پس از دستگیری تعدادی از فعالان محیط زیست به جرم جاسوسی، تب ساخت سناریوهای مختلف برای شیوه‌های جاسوسی با فعالیت محیط زیستی هم داغ شده است. در تازه‌ترین مورد سرلشکر حسن فیروزآبادی گفته دشمنان به جای جنگ نظامی با ایران به «جنگ هیبریدی» روی آورده‌اند. در جنگ هیبریدی ممکن است تحت عنوان ایرانگرد و فعال محیط زیست جاسوس بفرستند.

به گفته این مقام عالی نظامی ایران در جنگ هیبریدی ممکن است، ایرانگرد بفرستند که جاسوس باشد. ممکن است فعال محیط زیستی بفرستند که جاسوس باشد، ممکن است دانشمند فعال در تحقیقات کشاورزی بفرستند که جاسوس باشد.

او برای مثال به دستگیری زن و مردی در آب‌های ایران در خلیج فارس اشاره کرده که به ادعای آنها در حال ماهیگیری بودند اما به ادعای فیروز‌آبادی در حال جاسوسی.

او به نمونه دیگری هم اشاره کرده که افرادی برای جمع‌آوری کمک به فلسطین به ایران آمده بودند اما راهی نایین و یزد شدند. فیروزآبادی گفته ما به مسیری که انتخاب کرده بودند شک کردیم. آنها این مسیر را ادامه دادند و تا جیرفت کرمان رفتند، زمانی که به تهران رسیدند، خودشان را اجازه دادیم از کشور خارج شوند، اما اموال همراهانشان را نگه داشتیم. در اموالشان انواع جانوران صحرایی را خریده بودند مثل سوسمار، مارمولک و آفتاب‌پرست.

این مقام بلندپایه نظامی ایران گفته بعد از بررسی‌ها مشخص شده پوست این جانوران امواج اتمی را جذب می‌کند و آن افراد «جاسوس اتمی» بودند و قصد داشتند از فعالیت‌های اتمی ایران سردربیاورند.

فیروزآبادی همچنین گفته «دشمنان» کسانی را به کار می‌گیرند که حتی خودشان هم نمی‌دانند جاسوسند و اطلاعاتی آنها جمع‌آوری می‌کنند جدول اطلاعاتی غربی‌ها را کامل می‌کند.

پس از دستگیری تعداد زیادی از فعالان محیط زیست به جرم جاسوسی یکی از آنها به نام کاووس سیدامامی، فعال محیط زیست و دکترای جامعه‌شناسی، عضو هیئت علمی دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق و مدیرعامل مؤسسه «حیات وحش میراث پارسیان» در زندان جان خود را از دست داد. گفته شده او در زندان خودکشی کرده است.

در حال حاضر موضوع محیط زیست و مدیریت آن به یک موضوع بحرانی در ایران تبدیل شده است. خشکسالی و مدیریت ضعیف آب موجودیت کشور را تهدید می‌کند. در همین حال سالانه هزاران میلیارد تومان پروژه‌های سدسازی و انتقال آب و استفاده از چوب جنگل‌ها اجرا می‌شود که پیمانکار اغلب آنها نهادهای قدرتمند نظامی و سیاسی‌اند. اجرای برخی از این پروژه‌ها در سال‌های گذشته با تلاش فعالان محیط زیست متوقف شده بود. با دستگیری‌های اخیر موضوع دفاع از محیط زیست هم به یک موضوع امنیتی تبدیل شده که هزینه مشارکت و فعالیت در حوزه را به شدت افزایش داده است.

لینک دکهٔ خبر: ایلنا

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com