ویدا مهران‌نیا که همسرش احمدرضا جلالی به اعدام محکوم شده است، از حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، خواست «تا دیر نشده» کاری کند و دستور هیأتی بی‌طرف درباره پرونده همسرش تشکیل شود.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، ویدا مهران‌نیا در این نامه نوشته است: «جنابعالی به درستی فرمودید وزرا هر شش ماه یکبار به من و هر سال یکبار باید به مردم درباره نحوه اجرای حقوق شهروندی گزارش بدهند. با توجه به در خطر بودن جان همسرم از جنابعالی خواهشمندم در اسرع وقت دستور فرمایید ضمن خلع بازجویان خاطی و برحذر داشتن آنان از دخالت و فشار به دستگاه قضایی در ادامه رسیدگی و درخواست اعاده دادرسی چنین گزارشی از سوی هیاتی بیطرف و منتخب جنابعالی از عملکرد بازجویان وزرات اطلاعات در دولت جنابعالی در پرونده همسرم تهیه و در اختیارتان برای تصمیم‌گیری قرار دهند…»

ویدا مهران‌نیا همچنین در نامه خود به رئیس جمهوری ایران گفته است بازجویان وزارت اطلاعات همسرش را در انفرادی بند ۲۰۹ به آزار و اذیت کودکانشان تهدید کرده‌ تا تحت فشار با «تقطیع مطالب جعلی و دروغین» فیلم «تیشه بر ریشه» را تهیه کنند.

همسر این زندانی امنیتی نوشته است: «همزمان عملکرد تعدادی بازجوی وزارت اطلاعات در دولت جنابعالی در همدستی با قاضی صلواتی و صداوسیما نسبت به پخش فیلم نمایشی و ضدونقیض از همسر بی‌دفاع‌‌ام دکتر احمدرضا جلالی پزشک و متخصص بحران‌های حوادث طبیعی، حکایت دیگری از نقض آشکار حقوق شهروندی وی، کودکانمان، مادر پیر و دل‌شکسته وی و اینجانب در آن دستگاه امنیتی مهم دارد.»

همسر احمدرضا جلالی ابراز اطمینان کرده که در صورت چنین تحقیق و تفحصی حسن روحانی متوجه می‌شود که «محافلی» در وزارت اطلاعات هستند که «تیشه به ریشه برنامه و منشور حقوق شهروندی و بی‌اعتبار کردن» وعده‌های رئیس جمهوری می‌زنند.

جمهوری اسلامی پیشتر با پخش اعترافاتی ضبط‌شده از احمدرضا جلالی که تحت‌ فشارروانی و سلول انفرادی درازمدت اخذ شده، مدعی شد که این پزشک و پژوهشگر زندانی در انتقال اطلاعات مربوط به چند محقق هسته‌ای ترور شده ایرانی به اسرائیل نقش داشته است.

احمدرضا جلالی، استاد و پژوهشگر مدیریت حوادث مترقبه و دارای اقامت سوئد است. او فوق دکتری خود را در رشته مدیریت بحران در دانشگاه پیه مونتو ایتالیا گرفته و پس از آن به همراه همسر و دو فرزنش ساکن کشور سوئد شدند. آقای جلالی در تاریخ پنجم اردبیهشت ماه ۱۳۹۵ پس از سفر به ایران به قصد شرکت در یک کنفرانس علمی توسط ماموران وزارت اطلاعت دستگیر و روانه زندان اوین شد. او پس از هفت ماه بازجویی در سلولهای انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین به بند عمومی منتقل شد.

در مهرماه سال جاری شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران برای احمدرضا جلالی حکم اعدام صادر کرد.

به دنبال صدور این حکم عباس جعفری دولت آبادی مدعی شد که «یکی از اقدامات محکوم‌علیه، اعلام نشانی و برخی مشخصات سی نفر از افراد شاخص پروژه‌های تحقیقاتی، نظامی و هسته‌ای به افسران اطلاعاتی موساد بوده است.»

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com