ماف نیوز: «فواد زندی» از فعالین کارگری شهر سنندج از یک ماه و نیم پیش در بازداشت اداره‌ی اطلاعات این شهر به سر میبرد. تاکنون علت دقیق بازداشت وی مشخص نشده است. «خضر رسول‌مروت»، زندانی سیاسی محبوس در زندان میاندوآب هم بعد از پایان حبس پنج ساله آزاد شد.

به گزارش مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، فواد زندی که پیشتر نیز سابقه‌ی بازداشت داشته است، روز جمعه ۷ مهر ۱۳۹۶، از سوی نیروهای لباس‌شخصی پس از شکستن درب ورودی منزلش بازداشت و به بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات سنندج منتقل شده است.

بازداشت وی همزمان با بازداشتهای مرتبط با ابراز شادی شهروندان نسبت به برگزاری رفراندوم استقلال اقلیم کردستان عراق بوده اما به علت عدم تماس با خانواده، تاکنون علت دقیق بازداشت این فعال کارگری مشخص نشده است.

فواد زندی پیشتر نیز یک بار در ۲۵ فروردین ۹۴ بازداشت و پس از ۴۷ روز با تودیع وثیقه‌ی یکصد میلیون تومانی آزاد شد. او در روز ۸ تیر ۹۴ به همراه برادرش آرام زندی در شعبه‌ی اول دادگاه انقلاب از سوی قاضی سعیدی به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام» و «عضویت در کمیته‌ی هماهنگی برای ایجاد تشکل‌های کارگری» هر یک به تحمل چهار ماه حبس تعزیری محکوم شدند. آنها بعدا جهت سپری‌کردن حکم، مجددا بازداشت و پس از اتمام مدت زمان حبس، روز ۸ آبان همان سال از زندان سنندج آزاد شدند.

این دو فعال کارگری، نخستین بار در ۲۵ اسفند ۸۹ بازداشت و پس از مدتی آزاد شده بودند. اولین بازداشت آنها مرتبط با فعالیتهایی در دفاع از حقوق اتنیکی کُردها، دفاع از حقوق کارگران و زنان بود.

در خبری دیگر روز سه‌‌شنبه ۲۳ آبان، «خضر رسول‌مروت»، زندانی سیاسی محبوس در زندان میاندوآب بعد از پایان حبس پنج ساله آزاد شد.

خضر رسول مروت، فعال دانشجویی، در روز ۸ اسفندماه ۱۳۹۱ در پی شرکت در تجمعی در حمایت از دانش آموزان شین‌آباد در مقابل اداره آموزش‌وپرورش مهاباد بازداشت و پس از سه ماه باز‌جویی در بازداشتگاه‌های اداره‌ی اطلاعات مهاباد و ارومیه به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» از سوی شعبه‌ی یک دادگاه انقلاب مهاباد به ریاست قاضی جوادی‌کیا به ۵ سال حبس محکوم شد که این حکم در شعبه‌ی ده دادگاه تجدیدنظر ارومیه عیناً تأیید گردید.

خضر رسول مروت که از حق داشتن وکیل و مرخصی محروم بوده است، در هفدهم اسفندماه ٩٢ به دلایل نامشخص به زندان ارومیه تبعید و در فروردین ٩٣ مجدداً به زندان مهاباد بازگردانده شده بود. سپس بنا به دستور دادستانی و رئیس زندان مهاباد، در روز یکشنبه ۲۱ شهریور ۹۵ جهت گذراندن باقی محکومیت خود به زندان میاندوآب انتقال یافت.

این کارشناس ادبیات پیش‌تر نیز در مردادماه سال ١٣٧٨ بازداشت و با اتهاماتی مشابه از سوی دادگاه انقلاب مهاباد به سه سال حبس تعزیری و پنج سال حبس تعلیقی محکوم‌ شده و پس از تحمل دو سال حبس تعزیری به‌ صورت مشروط از زندان آزاد گردید ولی علیرغم قبولی در امتحانات ورودی، از ادامه‌ی تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد محروم شده بود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com