هیاتی از مقامات تاجیکستان، امروز، پنجم ماه فوریه، به تاشکند، پایتخت ازبکستان رفته اند. این گروه قرار است در صحبت های اولیه برای آمادگی سفر رسمی شوکت میرضیایف، رئیس جمهور ازبکستان، به تاجیکستان شرکت کنند. شوکت میرضیایف ماه ژانویه اعلام کرده است که برنامه دارد برای آب کردن یخ چندین ساله روابط بین دو کشور در ماه آوریل به تاجیکستان سفر کند. این اولین سفر یک رئیس جمهور ازبکستان به تاجیکستان در سی سال گذشته است.

نمایی از ازبکستان

شوکت میرضیایف در سخنرانی خود گفته بود که سیاست دوستانه و گرمی را با همسایه های خود شروع کرده است و در ترمیم سیاست پیشین اولویت را به روابط دوستانه با قرقیزستان و تاجیکستان می دهد. ازبکستان با این دو همسایه خود تنش های زیادی در دوران کریموف داشت.

از جمله مسائلی که بین ازبکستان و تاجیکستان بر سر آن تنش وجود داشته پرونده های حل ناشده مرزی است که قرار است در این دیدار حل و فصل شود. در دیدار دو رهبر قرار است در باره روادید سفر شهروندان دو کشور نیز صحبت بشود. مرزهای بین این دو کشور همسایه در سی سال گذشته با سخت ترین شیوه نگهداری می شده و تسهیل شرایط اخذ ویزا یکی از نیازهای مهم شهروندان دو طرف است.

شهروندان ازبکستان و تاجیکستان انتظار دارند که در این دیدار وضعیت فارسی زبانان ازبکستان نیز مطرح بشود. از روز بیست و هفتم ژانویه -که برای اولین بار تاجیکان ازبکستان توانستند همایشی برگزار کنند- تا حال بیان درخواست ها و نیازهای فرهنگی و اجتماعی ادامه دارد.

یکی از مهم ترین درخواست های فارسی زبانان ازبکستان برداشتن ویزا بین این دو کشور و به رسمیت شناخته شدن زبان فارسی تاجیکی در ازبکستان ست.

کشور ازبکستان همین طور در حال بررسی شرایط روادید با دیگر کشورهای جهان نیز هست. به گزارش رسانه های داخلی ازبکستان این کشور تا حال با هفت کشور جهان شرایط سفر راحتتر و بدون روادید تا سه ماه را اعلام کرده است اما تاجیکستان و ایران جزو این کشورها نیستند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com