتن ارتباط فعال با این نویسنده و پژوهشگر محبوب محروم خواهند شد .

” زیبا کلام ” که نامش برازنده صداقت او نسبت به مردم و نام فامیلی اش گویای کلام زیبای او است ، اکنون به محبوب قلبهای بسیاری از روشنفکران ، دانشجویان و مردم کشور ما تبدیل شده است . وی مدافع شجاع ملی گرایی ، جنبش روشنفکری و مبارزی خستگی ناپذیر بر علیه خرافه ودینفروشی است .او در بحث و مناطره با طرفداران استبداد دینی و سیاسی توان و انرژی مثال زدنی از خود به نمایش می گذاشت ،در جامعه شناسی معضلات اجتماعی ، در معتمد مردم بودن ، در هر آنچه که جامعه رو به تحول از نقد و تحلیل نیاز دارد او از بهترین هاست ، می توان گفت او مردی برای تمام فصول مبارزه با نادانی و جهل و خرافه است .(۱)
بنظر می رسد بعد از سرکوب وحشیانه تظاهرات بحق معترضین در دی ماه سال ۹۶ ، وی که دوست صدیق مردم ایران است نتوانست بیش از این زبان در کام کشد و عمق نارضایتی مردم از حاکمیت را علیرغم محدودیتی که همه مبارازان روشنگر که در داخل ایران دارند آشکارا با مردم در میان نگذارد . ” زیبا کلام ” در جریان حادثه زلزله در ” سرپل ذهاب ” با بیان فقط یک کلمه که قصد دارد به کمک مردم زلزله زده بشتابد ، با اعتماد مردم روبرو شد وتوانست در مدت کوتاهی مبلغی بیش از سه میلیارد تومان کمک دریافت نماید ، این جریان و افشاگری ها و مناظره های وی که خاری در چشم مستبدین بود ، دشمنان مردم را به تکاپو انداخت تا با گرفتن زهر چشم از وی ، به سایر روشنفکران و فعالین اجتماعی اخطار دهند که برآمدن شخصیتهای منتقد و مستقل را که توانایی تولید فکر واندیشه برای برون رفت از بحرانهای اجتماعی و سیاسی را دارند بر نمی تابند ، حاکمیت ، شجاعت بر خورد با واقعیات و عمق بحرانها را ندارد و از کسانیکه این شجاعت را دارند در هراس است .
” صادق زیبا کلام ” نمونه بارز تغییر مرجعیت در جامعه از ” نهاد روحانیت ” به ” نهاد ” دانشگاه ” است ، ” زیبا کلام ” و کلامش بیانگر تلاش بخشهای وسیعی از جامعه ما برای ” پیدا کردن جرات مستقل اندیشیدن ” و باور به انسانیت خود است و این جرات و شهامت را آنانی که انسان را ولایت پذیر وصغارت پذیر می دانند ، بر نمی تابند .
استاد عزیز در ویدیویی که منتشر کرده اند ، شعر ” کسی می آید ” از زنده یاد ” فروغ فرخزاد ” بانوی بزرگ شعر نو ایران را می خوانند ، می توان به ” استاد ” گفت کسی آمده است ، شما خود بخشی از آن کسی هستید که برای آگاهی بخشی به ملت به پا خواسته اید ، ” امدن شما و امثال شما را نمی توان گرفت و دستبند زدو به زندان برد ” شما در قلب ملت هستید ، دل ما برایتان تنگ می شود ، اما همانطور که گفتید ، نوری در انتهای تونل می بینیم ، بذر آگاهی و روشنایی را من ، شما و هموطنان ما در روزهای انقلاب در چهار دهه پیش کاشتیم و این بذر اکنون به درختچه ای با ساقه های توانمند تبدیل شده است ، ساقه های آن ” دختران خیابان انقلاب ” ، تظاهر کنند گانی که عدم دخالت دین را در سیاست فریاد می کنند ، جمعیت میلیونی دانشجویان دختر و پسر هستند ، آن کس آمده است ، یکی از آن کس ها خود شمایید ، شما که در قلبتان با کلماتان با ملت هستید را نمی توانند از ما دور کنند ، اما راستش را بخواهید دلمان برایتان ،برای صدایتان ، برای کلام زیبایتان ، برای لحن صادقانه اتان تنگ می شود . استاد عزیز ۱۸ ماه که قابل ندارد ، لازم باشد تا ابد هم منتظر بازگشت شما خواهیم ماند ، شما در قلب ما هستید .
(۱) البته من خود در مورد بعضی نظرات ایشان در مورد ” نقد رژیم پهلوی دوم ” و یا نقد سیاستهای غرب نسبت به کشورمان ” ایران ” با وی ، زاویه دارم ، اما این اختلاف ، من را از احترام عمیق به ” استاد ” باز نمی دارد .

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com