همزمان با فراخوان فعالان صنفی برای برپایی تجمع به‌مناسبت روز دانشجو در دانشگاه شهید بهشتی، علامه‌‌طباطبایی و خوارزمی، دانشجویان دانشگاه تهران نیز با خواندن سرود و بیانیه، اجرای تئاتر و سردادن شعارهایی در انتقاد به سیاست‌های حاکم بر دانشگاه گردهم آمدند.

دانشجویان دانشگاه تهران در تجمعی به‌مناسبت روز دانشجو، با انتقاد از پولی‌شدن دانشگاه‌ها و کالایی‌سازی حیات اجتماعی، مطالبات صنفی و اجتماعی خود را اعلام کردند.

همزمان با فراخوان فعالان صنفی برای برپایی تجمع به‌مناسبت روز دانشجو در دانشگاه شهید بهشتی، علامه‌‌طباطبایی و خوارزمی، دانشجویان دانشگاه تهران نیز با خواندن سرود و بیانیه، اجرای تئاتر و سردادن شعارهایی در انتقاد به سیاست‌های حاکم بر دانشگاه گردهم آمدند. دانشجویان با شعارهای «پردیس خودگران، انحلال انحلال »، «تدبیر این وزارت علم است یا تجارت»، « با سنوات و وام‌ها، شدیم برده‌ی بانک‌ها» و «دانشجو آگاه است، با کارگر همراه است»، «تدبیر دولتمردان، ستم علیه زنان»، «هم مجلس هم دولت، اتاق فرمان غارت»، « مسکن و کار و درمان، آموزش رایگان، خواسته زحمت‌کشان» و «با تهدید، با احضار، ساکت نمی‌شیم این‌بار» اعتراض خود به وضعیت موجود را اعلام کردند.

فعالان صنفی دانشگاه تهران امسال برخلاف تجمع روز دانشجو در سال‌های قبل، تنها به خواندن بیانیه و سردادن شعار کفایت نکردند و تئاتری روایی را نیز در خلال این تجمع اجرا کردند. در این نمایش ۶تیپ «دانشجو»، «کارگر»، «معلم»، «آواره آب»، «زن» و «شاعر» بازی می‌کردند و این‌طور دیگر دانشجویان را خطاب قرار دادند:

«زن : ما را می شناسید؟ ما صدای تاریخیم، ما رقص مطرودان تاریخیم

–  دانشجو: ما را می شناسید؟ ما صدای تاریخیم، ما جوشش و مقاومت تاریخیم

–  معلم: ما را می شناسید؟ ما صدای تاریخیم، صدای ما را می شنوید: به شعر یه آواز به رویاهایتان به لیلاهایتان پشت نکنید. ما کلمات سرکوب شده تاریخ را میخوانیم

–  آواره آب: ما را می شناسید؟ ما صدای تاریخیم، ما صدای ویرانی و خشکی و قحطی زمینیم به جامانده از چپاول حاکمان

–  کارگر: ما را می شناسید؟ ما صدای تاریخیم، ما پیشروان جهان جدیدیم، بیرق داران رهایی سرکوب شدگان، ما

–  جمع: ما صدای تاریخیم»

همچنین دانشجویان سرودی را نیز با یکدیگر همخوانی کردند. «دانشگاه نمرده است و در میان خون خستگان جان گرفته است/قلب جنبشش /می‌تپد هنوز/می‌درد هنوز/تا رسد به روز /در میان دست تو/شتاب کن درنگ مکن /هم قطار » بخشی از سرودی بود که توسط دانشجویان به‌بهانه روز دانشجو سروده و خوانده شد.

این سومین سالی است که جریان سومی نیز به برگزارکننده‌های دانشجویی روز ۱۶آذر، اضافه شده است. جریانی مستقل از جناح‌های موجود در دانشگاه که بر خواسته‌های صنفی و اجتماعی تاکید می‌کنند و سعی کرده‌اند معنا و تصویر دیگری به این روز بدهند.

 
منبع: میدان

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com