بررسی چشم‌اندازی ورای مدارا و همزیستی
۲۵ آذر ۱۳۹۶ (۱۶ دسامبر ۲۰۱۷)
ابوظبی، امارات متحده عربی- خانم هدی محمودی، مسئول کرسی بهائی در زمینۀ صلح جهانی در دانشگاه مریلند، اخیراً به همراه پنج پژوهشگر و تعدادی از نمایندگان سایر ادیان برای بررسی انتقادی مفهوم «مدارا» در جوامع از نظر اجتماعی و دینی متکثر، گرد هم آمدند. محل برگزاری این نشست شعبۀ دانشگاه نیویورک در ابوظبی در امارات متحده عربی بود.

این جلسه با عنوان «مدارا و همزیستی در امارات متحده عربی: تأملاتی بر تاریخچۀ مدارای دینی و دولت- ملت مدرن» به بررسی چگونگی کاربرد و درک مفهوم مدارا در ملت‌های نوین و مقایسه آن با تجربۀ زیسته اقلیت‌های دینی پرداخت.

پروفسور محمودی در سخنرانی خود در این مراسم گفت: «برداشت‌های سنتی از مفهوم مدارا راه حلی برای مسائل بیش از پیش پیچیدۀ زمان ما ارائه نمی‌دهد.» او بر نیاز به نظریه‌ها و مفاهیم جدید در مورد چگونگی سازمان‌دهی اجتماع و روابط میان مردم به نحوی که بنیان‌های عمیق‌تر و مستحکم‌تری برای صلح فراهم شود تأکید کرد.

خانم محمودی گفت: «به نظر می‌رسد جهانی‌شدن، مؤسسات قدیمی را که دیگر قادر به پاسخگویی به دنیای در حال تغییر نیستند کنار می‌زند. برای بررسی محورهای تفرقه‌انگیز و یافتن حوزه‌های مشترکی از فهم که وحدت‌آفرین هستند مدل و الگوی جدیدی لازم است. این رویکرد به اجتماعات اجازه می‌دهد مشخصه‌های مشترک خود را با یکدیگر در میان گذارند و در عین حال بپذیرند که تجدد می‌تواند شکل‌ها و الگوهایی متعددی از نهادینه‌سازی را به خود بگیرد.»

پروفسور محمودی همچنان به بررسی نقش دین در تحولات جاری جهانی پرداخت: «نظریه سکولاریزاسیون در گفتمان آکادمیک غربی که در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ متداول بود و معتقد بود با مدرن شدن اجتماعات، دین از میان خواهد رفت مردود شده است. امروزه مشخص شده است که دین همچنان نقشی محوری در زندگی تعداد بسیاری از افراد در اجتماعات مدرن دارد و اینکه تنوع دینی نیز در حال افزایش است.»

خانم محمودی در خاتمه گفت: «دیگر، سؤال درباره جایگاه دین در پیکربندی نهادهای اجتماعی نیست که به‌طور فزاینده در حال تغییر و تنش بین دولت‌ها و فرهنگ‌های ملی هستند، بلکه درباره مشارکت دین در بازسازی و انسجام اجتماع به هم پیوسته جهانی است.»

مسئول فعلی کرسی بهائی برای صلح جهانی، خانم پروفسور هدی محمودی (وسط) که در دو نشست در…
بزرگ کردن تصویر
پروفسور جاستین استرنز (Justin Stearns)، از دانشگاه نیویورک در ابوظبی که در برگزاری این رویداد همکاری داشت، می‌نویسد: «این جلسه، نمایندگان جوامع دینی مختلف را در امارات متحده عربی گرد هم آورد تا درباره نقش دین و مدارای دینی در دولت مدرن بیندیشند.»

«این جلسه موفق شد که دو جامعۀ مجزا را در گفتگویی پرشور کنار هم قرار دهد و بر مسیرهای مختلف تاریخ جوامع مذهبی در امارات متحده عربی نوری تازه بتاباند. به‌علاوه، نمونه‌های تطبیقی که مورد بحث قرار گرفت به یافتن نقاط قوت و ضعف مفهوم مدارا کمک نمود.»

نمایندگانی از جوامع دینی امارات متحده عربی از جمله جوامع مسلمان، مسیحی، یهودی؛ بهائی، سیک و هندو در این جلسه که در ۱۳ و ۱۴ نوامبر ۲۰۱۷ برگزار شد حضور یافتند. این جلسه یکی از دو برنامۀ کرسی بهائی در امارات متحده عربی در آن هفته بود. دومین برنامه نشستی در زمینۀ نقش زنان در خلق اجتماعات پذیرا بود که در ۱۸ نوامبر در مرکز تجاری بین‌المللی دبی برگزار شد.

ویدئویی دربارۀ کرسی بهائی در زمینۀ صلح جهانی را می‌توانید در اینجا مشاهده کنید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com