ماف نیوز: شش بازداشتی با اتهامات سیاسی در شهرهای ماکو، ایلام، بوکان و کرمانشاه در بلاتکلیفی به سر میبرند. یک فعال مدنی هم در دیواندره با حبس تعزیری روبرو شد.

به گزارش مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، یک فعال مدنی در ماکو به نام «علی تهیدست» از نزدیک به چهار ماه پیش در بلاتکلیفی به سر میبرد.

از راست «فریدون آقایی» و «حسین باقری»


علی تهیدست در هفته‌ی اول مهر ۱۳۹۶ از سوی نیروهای امنیتی در ماکو به «تحریک شهروندان برای ابراز شادی نسبت به برگزاری رفراندوم استقلال اقلیم کردستان عراق» متهم شده بود. با این حال خانواده‌اش علیرغم مراجعه به مراجع قضایی و امنیتی نتوانسته‌اند اطلاع دقیقی از فرزندشان کسب کنند.

از سوی دیگر در کرمانشاه هم «قاسم زرگرزاده» که روز دوشنبه ۲۹ آبان‌ به علت انتقاد از ارگانهای دولتی و امنیتی مرتبط با زلزله‌ی اخیر شهرستانهای استان کرمانشاه و انتشار ویدیویی در این رابطه در فضای مجاری بازداشت شد، به «همکاری با یکی از احزاب کُردی» متهم شده است. وی که گفته شده به بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات منتقل شده است، از اعضای خانواده‌ی قربانیان حادثه‌ی زلزله در سرپل‌ذهاب است و از آن زمان در این بازداشتگاه تحت بازجویی به سر میبرد.

همزمان یک عضو شورای شهر دیواندره به نام «فریدون آقایی» ۳۵ ساله فرزند حسین، با شکایت فرمانداری از سوی دادگاه به اتهام «توهین و نشر اکاذیب از طریق کانال تلگرامی زیر پوست شهر» به صورت غیابی به دو سال و شش‌ ماه حبس تعزیری محکوم گردید.

از ایلام هم گزارش شده است که روز ۲۴ دی، یک شاعر ملکشاهی به نام «حسین باقری» از سوی نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت گردید. اتهام مطروحه علیه وی از سوی اداره‌ی اطلاعات ایلام «توهین به مقدسات» بوده است. استناد این اُرگان امنیتی برای طرح چنین اتهامی، انتشار یک قطعه شعر از ایشان تحت عنوان «خدای ظالمان را باور ندارم» بوده است. او در این شعر از خدا برای «برتخت‌نشاندن ظالمان» انتقاد کرده بود.

حسین باقری متولد ۱۳۶۱ با تخلص کاک باران، یک بار دیگر هم روز ۲۵ آذر توسط همین ارگان بازداشت شده و پس از سه روز در تاریخ ۲۸ آذر به صورت موقت آزاد گردید. او پیش از آن نیز در رابطه با انتشار مطالب انتقادی از سوی پلیس فتا تهدید شده بود.

در گزارش رسیده از بوکان هم دو بازداشتی به نامهای «جمال یوسفی» از اهالی روستای مشیرآباد از توابع آله‌شین بوکان و «حسین ابراهیم حمزه» فرزند عبدالله از اهالی روستای قره‌گل، پس از گذشت بیش از یکسال در وضعیت بلاتکلیفی بسر برده و تاکنون تفهیم اتهام نشده‌اند. آنها سال گذشته به صورت جداگانه به اتهام «همکاری با یکی از احزاب کُردی» بازداشت شدند.

همچنین در خبری دیگر در شهرستان دالاهو از توابع استان کرمانشاه از چهار ماه پیش از سرنوشت «جبار حسینی» اطلاع دقیقی کسب نشده است. او از سوی نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت شده است‌.
info@mafnews.de
ارتباط با ادمین تلگرام:
https://t.me/mafnews_admin

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com