سازمان حقوق بشر ایران؛ ۱ فروردین ماه ۱۳۹۷: عبدالفتاح سلطانی وکیل پایه یک دادگستری و فعال حقوق بشر اعلام کرد از روز جاری دست به اعتصاب غذا خواهد زد.

بنابه اطلاع سازمان حقوق بشر ایران، عبدالفتاج سلطانی که از هفت سال پیش به دلیل فعالیت‌های حقوق بشری خود بازداشت و در زندان بسر میبرد اعلام کرد که از روز اول فروردین ماه دست به اعتصاب غذا میزند.

وی در طی نامه‌ای که یک نسخه از آن در اختیار سازمان حقوق بشر ایران قرار گرفته میگوید:

ملت شریف ایران؛ درود بر شما!
ضمن عرض تبریک نوروز خجسته به اطلاع می رساند:

از آنجا که وجود برخی تبعیض‌های ناروای حاکم بر جوّ زندان، به گونه‌ای می باشد که عده از زندانیان از جمله رانتخواران،اختلاس گران و وابستگان به قدرت از امتیازاتی برخوردار هستند که برای بسیاری از زندانیان عادی و (سیاسی‌عقیدتی) در نظر گرفته نمی شود و با توجه به عدم رعایت حقوق شهروندی مورد ادعای دولت و مداخله برخی مامورین وزارت اطلاعات آقای روحانی در تصمیم گیریهای مربوط به زندانیان(سیاسی – عقیدتی) به نحوی که دادستان تهران نیز تحت تاثیر اظهار نظرها و خواسته‌های آنان از رعایت پاره‌ای از حقوق قانونی زندانیان مذکور سر باز می زند.
اینجانب علیرغم اینکه قصد نداشتم این ایام شادی و سرور را به کام عزیزان تلخ نمایم و بر خلاف میل باطنی، در اعتراض به این قبیل رفتارهای ناعادلانه و تبعیض آمیز از تاریخ ۱/۱/ ۹۷ اعتصاب غذا می نمایم و مسئولیت عواقب ناگوار آن به عهده رئیس جمهور ،رئیس قوه قضائیه و سایر مقامات مسئول خواهد بود.

عبدالفتاح سلطانی بازداشتگاه اوین
٩۶/١٢/٢٩

عبدالفتاح سلطانی از شهریور ۱۳۹۰ به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و مشارکت در تأسیس کانون مدافعان حقوق بشر بازداشت و به ۱۳ سال حبس تعزیری محکوم شد که با اعمال ماده ۱۳۴ این حکم به ۱۰ سال کاهش پیدا می‌کند. طبق ماده ۱۳۴ در صورتی که جرایم فرد بیشتر از یک مورد باشد، تنها حکمی در نظر گرفته می‌شود که بالاترین میزان مجازات است و با این احتساب آقای سطلانی بیش از دو سوم از دوران محکومیت خود را گذرانده است و طبق قانون میتواند از آزادی مشروط نیز استفاده کند.

با این حال نزدیکان عبدالفتاح سلطانی میگویند که دستهای پنهانی مانع پذیرفته شدن اعاده دادرسی و یا عفو مشروط این وکیل دادگستری شده است. چند روز پیش دو وکیل دادگستری که وکالت سلطانی را بر عهده گرفته اند در طی نامه‌ای به وی خبر دادند که اقداماتشان برای اعاده دادرسی و یا آزادی مشروط وی شکست خورده است. متن کامل این نامه را در ادامه میخوانید:

دوست و همکار بزرگوار جناب آقای عبدالفتاح سلطانی
با سلام و احترام

پیرو وکالت اعطایی از طرف جنابعالی به اینجانبان در خصوص پیگیری پرونده محکومیت کیفری که منتهی به حبس شما شده است، مقرر داشته اید که با استفاده از مواد قانونی و راهکارهای حقوقی نسبت به موضوع اقدام مناسب قانونی بعمل آوریم و البته با هم توافق کردیم که موضوع در کمال آرامش و سکوت خبری و با رعایت کلیه موازین حقوقی پیگیری شود و این شرط تاکنون بطور کامل رعایت شده و حتی همکاران ما نیز در چند ماهه گذشته از موضوع بی‌خبر مانده اند.
اقداماتی که انجام شده است:

۱- صرفنظر از اینکه اطلاق جرم به موارد انتسابی اساساً قابل استناد نبوده و حتی مجازات‌های تعیین شده نیز تناسبی با جرم ادعایی نداشته است؛ لذا مبادرت به درخواست اعاده دادرسی به استناد بند (چ) ماده ۴۷۴ قانون آیین دادرسی کیفری نمودیم. متاسفانه در این مورد، پاسخ آنقدر عجولانه و غیر قانونی و غیر منطقی بوده است که مرجع رسیدگی کننده (دیوانعالی کشور) در چنین پرونده مهمی، زحمت مطالعه پرونده و حتی فراتر از آن مطالبه پرونده را به خود نداده است! این در حالی است که اولاً درخواست اعاده دادرسی بموجب ماده استنادی قبلاً هیچگاه مطرح نشده بود، ثانیاً از حقوق مسلّمِ محکوم علیه بوده است، ثالثاً ظرف تنها چند روز به این درخواست پاسخ منفی داده شده است.

از طرفی، علیرغم اینکه بیش از ۷ سال در حبس ناعادلانه بسر می برید و با توجه به سپری شدن بیش از دو سوم از مجازات قطعاً استحقاق استفاده از حق قانونی آزادی مشروط مطابق ماده ۵۸ قانون مجازات اسلامی را دارا می باشید.
حال، با توجه به اینکه درخواست اخیر هم تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است، از این رو لازم می دانیم به استحضار شما برسانیم که تمامی اقدامات انجام شده تاکنون بی‌نتیجه مانده و چنین استنباط می شود که ظاهراً اراده یا اراده هایی مانع اِعمال مواد قانونی و اجرای عدالت و در نتیجه آزادی جنابعالی می شود.
لذا با توجه به شرایط فعلی، خواهشمند است نسبت به توقف و یا ادامه موضوع وکالت از طریق مراجع صالحه قانونی و یا هر گونه پیگیری لازم، نظر خودتان را به اینجانبان اعلام فرمایید.

سید ابراهیم ثابت قدم – سعید دهقان

١٣٩۶/١٢/٢۶

گفتنی است، یکی از موارد اتهامی عبدالفتاح سلطانی دریافت جایزه حقوق بشر نورنبرگ آلمان و اتهام دیگر وی نیز اطلاع‌رسانی درباره پرونده موکلان خود بوده است که طیف‌های مختلف فعالان سیاسی و عقیدتی و سندیکایی را دربرمی‌گیرفتند.

عبدالفتاح سلطانی که هفتمین سالگرد از حبس ده ساله خود را در زندان اوین پشت سر می گذارد، به بیماری های مختلف از جمله «بیماری حاد کولیت عصبی و نوسان فشار خون» مبتلا شده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com