اگر این گفتگو انجام نمی شد چه اتفاقی در کشور رخ می داد؟ برگزاری این نشست چه سودی داشت؟ چه اطلاعات تازه ای به مردم داد؟.بحران سیاسی-اقتصادی حکومت ورشکستهٔ ولایت فقیه، هرروز ابعاد گسترده‌تری به‌خود می‌گیرد و تأثیر این بحران را می توان در درگیری‌های درون‌حکومتی و به‌دنبال آن‌ها افشاگری‌های بی‌سابقهٔ محفل‌های قدرت برضد یکدیگر و پرده‌برداری از عمق فساد و ستم‌گری‌ای که در دستگاه‌های “نظام نمونهٔ جهان” حکم‌فرما است، مشاهده کرد…
حادثه نفتکش سانچی در دریا، زلزله سرپل ذهاب، بازسازی بافت‌های فرسوده در کلانشهرها و تحویل مسکن مهر به متقاضیان،  مالباختگان مؤسسات مالی،افزایش روز افزون ارز ، مقابله با مشکل ریزگردها و آلودگی هوا در کلانشهرها و در پایان اشاره‌ای مختصر به رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی برای رونق کسب و کار و بحران اشتغال در ایران و این وعده که دولت بودجه مناسبی برای «رفع فقر مطلق» کنار گذاشته است. اینها موضوعاتی بود که در نخستین گفت‌وگوی تلویزیونی حسن روحانی بعد از اعتراضات مردم جان به‌لب رسیده از ظلم، ستم، گرانی و استبداد بر ضد حکومت دیکتاتوری دی ماه ۹۶ ۱۳مطرح شد. نقض حقوق بازداشتی‌ها، مطالبات مردم، بیکاری کارگران و مطالبات صنفی آنان، ورشکستگی واحدهای تولیدی، حاشیه‌نشینی،اعتیاد، دانشجویان ستاره دار، کنار گذاشتن فرزندان اقلیت های مذهبی از تحصیل، تبعیض ها و تفکیک جنسی،گسترش فحشا در حکومت اسلامی، اختلاس و دزدی اموال مردم ، ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی، اعتراضات صنفی معلمان، اعتصاب های کارگری، تجمع پرستاران و نقض حقوق شهروندی در نظر مجری برنامه،« رضا رشیدپور »قابل طرح نبود و رئیس جمهور رژیم «فقها» هم طبعاً ناگزیر نشد در این موارد توضیح بدهد. 
کشته شدن نزدیک به ۳۰ نفر در اعتراضات خیابانی، دستگیری چند هزار نفر، جانباختن بازداشتی ها در زیر شکنجه، داشتن زندانی سیاسی ، اعدام  و قصاص،داشتن« قوه قضائیه» با قوانین «قرون وسطایی» ،  موجودیت نهادهای غیردموکراتیک و ضد مردمی همچون شورای نگهبان که توسط یک رژیم مستبد و ضد مردمی به جامعه تحمیل شده است. هر بار که در رژیم» ولایت فقیه »نمایش انتخاباتی تدارک دیده می شود، دخالت در انتخابات به نفع کاندیدای خاص می کند؛ سرگردانی خانواده ها و یک تلاطم بین المللی جایی در این گفتگو نداشت! چطور ممکن است دم از گفتگوی خاص با رئیس  دولت بزنید اما به موضوعاتی تا این اندازه حساس اشاره نکنید!؟
این پاسخ های کلی را هرکدام از وزرا، معاونان، استانداران ، فرمانداران شهرهای کوچک یا حتی یک کارمند ساده هم می توانستند بیان کنند چه نیازی به حضور رئیس جمهور رژیم بود؟ اصلاً چه ضرورتی به انجام این گفتگو بود؟ اگر این گفتگو انجام نمی شد چه اتفاقی در کشور رخ می داد؟ برگزاری این نشست چه سودی داشت؟ چه اطلاعات تازه ای به مردم داد؟
فراموش نکنیم که  روحانی اپوزیسیون نیست، او پاره ای  از نظام خودکامه است و نباید انتظار داشت که از چارچوب ها تعیین شده  خارج شود  درست از این منظر این نوع پاسخ ها نمی تواند قانع کننده باشد.
شامگاه دوشنبه ۲ بهمن حسن روحانی برای نخستین بار بعد از اعتراضات سراسری دی ۹۶ در شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی در گفت‌وگو با رضا رشیدپور، مجری برنامه مجری تلویزیونی حضور یافت. در این برنامه طیف گسترده‌ای از موضوعات کاملاً کلیشه ای مطرح شد و پاسخ‌ها هم کلیشه ای و یکسان بود: «دولت برای حل مشکلات اجتماعی و زیست‌محیطی ایرانیان گام‌های مؤثری برداشته است. اما برای تحقق وعده‌ها به بودجه کافی و وقت بیشتری نیاز دارد».
حسن روحانی اعلام کرد که «درآمد نفتی و غیرنفتی ایران سالانه بالغ بر ۹۰ میلیارد دلار است و در همان حال مخارج دولت از ۷۰ میلیارد دلار تجاوز نمی‌کند، لذا به گفته رئیس دولت اسلامی افزایش قیمت دلار موقتی‌ست، اسکان موقت و دائمی زلزله‌زدگان کرمانشاه، هرچند بی‌نقص نبوده اما به خوبی به انجام رسیده، مسکن مهر نیازمند ایجاد زیرساخت‌هایی بوده که دولت آن را هم به انجام رسانده و بسیاری از واحدهای مسکن مهر را به متقاضیان تحویل داده و باقی را هم در آینده تحویل خواهد داد، در زمینه مقابله با ریزگردها در استان خوزستان ۵ هزار هکتار از جنوب شرق خوزستان نهال‌کاری شده و ۳۰ هزار هکتار دیگر هم نهال‌کاری خواهد شد، و تا پایان سال نیز مالچ‌پاشی ۵ هزار هکتار زمین به پایان می‌رسد».
به گزارش رادیو زمانه، برای مبارزه با آلودگی هوا در کلانشهرها، خودروهای فرسوده و به ویژه کامیون‌های کهنه جایگزین خودروها و کامیون‌های نو خواهد شد و برای اشتغال هم تدبیری اندیشیده شده: تخریب بافت‌های فرسوده و در ازای آن ایجاد دو واحد مسکونی نوساز توسط «توسعه‌گران»، واگذاری یک واحد مسکونی نوساز رایگان به ساکنان بافت‌های فرسوده و سودرسانی به «توسعه‌گران» از طریق کمک به فروش واحد نوساز دوم. زمینه یک رانت‌خواری تازه؟ این پرسش مطرح نشد و رئیس جمهور ضمانتی هم ارائه نداد که تجربه مسکن مهر، این‌بار به شکل متفاوتی، از نوع بازسازی محله نواب تهران – که از آن به عنوان یک فاجعه یاد می‌کنند – یا بازسازی محله سیروس (آن هم در تهران) تکرار نشود.
جسن روحانی در این برنامه گفت: «مردم را فراموش نمی‌کنیم و اعلام کرد که دولت بودجه «مناسبی» برای رفع «فقر مطلق» کنار گذاشته است».
فقر مطلق، تهیدستی یا تنگدستی عبارت از این است که فرد به نیازهایی مانند آب پاکیزه، غذا، خدمات بهداشتی، پوشاک و سرپناه دسترسی نداشته باشد. در کشور دست‌کم ۱۲ میلیون نفر در فقر مطلق به سر می‌برند.

 

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com