کانون اصلاحات برنامه‌ای را روز چهار شنبه (۱۸ دلو ۱۳۹۶) با اشتراک برخی چهره‌های سیاسی، اساتید دانشگاه‌ها، پژوهش‌گران و دانشجویان برگزار کرد. این برنامه که زیر عنوان «گزینه های استراتیژیک روسیه در منطقه و تأثیر آن بر وضعیت افغانستان» برگزار گردیده بود به گردانندگی جوان مستعد آقای حشمت رادمنش و با تلاوت آیاتی از قرآن کریم توسط قاری شمس الدین آغاز گردید.

مجیب رحیمی، نویسنده و پژوهشگر

در نخست دانش کلکانی عضو رهبری کانون اصلاحات حضور مهمانان را در برنامه به نمایندگی از کانو خوش آمدید گفت، و در ادامه صحبت‌های خویش اهداف و برنامه‌های کانون اصلاحات را تشریح کرد. او گفت: “کانون اصلاحات در ماه جدی ۱۳۹۴ خورشیدی به هدف حمایت از رسانه‌ها، نهادهای جامعه مدنی، روشنفکران، تحلیل‌گران، فعالان سیاسی، سازمان‌های جوانان و مقابله با تبلیغات و توطئه‌هایی که در برابر تطبیق توافق نامه‌ی سیاسی و گفتمان وحدت ملی در کشور از جوانب مختلف راه اندازی می‌شود، ایجاد گردید.
آقای کلکانی هم‌چنان گفت که کانون اصلاحات با برگزاری نشست‌ها، مباحث چند جانبه، سیمینارهای علمی، میز گردهای تحلیلی، نگارش مقاله‌ها، تحلیل‌ها و تهیه گزارش‌ها در پیوند به چگونگی روند عملی شدن موضوعات مندرج در توافق‌نامه سیاسی و انتشار آن از طریق وبسایت اصلاحات، شبکه‌های اجتماعی و دیگر رسانه به روشن‌سازی اذهان عامه در پیوند به فعالیت‌ها و عملکرد‌های این نهاد می پردازد.

آقای دانش کلکانی برخی از فعالیت‌های اخیر کانون اصلاحات را چنین برشمرد:

۱. رونمایی اضافه تر از ده جلد کتاب.
۲. برگزاری کنفرانس‌های مهم در رابطه به موضوعات روز از جمله تطبیق موافقت‌نامه‌ی سیاسی، انتخابات و تعدیل قانون اساسی.
۳. تقدیر و تحسین از دانشمندان، پژوهشگران، نویسنده‌گان و چهره‌های مبتکر در عرصه‌ی فرهنگی و هنری.
۴. فراهم نمودن زمینه ارائه پایان نامه‌های تحصیلی دانشجویان در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد.
۵. فراهم نمودن زمینه تحصیل برای جوانان بی بضاعت در دانشگاه های خصوصی.


سپس داکتر مجیب الرحمان رحیمی نیز به نمایندگی از کانون صحبت کرد. آقای رحیمی در قدم نخست تشریف آوری مهمانان و جوانان را در این نشست خیر مقدم و خوش آمدید گفت. آقای رحیمی در ادامه صحبت‌های خویش افزود که این نشست به ابتکار٬ اشتراک و میزبانی جوانان ولسوالی‌های خوست٬‌فرنگ و گذرگاه نور ولایت بغلان برگزار گردیده است. داکتر رحیمی از این اقدام به عنوان یک ابتکار درخورتحسین یاد کرده ادامه داد که این نشست‌ها در این مقطع حساس و سرنوشت تاریخ کشور برای شناخت٬ تبادل‌افکار٬ ایجاد روابط موثر و اتحاد و هم‌دلی مهم و حیاتی‌می‌باشد. آقای رحیمی به جوانان ولایت بغلان گفت که کانون خانه شما و در خدمت شما است و ابراز امیدواری نمود که آنان به برگزاری چنین نشست‌های علمی-فرهنگی به صورت منظم ادامه دهند.

آقای رحیمی همچنان از ادامه این چنین همکاری ها یادآور شد و گفت: “در آینده شاهد برگزاری برنامه‌های مشترک با جوانان و نهادهای اجتماعی-فرهنگی از سراسر کشور خواهیم بود. امکانات و داشته‌های کانون اصلاحات در خدمت همه قرار دارد و دروازۀ کانون اصلاحات به روی کارها٬ فعالیت‌ها و برنامه‌های فکری و فرهنگی باز است.»
آنگاه سخنران اصلی این نشست آقای فضل الرحمان رحمانی، پژوهش‌گر مرکز مطالعات استراتیژیک وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی افغانستان در باره گزینه‌های گزینه‌های استراتیژیک روسیه در منطقه و تأثیر آن بر وضعیت افغانستان به صورت مفصل و با یک‌روی‌کرد عملی صحبت کرد.

