همانگونه که همگان اطلاع دارند، در جریان اعتراض‌های خیابانی سرتاسری اخیر در ایران و متعاقب سرکوب‌های خشونتبار دولتی، بویژه در سه هفته گذشته هزاران نفر بازداشت و دهها نفر جان باخته اند. بنا بر اعلام رسانه‌های خبری و تائید منابع دولتی تاکنون نزدیک به چهار هزار نفر بازداشت و زندانی شده و حداقل ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌۲٨ شهروند مدنی بر اثر خشونت و سرکوب جان خود را از دست داده اند. بنا بر اعلام منابع خبری ۶ نفر از قربانیان در جریان بازجویی‌ها و تحت بازداشت جان باخته اند.

اعتراض‌های خیابانی اخیر که بطور خودجوش در سراسر کشور، و در تمامی استانها و بیش از ٨۰ شهر بوقوع پیوست عموماً در اثر نارضایتی‌های عمومی ناشی از سوء سیاستهای حکومتی، سوء مدیریتهای دولتی و سوء رفتارهای دستگاهای امنیتی و قضایی با شهروندان و مردم ایران بوده است که پیامد‌های آن فقر و بی‌کاری و بحران اقتصادی دامنگیر خانواده ها، تبعیض و بی‌عدالتی ها، فسادهای کلان و گسترده درون حکومتی، ریخت و پاشهای برون مرزی و هدر رفتهای ثروت عمومی کشور، سرکوب‌های سیاسی و مدنی، اختناق و سانسور و بطورکلی نقض گسترده، مداوم و همه جانبه حقوق بشر در تمامی ابعاد سیاسی، مدنی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی می باشد.

سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان ضمن ابراز تاسف از جان باختن و قربانی شدن ده‌ها شهروند و بازداشت و زندانی شدن هزاران معترض مدنی، از حق مردم ایران به اعتراض مدنی با عدم بکارگیری خشونت و نیز از طرح و خواسته‌های سیاسی، مدنی، اقتصادی و اجتماعی آنان، منطبق بر اصول منشور حقوق بشر دفاع و حمایت می نماید.
این سازمان دولت و حکومت جمهوری اسلامی را به توقف سرکوب اعتراضات مدنی و احترام به حقوق و آزادی‌های مردم ایران و تامین درخواست‌های ذیل فرا می خواند:

۱. اعلام رسمی آمار دقیق بازداشت شدگان و قربانیان و جان باختگان.

۲. توقف روند بازداشت و دستگیری شهروندان و آزادی فوری تمامی بازداشت شدگان.

۳. عدم پیگرد امنیتی و قضایی شهروندان مدنی و معترضین خیابانی.

۴. تشکیل کمیته‌ای بی‌طرف حقیقت یاب جهت بررسی و تحقیق پیرامون علل مرگ قربانیان تحت بازداشت و اعلام نتیجه تحقیقات به خانواده‌های قربانیان و مردم ایران.

۵. توقف خشونت و سرکوب‌های دولتی و اقدام در جهت به رسمیت شناختن حق مردم به اعتراض و تظاهرات.

۶. پایان دادن به سانسور و سرکوب آزادی بیان و رسانه‌ها و رفع فیلترینگ از شبکه‌های اجتماعی و اینترنت.

سازمان حقوق بشر کردستان از دولت جمهوری اسلامی ایران می خواهد با تامین درخواست‌های ذکرشده ،خود را به حداقل‌های حقوق قانونی و شهروندی و حقوق بشری مردم ایران پای بند نماید.

تاریخ: ۲۴ دیماه ۱۳۹۶ / ۱۴ ژانویه ۲۰۱۸

سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com