آقای رحمانی در مقدمه با ذکر این‌که افغانستان همان‌گونه که در تعیین مرز هایش نقش نداشته است، دولت این کشور نیز تا اکنون نمی‌تواند بدون کمک‌های خارجی به حیاتش دوام بدهد و در مراحل مختلف به عنوان عبورگاه ابرقدرت‌ها به منطقه و شبه قاره هند مورد استفاده قرارگرفته و در مرحله‌ای به عنوان کشور حایل از تقابل میان روسیۀ تزاری و بریتانیای کبیر جلوگیری کرده است.

فضل الرحمان رحمانی با استفاده از نظریه ریالیزم تهاجمی در روابط بین‌المللی٬ سوال‌های اساسی و بخش‌های پژوهش خویش را در این زمینه برشمرد و با نگاهی تاریخی به گذشته‌ی روسیه و سیاست‌های بزرگ جهانی و منطقه‌ای آن در سه مرحله: اتحاد شوروی٬ فدارتیف روسیه تحت رهبری یالتسین و روسیه تحت رهبری آقای پوتین اولویت‌ها٬ تهدیدها و گزینه‌های استراتیژیک این کشور را در سطح جهانی و منطقه‌ای توضیح داد.

آقای رحمانی در ادامه صحبت‌های خویش به تهدیدها و گزینه‌های استراتیژیک روسیه بعد از سال ۲۰۰۰ پرداخت و با اهمیت آسیایی میانه برای روسیه و تحولات پسین در افغانستان٬‌تاثیرات تقابل و همکاری‌های روسیه و غرب در این منطقه را بالای وضعیت در افغانستان برشمرد. آقای رحمانی تاکید نمود که سیاست خارجی روسیه تحت رهبری آقای پوتین برقدرت و احترام استوار است و از این رهگذر در نتیجه‌گیری بر اصل روابط نیک میان افغانستان و روسیه تاکید نمود و از حکومت افغانستان خواست تا از هرنوع تنش‌و بحران در روابط خود با روسیه خود داری نماید.

قابل تذکر می‌دانیم که کانون اصلاحات به زودی مقاله مفصل و علمی آقای رحمانی را در این مورد به نشر می‌رساند.
دومین سخنران این نشست آقای مجبوب الله افخمی پژوهشگر مرکز مطالعات وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی افغانستان بود. آقای افخمی نیز در پیوند به سیاست خارجی روسیه و تاثیر آن بالای افغانستان و جایگاه این کشور در سیاست خارجی روسیه با یک روی‌کرد عملی و به صورت مفصل صحبت کرد.
اقای افخمی با برشمردن مهم‌ترین قضایای جهانی برای روسیه و محورهای بنیادی سیاست خارجی این کشور در سال‌های اخیر٬‌تاکید نمود که کشورهای آسیاسی میانه و قفقاز برای روسیه از اهمیت فوق‌العاده برخوردار است و افغانستان برخلاف جایگاه آن در سیاست خارجی در زمان اتحاد شوروی سابق٬ از جایگاه برجسته‌ای در سیاست خارجی روسیه برخوردار نیست.
آقای افخمی همچنان تاکید نمود که با در نظرداشت وضعیت در افغانستان٬ حضور ناتو و تهدیداتی که از ناحیه افغانستان متوجه کشورهای آسیای میانه و روسیه است٬‌روسیه در قبال تحولات در افغانستان بی‌تفاوت نیست.

همچنان قابل تذکر است که مقاله علمی آقای افخمی نیز به زودی از سوی کانون نشر به دست‌رس علاقمندان قرار می‌گیرد.
عبدالحفیظ منصور، نمایندۀ مجلس نمایندگان به آخرین سخن‌ران در این برنامه با سپاس از کانون اصلاحات، پیشنهاد کرد که با برگزاری بیشتر چنین برنامه‌های علمی و مهم، تلاش شود برای موضوعات این‌چنینی یک سخنران انتخاب گردد تا حق مطلب ادا گردد و به پرسش‌های اشتراک کنندگان نیز پاسخ ارایه گردد.
آقای منصور نقش روسیه را نسبت به افغانستان مهم و توجه این کشور را معطوف به قضایای افغانستان در این اواخر قابل تامل و دقت خواند. آقای منصور در ادامه از مباحثی چون رابطۀ طالبان با روسیه یاد کرده افزود که این بحث‌ها را نمی‌توان ناشنیده گرفت. آقای منصور در ادامه صحبت‌های خویش برفهم علمی و تحلیل همه جانبه سیاست روسیه در افغانستان و منطقه تاکید کرد تا از حوادث بعدی که باعث زیان کشور گردد جلوگیری شود.

در اخیر آقای ملک مبارز به نمایندگی از کمیته برگزاری برنامه٬‌نسل دانش آموخته‌ی ولسوالی‌های خوست٬ گذرگاه نور و فرنگ را مهم‌ترین سرمایه‌ی دو دهه‌ی پسین خواند و با تشکر از میزبانی کانون اصلاحات گفت: برنامه‌های دیگری از این دست در راه است و تلاش می‌کنند در راه‌اندازی نشست‌ها و بحث‌های علمی نقش فعال‌تری ایفا نمایند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com